Hej
Jeg cutter, det har jeg gjort i et halvt år nu. Jeg har sagt det til min lærer og han synes at jeg skal sige til min mor eller at ledelsen skal sige det til mon mor. Men det vil jeg ikke have, så jeg sagde nej til det. Jeg føler, at min mor vil tro at jeg gør det for opmærksomhed, eller vil at jeg er sindssyg. Hvad kan jeg endelig gøre for at stoppe med at cutte? Jeg har prøvet, at tage et koldt bad eller spise en stærk chili i stedt for at cutte, men jeg føler ikke, at det har hjulpet.

(14 år)
Hej 14 årig
Når man cutter, så er det et tegn på, at man har det rigtigt svært. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Cutting er en copingstrategi
Du spørger, hvad du mon kan gøre for at stoppe med at gøre. Det kan jeg sagtens forstå, du tænker over. For når man står midt i det, så kan det være rigtigt svært at se sig ud af, hvad man kan gøre i stedet. Det er sådan med cutting, at det er det, som man kalder en copingstrategi. Det vil sige, det er en strategi, man bruger til at håndtere noget indeni, som er rigtigt svært. Det kan for eksempel være nogle følelser, som gør rigtigt ondt indeni. Eller det kan være nogle tanker, som er rigtigt svære og hårde at gå rundt med. Eller det kan være en kombination.
Når man cutter, så fjerner det fokus fra de ting indeni, som er svære. Problemet med cutting er, at selvom det hjælper på den korte bane. Så hjælper det ikke på den lange bane, fordi cuttingen ikke fjerner det, der er svært indeni. Derfor får man tit lyst til at cutte igen på et tidspunkt, hvis man ikke får hjælp til at klare de ting indeni, som er grunden til, at man cutter.
Jeg tænker også, det er derfor, du ikke føler, det hjælper at spise en chili eller tage et koldt bad. For selvom det måske også fjerner fokus fra de svære følelser i nogle sekunder eller minutter. Så dukker de svære følelser op igen, når chilien holder op med at brænde, eller du går ud af det kolde bad. Og så får du lyst til at cutte igen. Derfor tænker jeg også, at hvis du gerne vil stoppe med at cutte en gang for alle. Så skal du have hjælp til at finde ud af, hvad det for nogle ting indeni dig, der er så svære, at du er nødt til at cutte for at få en pause fra dem. Men hvis du har lyst, så kan du læse vores artikel med kærlige råd til dig, der cutter. Måske er der noget i den, du kan bruge?
Fortæl det selvom det er svært
Jeg kan sagtens forstå, at du ikke har lyst til, at din mor skal have at vide, at du cutter. For det kan godt være grænseoverskridende at skulle fortælle noget, der er så privat til sine forældre. Især hvis man måske i forvejen ikke snakker så meget med sine forældre om de svære følelser. Men når du cutter, er det fordi, der er en masse svære ting indeni, som du har brug for hjælp til. Og de ting kan du bedst for hjælp til ved at fortælle din mor om, at du cutter. For det er kun dine forældre, der kan give for eksempel en læge eller en psykolog lov til at hjælpe dig.
Der er rigtigt mange unge, som skriver herind og fortæller, at de har det lidt ligesom dig. At de er bange for at fortælle deres forældre, at de cutter, fordi de er bange for, deres forældre vil tro, de bare gør det for opmærksomhed. Men de fleste forældre ved godt, at hvis man cutter, så er det fordi, det gør rigtigt ondt indeni. Og de fleste forældre vil rigtigt gerne hjælpe, hvis man snakker med dem om, hvordan man har det.
Der er nogle gange nogle forældre, som godt kan blive lidt forskrækkede lige, når man fortæller dem, man cutter. Det er en helt naturligt reaktion. Og det sker som regel, fordi de holder rigtigt meget af en og bliver forskrækkede og bekymrede over, at de ikke har opdaget, at man har det så skidt. Men man må godt gøre sine forældre bekymrede. For ens forældre er voksne og kan godt klare sine bekymringer selv.
Sig det sammen med din lærer
Hvis det er lettere for dig, kan du måske få din lærer til at hjælpe dig med at fortælle din mor, at du cutter? Nogle gange kan det gøre det lidt lettere, at man har en voksen med, som er på ens side og som kan støtte en. Ellers kan du prøve at kigge i vores artikel om at snakke med sine forældre om de svære ting, hvis du har lyst. Det kan også være, der er nogle gode råd i den, du kan bruge?
Tag fat i LMS
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon kender til LMS? LMS står for Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Derfor ved de også en hel masse om blandt andet cutting og om, hvordan man har det, når man cutter. LMS har en rådgivning, hvor der sidder en masse frivillige rådgivere klar til at snakke, hvis du for eksempel har brug for at snakke med nogen om cuttingen. De frivillige rådgivere hos LMS er vant til at snakke med unge, som kæmper med cutting. Så de ved godt, det kan være lidt svært at snakke om, og de skal nok gøre deres allerbedste for, at du føler dig så tryg som muligt, når du snakker med dem. Du kan også være helt anonym hos LMS, hvis du helst vil det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med din mor, også selvom jeg godt ved, det er svært. Men du fortjener at få den hjælp, du har brug for, så du kan få det godt igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper