Hej Mindhelper
Hej jeg er en pige på 20 år. Jeg har valgt at gå på en uddannelse, og jeg er super glad for det, og jeg følger godt med indtil videre. Jeg har også et arbejde som jeg er rigtig glad for. Jeg er medarbejder på et sted, hvilket jeg er godt tilfreds med. Jeg har en sød kæreste, som også arbejder meget, og vi er mest sammen når vi begge har fået fri. Problemet ligger lidt der, at jeg er virkelig godt tilfreds med at være så aktiv, men det er også nødvendigt, for at gennemføre uddannelsen og få tjent nogle penge ved siden af. Jeg betaler alle mine egne regninger, uden hjælp fra forældrene, og det vil jeg gerne fortsætte med. Jeg går i skole hver dag, hvor jeg enten laver fysisk hårdt arbejde, eller også læser jeg teori og laver opgaver. Jeg arbejder også alle weekender, også med fysisk hårdt arbejde, så jeg har ikke fri nogen dage. Når jeg har fået fri, og er kommet hjem falder jeg bare i søvn, og jeg sover til når jeg skal op dagen efter igen. Jeg får hverken spist, lavet mine lektier, får brugt noget tid sammen med kæresten eller noget andet, som jeg virkelig gerne vil bruge tid på når jeg kommer hjem. Jeg er bare for træt, og jeg sover nærmest i 12 timer.

(20 år)
Kære Pige på 20 år
Jeg har lige fjernet et par oplysninger i dit brev. Det er for, at du kan være sikker på, at være anonym. Det håber jeg er okay med dig.
Når jeg læser dit brev synes jeg, at det lyder det som om, du har en hel del om ørene for tiden, både med uddannelse og arbejde. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og fortalt om det.
Når der er run på
Du skriver, at du går i skole hver dag, og at du arbejder i alle weekender. Når jeg høre det, tænker jeg – wow, det er godt nok meget at være i gang med hele tiden. Samtidig skriver du også, at du godt kan lide at være så aktiv. Det tror jeg egentlig, at der er en del, der kan genkende. For selvom man måske kan tænke, at det lyder mega drænende, så kan det nogle gange også føles lidt fedt. For når man hele tiden er på benene og  igang, kan det føles lidt, som at ride på en bølge, hvor man bare drøner derudaf. Og imens man surfer på toppen af bølgen, pumper kroppen adrenalin rundt, så man er fuld af energi.
Men bagsiden af, at være i gang på den måde er, at bølgen på et tidspunkt også crasher – og så er energien og overskuddet pludselig i bund. Jeg tænker, at det måske er det som sker for dig, når du fortæller, at du falder i søvn næsten lige så snart, du kommer hjem. Det kan nemlig være et tegn på, at dit hoved og din krop er på overarbejde, og derfor brænder alt sin energi af, når du er i skole eller på arbejde.
Pauser er vigtige
Det er helt normalt, at have perioder i livet, hvor man laver meget. Men det er også vigtigt at passe på sig selv i de tider – især hvis det er over lang tid. For selvom man måske ikke mærker det, når man er i det, så kan det være hårdt for kroppen. Og med tiden, kan det gøre, at man bliver udkørt. Derfor er det også super vigtigt, at holde pauser fra skole og arbejde, og komme ned i gear. Det er nemlig der, at kroppen kan lade ordentligt op, og hovedet kan få ro.
Du kan læse mere om, hvorfor det er godt at holde pauser i artiklen Derfor er pauser nødvendige! 6 idéer til dine perfekte pauser.
Lav en liste
Du skriver, at det er nødvendigt, at være så aktiv, for at gennemføre uddannelsen og have penge ved siden af. Men måske er der alligevel nogle ting, du kan skrue på, for at få noget mere fri? Måske kan du f. eks arbejde hver anden weekend i stedet for hver weekend, og så cutte noget af det, du bruger penge på?
Det kan også være, at du på et tidspunkt i din uddannelse kommer til at få elevløn. Så kan du måske spare nogle penge sammen der, så du også har lidt ekstra ved siden af, når du skal tilbage på skolebænken. Det var lige to ting, jeg kunne tænke på, men måske har du selv nogle andre ideer?
Du kan også prøve at kigge på artiklen Løs dine problemer trin for trin, det kan være at der er noget i den som kan hjælpe.
Snak med en studievejleder
Jeg kommer også til at tænke på, om du har snakket med en studievejleder? Sådan en har de fleste uddannelser nemlig tilknyttet. Studievejledningen kan være et godt sted at tage hen, når man har meget om ørene, eller synes det er svært, at få uddannelse, fritid og økonomi til at hænge sammen. For sommetider kan studievejlederen være med til at se nogle løsninger, som man ikke lige selv kan.
Tal med dem omkring dig
Når man går igennem nogle lidt intense perioder i livet, kan det være en god hjælp, at få lidt støtte, og snakke om, hvordan man har det. Så har du snakket med dine forældre, en god veninde, din kæreste, eller en anden om, de ting du skriver i dit brev? Ellers vil det være mit råd, at gøre. Du kan måske også tale med din kæreste om, i kunne finde nogle tidspunkter, hvor i kan lave noget hyggeligt sammen. Og på den måde, få lidt mere tid til hinanden, og til at koble af.
Tag til lægen
Det kan også være en god ide, at smutte forbi lægen, hvis man er inde i en periode hvor man sover rigtig meget. Lægen ved nemlig en helt masse om, hvordan kroppen fungerer. Derfor kan det også være, at dig og lægen kan snakke lidt om, hvorfor du har brug for så meget søvn. Og om der er noget du kan gøre for, at blive mindre træt.
Det kan være svært at få uddannelse, fritid og økonomi til at gå op i en højere enhed. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du får holdt nogle gode pauser, hvor du kan koble af.
De bedste hilsner fra en Mindhelper