Hej
Jeg har i noget tid ik kunne få migselv til at spise særlig meget i løbet af dagen… Det eneste rigtige måltid jeg spiser er aftensmad.
Jeg vejer i forvejen lidt for meget og vil gerne tabe mig, og jeg tror også det er derfor jeg ikke kan få migselv til at spise.

(15 år)
Kære du på 15 år
Det er ikke rart, når man har svært ved at få sig selv til at spise. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig første skridt på vejen imod at få det bedre.
Det kan sagtens hænge sammen
Du skriver, at du tror, at det er svært for dig at spise, fordi du gerne vil tabe dig. Jeg tænker, at det ville give rigtigt god mening, hvis det var sådan. Der er i hvert fald mange unge, som skriver herind og fortæller, at de har svært ved at få sig selv til at spise. Fordi når de spiser, er der en masse tanker, der skælder dem ud og sige ting som for eksempel, at de bliver grimme og tykke af at spise. Det er rigtigt ubehageligt for dem, når de her tanker popper op. Og derfor er det svært for dem at få sig selv til at spise, fordi de gerne vil undgå de rigtigt trælse tanker. Er det mon også sådan, det er for dig?
Slut fred med din krop
Jeg tænker på, om du er utilfreds med den måde, din krop ser ud på, siden du har et ønske om at tabe dig? Sådan ved jeg nemlig, at der er mange, der har en følelse af, at de vejer lidt for meget, der har det. Men det er så vigtigt at huske på, at det ikke er sikkert, at det er løsningen at tabe sig.
Mange gange så kommer utilfredsheden med ens krop nemlig af, at man føler sig usikker på sig selv og den måde, man ser ud på. Og det er ikke sikkert, at den usikkerhed går væk af, at man taber sig. Derfor kan det være en rigtigt god idé at prøve at øve sig i at slutte fred med sin krop og sit udseende, som det er. Det kan du læse mere om i den artikel, jeg har linket til. For alle kroppe er nemlig gode lige præcis, som de er.
Vi har brug for mad
Hvis der er en masse ubehagelige tanker om, at man bliver grim og tyk, der popper op, hver gang man spiser. Så kan man godt få lyst til at lade være med at spise, så man ikke behøver at høre på de trælse tanker. Men det er vigtigt, at man ikke gør det. For ligesom biler har brug for benzin for at kunne køre. Så har vores kroppe brug for mad for at kunne gå og stå og trække vejret. Derfor holder kroppen langsomt op med at fungere, hvis man lader være med at spise eller skruer rigtigt meget ned for, hvor meget man spiser.
Samtidigt så bliver det også sværere og sværere at komme i gang med at spise igen, hvis man lytter til tankerne. For så bliver der plads til, at der kan komme flere og flere tanker om, hvad der sker, når man spiser. Og så kan man risikere at udvikle en spiseforstyrrelse som for eksempel anoreksi. Du kan læse mere om, hvad en spiseforstyrrelse er i den artikel, som jeg har linket til.
Det er dog også vigtigt for mig at sige, at selv man har det sådan lige nu, at man har svært ved at få sig selv til at spise. Så kan man godt få det godt igen og få lyst til at spise. Men nogle gange kræver det noget hjælp fra folk omkring en. Derfor er det hammervigtigt, at du får snakket nogen om, at du går og tumler med den her følelse af, at det er svært for dig at få spist.
Snak med nogen
Mit bedste råd til dig er, at du skal snakke med nogen omkring dig om, at du har svært ved at få dig selv til at spise. For når man har nogle tanker omkring krop og mad, der fylder så meget, at det er svært for en at få sig selv til at spise. Så er det ikke noget, som man skal klare alene. Så er det noget, man skal have hjælp til fra nogle voksne omkring en.
Derfor tænker jeg på, om du kan snakke med dine forældre om det? Det er nemlig dem, der har ansvaret for dig, når du er under 18. Derfor er det også dem, der har allerbedst mulighed for at hjælpe dig. Samtidigt så vil de fleste forældre også rigtigt gerne hjælpe, hvis man tumler med nogle svære følelser og tanker, fordi de holder af en og vil en det bedste.
Hvis det ikke dur at snakke med dine forældre, har du så nogle andre voksne omkring dig, som du er tryg ved at snakke med, og som plejer at være gode til at lytte og hjælpe? Det kunne for eksempel være en lærer på din skole, en sød faster eller en helt tredje person, du tænker på, når du læser det her afsnit. Så kan du nemlig også snakke med dem, for det vigtigste er, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Så du ikke skal gå med det alene.
De vil altid lytte hos LMS
Hvis du gerne vil starte med at snakke med nogen, du ikke kender, så kan du altid tage fat i LMS. Hos LMS ved de nemlig en masse om det med at have svært ved at få sig selv til at spise. Og de har en rådgivning, hvor der sidder nogle søde og dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. De er vant til at snakke med unge, som kæmper med tanker omkring krop og mad. Og du kan være helt anonym hos LMS, hvis du helst vil det.
Snak med din læge
Det er også vigtigt, at du tager et smut forbi din læge. For hvis man ikke spiser så meget, så kan man komme til at mangle nogle forskellige ting, som kroppen har brug for. Derfor er det vigtigt at få tjekket op på, at alt er, som det skal være. Samtidigt så kan din læge snakke med dig om, hvorfor det er så svært for dig at spise. Og på den måde hjælpe dig med at finde ud af, hvad det mon handler om. Ligesom din læge kan hjælpe dig med at få hjælp til at få det godt igen.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Sådan så du kan få hjælp til at få det godt igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper