Jeg kom til at tænke på, hvad der ville ske, hvis der var nogen, der opdagede, at man skærer i sig selv?
Hej Mindhelper
Hvad ville der ske hvis nogen fandt ud af at man skar i sig selv?

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14 år
Der kan være mange måder at reagere på, hvis man finder ud af, at nogen skærer i sig selv. Så jeg kan godt forstå, at du kom til at tænke på, hvad der mon ville ske, hvis nogen opdagede det. Og jeg er glad for, at du har skrevet herind og spurgt.
Folk reagerer forskelligt
Du spørger, hvad der ville ske, hvis der var nogen, der opdagede, at man skærer i sig selv? Og det er svært at svare helt præcist på, hvad der ville ske. For det er jo forskelligt fra menneske til menneske, hvordan man reagerer på at opdage sådan noget. Men jeg tænker, at de allerfleste ville reagere ved at blive bekymrede. Måske ville de også blive lidt forskrækkede til at starte med. Men når forskrækkelsen har lagt sig, tænker jeg, at det er bekymringen, der tager over. Fordi de fleste mennesker som udgangspunkt ønsker, at folk omkring dem har det godt.
Jeg tænker også, at den der opdagede det, ville forsøge at snakke med en. Og finde ud af, hvad man kan gøre for at hjælpe. Det kunne for eksempel være at hjælpe med at få fortalt det til ens forældre. Eller hvis det er ens forældre, der opdager det, at de ville snakke med lægen, så man kunne få noget hjælp. For uanset hvad er selvskade ikke noget, man hverken kan eller skal klare alene. Det er det alt for svært til. Det er noget, man har brug for hjælp og støtte til.
Fortæl det til nogen
Du skriver ikke, om det er dig selv, der skærer i dig selv. Men hvis det er, vil jeg rigtigt gerne sig til dig, at du skal fortælle det til nogen. For det er som sagt ikke noget, du hverken kan eller skal klare selv, hvis du skærer i dig selv. Jeg ved godt, at det kan være drønsvært at skulle fortælle om det. For man kan måske være super bange for, hvordan de reagerer. Bliver de sure? Bliver de måske skuffede? Men jeg er næsten sikker på, at lige meget hvordan de reagerer til at starte med, så er det fordi, de bliver bekymrede for dig. Og rigtigt gerne vil hjælpe til med at sørge for, at du har det godt. Det er sådan set ikke så vigtigt, hvem du snakker med. Så længe det er nogen, du føler dig tryg ved. Men jeg har lavet nogle forslag, som du kan se nedenunder:
• Dine forældre: det allerbedste ville være, hvis du kunne snakke med dine forældre. Jeg gætter nemlig på, at det er dem, der er tættest på dig. Så det er dem, der har bedst mulighed for at hjælpe dig. Og så tror jeg også på, at dine forældre rigtigt gerne vil vide det, hvis du har det svært. Fordi de rigtigt gerne vil hjælpe dig.
• LMS: det kan nogen gange være nemmere at starte med at snakke med nogen, som man ikke kender. Hvis du har det sådan, kan du starte med at tage fat i LMS. De er nemlig eksperter i blandt andet selvskade. Så de ved rigtigt meget om selvskade. Og de ved også rigtigt meget om, hvordan man kan hjælpe folk, der slås med selvskade. De frivillige rådgivere, der sidder klar til at snakke med dig, er super dygtige. Og de er vant til at snakke med unge, der skærer i sig selv. Så de vil gøre alt, hvad de kan for at gøre samtalen så tryg som mulig for dig.
Jeg håber, at mit svar har givet dig svar på dit spørgsmål. Og så håber jeg, at du får fortalt det til nogen, hvis det er dig, der skærer i dig selv. For du fortjener at have det godt. Og man kan godt få det godt igen. Også selvom det måske ikke føles sådan lige nu. Det kræver nogen gange bare den rigtige hjælp. Og den hjælp kan man kun få, hvis man fortæller nogen, at man har brug for den.
De bedste hilsner fra en Mindhelper