Hej Mindhelper
jeg læsper og har gjort det hel mit liv det har sådan set aldrig irriteret mig på nogen måde. mit problem er bare at der går den her pige i min klasse der når jeg snakker med hende og der måske kommer lidt spyt med, siger ’’ej lad vær din klamme læspende pige’’. jeg har prøvet at bede hende om at lade vær men hun gider ikke stoppe. jeg synes det er lidt pinligt især når hun siger det foran alle. det er også kun hende der griner men det er hun ligeglad med. hvad synes i jeg skal gøre? for jeg bliver virkelig ked af det når hun siger det for jeg har abselut ingen mulighed for at ændre på min stemme.

(Pige, 13 år)
Kære du
Det er super hårdt, og det kan gøre en rigtigt ked af det, når der er andre, der ikke behandler en ordentligt. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er vigtigt ikke at gå med de svære ting alene.
Det er ikke okay
Når jeg læser dit brev, så lyder det virkeligt ikke som om, hende pigen i din klasse er særligt sød imod dig. For det lyder som om, du bare gerne vil snakke med hende. Og du kan ikke gøre for, at du læsper. Sådan er du født, og det er der ikke noget i vejen med. Det er præcis ligesom, at der er nogen, der er født med blå øjne og andre, der er født med brune øjne. Vi mennesker er forskellige, og derfor taler og snakker vi også på forskellige måder.
Så det er ikke okay, at pigen fra din klasse kalder dig “en klam læspende pige.” For hun rammer dig på noget, der er en del af dig. Og som du ikke kan gøre noget ved, som du også selv så fint skriver. Det gør hammerondt. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at det gør dig virkeligt ked af det, at hun siger sådan til dig. Men du skal vide, at det ikke er dig, der gør noget forkert. Så selvom jeg sagtens kan forstå, at du føler, at det er pinligt, når hun siger sådan. Så tænker jeg slet ikke, at det er dig, der skal være pinlig. For det er pigen fra din klasse, som gør noget, der slet ikke er okay.
Snak med en lærer
Jeg kommer til at tænke på, om du har fortalt en lærer om, hvad pigen fra din klasse siger til dig? Hvis ikke du har det, så synes jeg nemlig, at du skal gøre det. For det lyder som om, du har prøvet at få hende til at stoppe selv uden, at det har hjulpet rigtigt meget. Derfor tænker jeg, at du skal have hjælp fra en voksen, der kan snakke med pigen om, hvordan man opfører sig ordentligt. Sådan så hun kan få at vide en gang for alle, at det hun gør, ikke er okay.
Har du nogle veninder, der kan hjælpe?
Jeg kommer til at tænke på, om du har nogle veninder i din klasse, som du snakker godt med, og som du er tryg ved? Hvis du har det, så kan du måske prøve at snakke med dem om, hvordan den her pige opfører sig overfor dig. For hvis de ved, hvad der foregår, så kan de måske hjælpe dig med at sige stop til pigen. Sådan så du ikke er ene om at fortælle hende, at det hun gør, ikke er okay. Nogle gange kan det nemlig også hjælpe lidt.
Snak med dine forældre
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtigt god idé, hvis du snakkede med dine forældre om pigen i klassen. For selvom det måske ikke direkte hjælper til at få hende til at holde op. For det er nogle hårde oplevelser, og det lyder også som om, de faktisk gør dig ret ked af det. Og det er super vigtigt ikke at gå alene med sådan nogle oplevelser. Så kan de nemlig bygge sig op inde i en og komme til at fylde mere og mere. Vi mennesker er nemlig byggede til at have brug for hjælp og støtte fra folk omkring os, når vi oplever noget, der er svært. Samtidigt så tænker jeg også, at dine forældre måske kan hjælpe dig med at tage fat i dine lærere, hvis du synes, det er lidt svært at gøre selv.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om, hvordan pigen i klassen opfører sig overfor dig. Så der er en voksen, der kan snakke med hende og fortælle hende, at det ikke er i orden.
De bedste hilsner fra en Mindhelper