Hej Mindhelper
Hej, jeg har life dumpet 2 eksamener på universitet. Jeg føler, at alt den viden jeg får ikke fastholdes. Kan det være at uni ikke er noget for mig? Jeg døjer lidt med tanken om at droppe ud, men ser egentlig ikke mig selv lave andet..

(Dreng, 19 år)
Hej Dreng på 19 år
Det er rigtigt hårdt, når man dumper en eller flere eksaminer. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det tager tid at finde den rigtige studieteknik
Det lyder super træls, at du har dumpet to eksaminer på universitet. For det er bare aldrig særligt sjovt at dumpe en eksamen. Det kan gøre rigtigt ondt, og så kan man godt få et slag i selvtilliden og blive i tvivl om, om man nu overhovedet dur til at læse på universitet. Men det, at du har dumpet de to eksaminer, er ikke det samme som, at universitet ikke er noget for dig. Der er rigtigt mange, der oplever at dumpe en eller flere eksaminer i løbet af deres tid på universitet og måske specielt lige i starten af studiet. Det kan der være mange grunde til. Måske var de fag, man var oppe i bare ikke lige dem, man var bedst til. Man kan ikke være lige god til det hele, så måske går det meget bedre til eksamenerne i dine næste fag.
Og så Uni er bare noget helt andet end at gå i gymnasiet. Undervisningen er anderledes, niveauet er noget andet, og der er meget mere ansvar for egen læring på universitet. Derfor skal man også tit lige bruge lidt tid på at lære, hvordan man bedst læser op til eksamenerne. Nogle husker det bedst ved bare at læse og skrive noter. Andre husker bedst ved at læse for sig selv og snakke sammen med en studiegruppe, mens andre igen måske husker stoffet bedst, hvis de laver små huskespil ud af det, de har læst. Det tager tid at finde ud af, hvad man selv har det bedst med. Og indtil da må man måske øve sig i at acceptere, at man ikke at klarer sig helt så godt til eksamenerne, som man havde håbet på.
Men efter noget tid har langt de fleste fundet ud af, hvad der virker for dem, også begynder det også at blive nemmere at huske stoffet igen, så man kan bestå sine eksamener. Og på mange universiteter kan man også få kurser i forskellige former for studieteknikker, som man kan prøve af derhjemme, hvis man selv er lidt tom for idéer. Så hvis du ellers er glad for dit studie og tænker, at du har fundet den rette hylde, så tænker jeg ikke, at du skal give op på uni endnu. For jeg er næsten sikker på, at du godt kan komme til at klare eksamener på uni også, hvis du gerne vil det.
Lav en liste
Du spørger, om Uni mon bare ikke er noget for dig? Og det kan jeg ikke svare dig på, for det er kun dig selv, der kan mærke, om Uni er det rigtige for dig. Men du kan måske prøve at lave en liste med fordele og ulemper med at gå på Uni. Det kan være, at det måske kan hjælpe dig til at se, hvad der egentligt fylder mest for dig på Uni. Hvis man skriver sin liste ned på et stykke papir eller på en telefon eller en computer, så har man nemlig det hele sort på hvidt foran sig. Derfor bliver det tit lidt nemmere at se, om det egentligt er fordelene eller ulemperne, som fylder mest.
Snak med en studievejleder
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtigt god idé for dig at snakke med en studievejleder. Når man går rundt og er lidt i tvivl om, om man er landet på den rigtige uddannelse, så er studievejleder nemlig rigtigt gode at snakke med. For de er uddannet til at snakke uddannelse igennem med en og hjælpe en med at finde ud af, hvad man har af muligheder. Desuden kan det også bare være rigtigt rart at dele sine tanker og tvivl med nogen, så man ikke skal løse alle sine problemer selv.
Kan du snakke med nogen fra studiet?
Jeg kommer også til at tænke på, om der mon er nogen fra dit studie, du kan snakke med om, at du dumpede de her eksaminer? Jeg ved godt, at det ikke er det fedeste i verden at skulle fortælle sine kammerater, at man dumpede nogle eksaminer. Men som jeg skrev, så er det ikke unormalt at opleve at dumpe en eksamen eller to i starten af uni. Derfor tænker jeg, at der måske også sidder nogen på dit studie, der også har oplevet at dumpe en eksamen eller to. Og det kan tit være rigtigt rart at at snakke med nogen, der kan genkende nogle af de ting, man fortæller.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, du kan bruge til noget. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om, at du dumpede de her eksaminer, så du ikke skal gå alene med det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper