Hej Mindhelper
Hvad gør man når man bliver ved med at tabe sig…. ca. 1 kg. Om ugen, og man i forvejen er undervægtig? Mine forældre siger til mig at jeg skal prøve at spise noget mere, men hver gang jeg har spist noget mere end jeg plejer får jeg det dårligt med mig selv, og begynder at træne så jeg dermed ikke tager noget på..
Når jeg bare tænker på at skulle spise mere, får jeg det dårligt (kvalme) og føler helt at jeg skal kaste op.
Jeg har ikke rigtig lyst til at gå i bad til idræt længere, fordi jeg har det dårligt med mig selv, og føler at hele tiden at jeg burde tabe mig selvom jeg burde tage lidt på…
Er der noget galt med mig?

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det lyder godt nok svært, at du føler du skal tabe dig, selvom du allerede er undervægtig. Derfor er jeg simpelthen også så glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. For det behøver du selvfølgelig ikke gå alene med.
Når det med at spise bliver svært
Nogle mennesker oplever, at det bliver svært for dem at få spist, fordi de får nogle tanker om, at de er overvægtige. Også selvom de måske taber sig og bliver undervægtige. Jeg kan sagtens forstå, hvis du bliver rigtig nervøs, for det er ikke særligt rart at blive ramt af den slags tanker om sin krop og det kan gøre en rigtig ked af det. Nogle oplever, at tankerne og spisningen kommer til at fylde så meget, at det bliver til det man kalder en spiseforstyrrelse. Spiseforstyrrelse er, når man får et anderledes og usundt forhold til spisning og vægt. Eksempelvis ved ikke at spise nok eller sulte sig, fordi man er bange for at tage på – så kalder man det anoreksi.
Selvom det måske lyder mærkeligt, så er det noget, som rigtigt mange unge bliver ramt af og det kan være lidt forskelligt, hvorfor det lige rammer. Men det er super-vigtigt, at du ved, at selvom man måske oplever spiseforstyrrelse, så kan man sagtens få det godt igen. De fleste kan sagtens ende med at få et super fint forhold til mad og spisning igen og en sund vægt – men nogle gange har man lige brug for en hjælpende hånd på vejen. Det er helt okay, det har vi allesammen brug for engang imellem. Det skal jeg nok skrive mere om længere nede i brevet
Spiseforstyrrelse
Hvis man får en spiseforstyrrelse, så kan man godt blive ramt af tanker om, at man er for tyk, selvom man slet ikke er det. Det lyder måske mærkeligt, men det er helt normalt, hvis man oplever spiseforstyrrelse. Og man kan blive dårlig og ked af det, hvis man tænker på at skulle spise. Mange med spiseforstyrrelse vil også motionere for at undgå at tage på. Jeg tænker, at det måske er noget, som du kan nikke genkendende til? Hvis du har det sådan, så er det rigtigt vigtigt, at du får fortalt nogen om det, så du ikke skal gå alene med de svære tanker og følelser. For det ville selv den stærkeste mand i verden ikke kunne klare. Og der er heldigvis hjælp at hente derude, hvis man har det sådan. Og jo hurtigere man kan få hjælp, jo bedre er det.
Jeg tænker også, at du kan prøve at læse vores artikel med viden om spiseforstyrrelse og denne her om anoreksi. Der står nemlig en masse information, som kan være rigtig er rar at have, hvis man mistænker, at man måske har fået en spiseforstyrrelse.
Snak med dine forældre
Mit allerbedste råd til dig er, at få snakket med dine forældre om tankerne om spisningen. For det kan godt være, at dine forældre ikke helt har forstået, hvor svært det er at være dig i øjeblikket. Hvis de bare tror, at du ikke får spist nok, så ved de ikke, at du også bliver ramt af nogle rigtigt svære tanker og følelser, som stopper dig fra at spise. Og det måske er tankerne og følelser, som du godt kunne bruge en hjælpende hånd til. De fleste forældre vil rigtigt gerne hjælpe, hvis de forstår, hvad der er svært for deres børn. Og det kan være super rart at have den støtte, hvis det med spisningen og vægten bare fylder det hele i øjeblikket. Derfor er det også rigtigt vigtigt, at du får snakket med dem så hurtigt som muligt. Hvis du synes det lyder hammer-svært, så kan du prøve at læse vores artikel om, at snakke om svære ting med sine forældre. Der står nogle rigtigt gode tips til, hvordan man kan snakke om de ting, som man måske synes er rigtigt sårbare.
Snak med sundhedsplejersken
Du kan også prøve at tage fat i sundhedsplejersken på din skole. For sundhedsplejersken ved en masse om kroppen, vægt og spiseforstyrrelse. Sundhedsplejersken vil kunne hjælpe dig og snakke med dig om tankerne om vægt og spiseforstyrrelse.Og måske hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan få snakket med dine forældre om det, hvis det er svært. Det kan være en rigtig rar måde at få hjælp på.
Tag en tur til lægen
Hvis du kan nikke genkendende til tegnene på spiseforstyrrelse, så kan det være en rigtig god idé, at tage en tur til lægen. For lægen kan nemlig hjælpe en med at finde ud af om det er en spiseforstyrrelse man oplever, og hjælpe en med at komme ovenpå igen eller sørge for at sende en i rigtig retning af et hjælpetilbud. Det kunne eksempelvis være ved at henvise en til en psykolog, som kan hjælpe en med at håndtere de svære tanker og følelser. Eller et andet tilbud, som kan hjælpe en med spiseforstyrrelsen.
Tag fat i LMS
Hvis du gerne vil vide mere om spiseforstyrrelse eller måske har nogle spørgsmål, som du gerne vil have svar på. Så kan jeg anbefale dig at kontakte LMS – landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. De er super søde og venlige. Og der kan alle få rådgivning omkring spiseforstyrrelse. De er helt vant til at snakke med unge. Og man kan kontakte dem på alt fra sms, chat, brevkasse, video og telefon. Du kan være helt tryg ved at kontakte dem og det er helt anonymt, så du behøver ikke fortælle dem hvem du er eller hvad du hedder. Ligesom her på Mindhelpers brevkasse. Dem kan jeg varmt anbefale.
Det er hammersvært, hvis man oplever at få tanker om, at man skal tabe sig, selvom man allerede er undervægtig. Men heldigvis er der hjælp at hente, hvis man får fortalt nogen om, hvad man oplever. Jeg håber at mit svar har givet dig lidt mod på, at få fortalt nogen om de svære tanker følelser. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå mega godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper