Hej

Jeg er en pige på 16 år og jeg har været selvskadende siden jeg var 13 år
jeg vil gerne ud af min selvskade men det er virkelig svært at lade vær med det da jeg bruger det til at fortælle mig selv at det er okay at have det svært
jeg er i en periode hvor jeg næsten sulter mig selv spiser kun en gang om dagen

grunden til jeg selvskader (cutter)

Jeg er vokset op i et hjem med alkohol og svigt
udover det er jeg blivet mobbet i mange år (4-7 klasse)
mit selvværd er rigtig lavt jeg tror ikke på mig selv
kritiser mig selv hverdag

og ja er ikke genneralt særlig god ved mig selv vilket jeg gerne vil lave om på

Hilsen Pige 16 år

PS. jeg har kontakt med LMS og headspace


Kære pige, 16 år

Det lyder rigtig svært at være dig med de ting, som du har oplevet. Men hvor er det flot, at du søger hjælp og deler dine problemer. Det er sindssyg stærkt, og det siger noget om, at du gerne vil gøre noget for at få det bedre.

Godt at du har kontakt til LMS og Headspace
Til at starte med vil jeg rose dig for, at du allerede har kontakt til LMS og Headspace. Og det er også nogle gode steder i forhold til at få hjælp til det, du bokser med. Det, at du har taget kontakt, viser, at du søger hjælp, så du kan få det bedre. Og det er en rigtig vigtig egenskab at have. Så det skal du endelig huske at rose dig selv for, når det hele er svært. Du gør dit bedste for at passe på dig selv, og det er rigtig godt!

Afled dig selv, når det bliver svært
Jeg kommer til at tænke på, om dem på LMS og Headspace mon har givet dig nogle råd til, hvad du kan gøre i stedet for at selvskade? Og er det noget, du kan bruge? Ofte kan det være en god idé at aflede sig selv med noget, når man får trang til selvskade. Har du prøvet noget, som virkede for dig? Ellers har jeg listet nogle idéer op herunder.
Du kunne fx:

Kan du fortælle det på andre måder?
Du skriver, at din selvskade er din måde at fortælle dig selv, at det er okay at have det svært. Jeg spekulerer på, om der mon er andre måder, du kan fortælle dig selv det. For du har ret; det er helt okay at have det svært. Og der er en grund til, at du selvskader. Det har nemlig været brugbart for dig engang. Men det virker også til, at det er blevet for meget for dig nu. For nogle virker det at sætte noget musik på, som man bare kan græde ud til. For andre fungerer det bedre at snakke med nogen. Og andre igen har brug for at skrive følelserne ud, fx i en dagbog. Måske er der noget af det, der kunne fungere for dig?

Snak med nogle voksne
Mit allervigtigste råd til dig i dag er: Snak med nogen om det. Og du kan læse om hvorfor i vores artikel Del dine problemer med andre. Når vi har det svært, er det mega vigtigt, at nogen omkring os ved det. På den måde kan de hjælpe os og støtte os igennem de svære perioder i livet. Og fordi du bokser med det, du gør, vil jeg foreslå, at du finder en voksen at fortælle det til. Det kan være en lærer, du er tryg ved, et familiemedlem eller en helt tredje. Det vigtigste er bare, at du får det sagt til nogen.

Råd til bedre selvværd
Du nævner i dit brev, at du har lavt selvværd, og at du gerne vil være bedre til at være god ved dig selv. Det sidste synes jeg lyder som en rigtig god ting. Du fortjener nemlig at være god ved dig selv og stole på, at du er god nok, som du er. Derfor tænker jeg også, at du kan tage et kig på vores artikel om råd til bedre selvværd. Tjek rådene igennem og brug dem, der giver mening for dig.

Tal med din læge
Her til sidst vil jeg lige gøre dig opmærksom på, at du altid kan gå til din læge, hvis din selvskade bliver for meget for dig. Du kan læse vores guide til at snakke med lægen om de svære ting. Når du fortæller din læge, hvad du bokser med, kan vedkommende finde ud af, hvordan du kan få den bedste hjælp. Og det er vigtigt i din situation.

Jeg håber, at du kan bruge rådene i mit svar. Og husk: Det allervigtigste er, at der er nogen omkring dig, der ved, hvordan du har det. Så tag fat i nogen og fortæl det.

De bedste hilsner fra Mindhelper

Var svaret nyttigt for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Alle indlæg om Spiseforstyrrelser og selvskadeAlle brevkasseindlæg