Hej
jeg står med denne tanke om at droppe ud af mit gymnasie hen til et andet. Da jeg ikke rigtig føler mig tilpas i min klasse og velkomme i det alle andre har nogle at snakke med også er der mig. prøver at snakke med de andre. men føler ikke rigtig de gider mig. Men problemet er jeg kender jo lærerne her på min skole og ikke på den anden jeg har tænkt på. Ved bare ikke om jeg skal vente og se hvad der sker eller flytte med det samme,.

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det er lidt et dilemma, du står med lige nu. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Kan du give det en ekstra chance?
Jeg kan sagtens forstå, at du bliver rigtigt meget i tvivl om, om det vil give mening at flytte gymnasium nu eller vente til senere. For på den ene side kan det være en god idé at rykke hurtigt, så der er god tid til at falde til det nye sted. Og samtidigt er det hammer-ærgerligt at flytte, hvis du tænker, at der stadig er en chance for, at du kunne komme ind i fællesskabet. For det sker, at det tager et godt stykke tid, før man lander ordentligt i et fællesskab. Og derfor tænker jeg også, at du må mærke godt efter i maven om du vil prøve at give det en ekstra chance.
Hvis du beslutter dig for at give det et ekstra skud og forsøge at blive tættere med de andre i klassen, så kan du overveje, om der er nogle bestemte, som du tænker virker søde? Og så prøve at tage fat i dem i en pause og se om du kan falde i snak med dem. Inviter eventuelt en enkelt en af dem ud på en kop kaffe. Eller spørg om det vil være i orden, at du sidder sammen med dem i klassen. Nogle gange kan det være nødvendigt at presse lidt på for at komme ind i de forskellige grupper i klassen.
Hvis du kan mærke, at du hælder mere til at flytte, så er det også helt okay. Man skal ikke for alt i verden blive i en klasse, til man ikke kan holde det ud længere. Det er okay, at skifte mening og flytte.
Du kan læse lidt ekstra råd til, hvordan man træffer svære valg her denne artikel.
Kan du nøjes med at skifte klasse
Du skriver, at du overvejer at droppe ud af gymnasiet og til et andet. Men jeg kommer til at tænke på, om du kan nøjes med at flytte klasse til en anden? For hvis du egentligt er glad for gymnasiet og de lærere, som er der, så er det måske nok at finde en anden klasse at gå i? Måske er der en klasse, du tænker du vil passe godt ind i.
Hvis der er en særlig studieretning, som du godt kan lide, så kan det selvfølgelig godt give mening at flytte helt. Men selvom det måske kan lyde lidt negativt, så er der en risiko for, at det nye gymnasium ikke kommer til at være bedre end det gamle. Hvis du kender nogen på det andet gymnasium kan du eventuelt prøve at tage fat i dem og høre, hvad de synes om gymnasiet. Eller tage ud og besøge gymnasiet og kigge lidt rundt. Måske kan du så få et indtryk af stedet, og om det virker til at være noget for dig.
Snak med nogen omkring dig
Jeg tænker, at det kunne vær en god idé, hvis du prøvede at snakke med nogen omkring dig om dine overvejelser. For det er en stor beslutning at stå med alene, og det kan være rart at få et par ekstra øjne på. Så hvis du er tryg ved at snakke med dine forældre eller har en god veninde, så kunne det måske være en mulighed for dig at tage fat i en af dem. Det kan være et rigtigt rart pusterum at få.
Du kan også få hjælp ved at snakke med en studievejleder. Studievejlederens job er at hjælpe unge med at finde sig tilrette på uddannelse. Og det kan være rigtigt rart at snakke med dem om, hvad man går og overvejer. De er helt vant til at hjælpe med lige netop den slags problemer. Du kan få fat i studievejlederen ved at spørge i administrationen på din skole.
Det er lidt et dilemma, du er landet i. Men du har allerede gjort dig nogle gode overvejelser og uanset hvad du vælger, så er det helt okay. Jeg håber mit svar har været hjælpsomt. Held og lykke.
De bedste hilsner fra en Mindhelper