hej!
jeg er en dreng på 14 år som har det svært med at sove.
Jeg er blevet anbragt af kommunen til en institution, hvor jeg har svært ved at sove. Derfor går jeg nogle gange udenfor eller stikker af pga. jeg keder mig. Derfor går det også udover min skole, jeg kommer ik udhvilet i skole. Jeg er som regel super træt i skolen og kommer derfor til at sove. Alle de voksne jeg har snakket med syntes ikke det er et vigtigt problem. Derfor skriver jeg her for at jeg kan få evt. råd til hvordan jeg kan komme udhvilet i skole eller bare have nemmere ved at sove.

(14 år)
Kære du
Det kan være rigtig svært at møde udhvilet i skole, når man har svært ved at sove. Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det giver mening
Når jeg læser dit brev, så lyder det til, at du har gjort dig nogle rigtig gode tanker om, hvorfor du ikke kommer udhvilet i skole.
Du har svært ved at falde i søvn, begynder at kede dig, og derfor stikker du af eller går nogle ture udenfor.
En rutine, som hjælper på kedsomheden, men måske ikke så meget på dine søvnproblemer.
Og ligesom med så mange andre rutiner og vaner, så kan det være svært at bryde dem alene. Derfor giver det også rigtig god mening, at du har skrevet herind og bedt os om råd til at få det nemmere med at sove.
Det er normalt
Selvom det kan være rigtig frustrerende ikke at kunne falde i søvn, så er det normalt at have perioder i sit liv, hvor man har sværere ved at sove end andre.
Det kan både være helt tilfældigt, men det kan også være i perioder, hvor man for eksempel er mere stresset eller har mange ting at tænke på.
Du skriver, at du er blevet anbragt på en institution. Du skriver ikke, hvor længe du har været der. Men hvis det er ret nyt, så er det måske ikke helt så underligt, at du har svært ved at sove.
Vi mennesker kan nemlig godt have brug for lidt tid, inden vi vender os til at være nye steder. Og i den periode, hvor alt er nyt, så er det helt normalt, at vi er mere opmærksomme og har mere at tænke på end normalt.
Og det kan godt gå ud over vores søvn.
Hvorfor påvirker søvn vores energiniveau?
For at forstå hvorfor søvn påvirker hvor meget energi vi har dagen efter, kan det være smart at forestille sig, at vores krop er ligesom et batteri.
Et batteri har masser af energi at give af, men det har også brug for at lade op en gang imellem.
På samme måde har vi mennesker masser af energi at give af, men vi har også brug for at lade op en gang imellem.
Og det er det vi gør, når vi sover.
Søvn er nemlig hemmeligheden bag, at vi får en god og udhvilet dag. Får vi ikke sovet, er vores batterier ikke ladet op. Og så kan vi ende med at føle os trætte hele tiden.
Og hvis man er træt hele tiden, så kan det godt være svært at koncentrere sig i skolen.
Hvad kan du gøre for at sove bedre?
Men hvordan får man så en bedre søvn? Der er heldigvis en del ting man kan prøve at gøre.
En ting der virker for mange, når de har svært ved at sove, er mindfulness.
Mindfulness handler om at mærke sin krop og fokusere på sin vejrtrækning, og på den måde blive rolig og mere afslappet.
I vores artikel om mindfulness, kan du både læse mere om mindfulness, og så ligger der også seks guidede mindfulness-øvelser i bunden af artiklen. Hvis du har mod på det, kunne du jo prøve en af dem af, næste gang du ikke kan sove?
Drop skærm og koffein
En anden ting du kan prøve at gøre, er at drikke mindre koffein efter kl. 14 og kigge mindre på din mobiltelefon om aften.
Koffein er et stof som er med til at peppe os op, så vi får mere energi. Og det kan være rigtig godt, hvis vi skal ud og lave noget aktivt. Men det er ikke mega godt, når vi skal sove.
Derfor kan det være en god ide at skære ned for cola, energidrikke og kaffe efter kl. 14.
Og ift. det med mobilen, så handler det om, at lyset fra skærmen faktisk narrer din hjerne til at tro at det er dag. Derfor bliver du mindre træt.
Så en god ide kan være, at lægge mobilen væk, fx en time inden du skal i seng.
Hvis du vil læse mere om søvn, og flere gode råd til, hvad du kan gøre, så kan jeg varmt anbefale dig vores artikel om søvnproblemer.
Prøv at snakke med nogen om det
Nogle gange når vi har svært ved at falde i søvn om aftenen, er det fordi vi ligger og tænker på alt muligt.
Du kender det måske, du lægger dig på sengen, slukker lyset og pludselig kører dine tanker derudaf med 200 kilometer i timen. Så kan det hurtigt blive svært at falde i søvn.
Selv hvis det ikke er noget du kender til, kan det være rigtig frustrerende og hårdt at have svært ved at sove.
Og når der er noget som er svært, kan det være en rigtig god ide at snakke med nogen om det.
Det kan være dine forældre, en god ven eller en helt tredje. Det vigtigste er bare, at du får talt med nogen om, hvad det er der går dig på.
For ofte hjælper det at få sagt det højt, som går en på. Det kan være, at nogle af dem også kender til det med at have svært ved at sove. Og måske endda har nogle gode råd til dig.
Det er rigtig træls at have svært ved at sove om aftenen. Derfor håber jeg også, at der er nogle råd i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder en løsning.
De bedste hilsner fra en Mindhelper