Jeg viser stadig ikke hvad jeg kan i skolen, selvom jeg faktisk er ret god. Mine forældre er virkelig skuffede. Jeg gider bare ikke lave prøverne.
Hejsa
Det er fordi at jeg ved mere end jeg siger. Jeg viser ikke lærene det jeg kan. :/ Jeg bestod ikke en af mine prøver bare fordi jeg ikke gad at lave prøven. Men så sagde læreren at jeg SKULLE eller så ville jeg få ekstra undervisning. Den prøve fik jeg så, som jeg ikke havde øvet mig til, og fik faktisk 12. Men jeg viser stadig ikke hvad jeg kan selvom jeg faktisk er ret god. Og mine forældre er virkelig skuffede selvom lærene ved jeg er god, bare ikke gider at lave det.

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14
Det er ikke rart hvis ens lærere og forældre er skuffede over en. Det kan gøre rigtigt ondt. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Hvorfor har du ikke lyst?
Du skriver i dit spørgsmål, at du ikke gider lave dine prøver. Men du skriver ikke så meget om, hvorfor du ikke kan lide at lave dem? Det lyder jo til, at det falder dig ret nemt, og du faktisk også er virkeligt klog. Derfor bliver jeg også lidt i tvivl om, hvorfor du ikke gider lave dine opgave. Det er meget normalt, at man bliver skoletræt i perioder. Måske er det det, der sker for dig? Hvis man er blevet skoletræt, så kan det godt være virkeligt svært, at få taget sig sammen til at lave sine ting. Så kan det føles som om, at skolen sluger alt ens frihed. Og at der er 1000 andre ting, man hellere vil lave. Så sidder man måske og kigger lidt på lektierne, så lidt på sin telefon, så lidt på fjernsynet og BUM så er hele aftenen gået, og man fik ingenting lavet. Hvis det er det du oplever, så kan du prøve at læse denne her artikel omkring hvordan man holder koncentrationen om sine lektier. Der står en masse gode tips til, hvordan man kan hjælpe sig selv til at holde koncentrationen, så man kan få de der kedelige lektier lavet.
Der er ikke noget mærkeligt i, at blive skoletræt. Det er der rigtigt mange der oplever. Og det er helt okay, at man ikke altid synes det er vildt sjovt at gå i skole. Men det kan selvfølgelig være rigtigt svært, hvis det begynder at få konsekvenser for en. Så kan det være en rigtig god idé, at prøve på at finde ud af, hvorfor det er, at man er blevet så træt af skolen.
Er der noget andet der fylder?
Jeg kommer også til at tænke på, om der er noget andet der fylder i dit liv i øjeblikket. Hvis man går igennem en svær periode, har problemer med vennerne, er blevet meget forelsket eller noget helt andet. Jamen så kan ens hjerne godt være fyldt op at det i stedet. Og så har man måske ikke så meget andet i tankerne end det. Hvis det er det der sker for dig i øjeblikket – jamen så kan det være en god idé, at gøre noget ved tankerne, så de ikke fylder det hele. Det kunne f.eks være at skrive dagbog. Så kan man få alle sine tanker og bekymringer ned på papir, og så lægge dem fra sig. Hvis du f.eks sætter 15 minutter af hver dag til at skrive dagbog, og så beslutter dig for, at du ikke vil bruge din energi på at tænke mere over de ting. Jamen så kan du måske bedre koncentrere sig om skolen?
Du ved måske ikke hvorfor
Måske ved du slet ikke, hvorfor du har svært ved at få lavet dine ting. Sådan nogle perioder kan man godt have. Det er der rigtigt mange der oplever. Så kan det være en rigtig god idé at snakke med din lærer og dine forældre om, hvad du så skal gøre nu. For jeg tænker, at det må være super ubehageligt, at dine forældre er skuffede over dig. Det må gøre rigtigt ondt. De fleste af os kan virkeligt ikke lide, hvis vores forældre er sure på os. Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis det gør dig ked af det eller frustreret.
Er lektierne for nemme? Prøv at snakke med lærerne
Det lyder til, at dine lærere godt ved, at du er dygtig. Og jeg tænker på, om dine lektier måske er for nemme? Og det er derfor du ikke får dem lavet, fordi du faktisk har brug for mere udfordring? Hvis det er rigtigt, så er jeg næsten helt sikker på, at lærerne rigtigt gerne vil give dig noget sværere stof, hvis du snakker med dem. Uanset hvad, så kan det være en god idé, at snakke med lærerne om, hvordan du bedst kommer igennem skolen, uden at misse for mange prøver og lektier. Lærerne er sikkert rigtigt gode til at hjælpe, hvis de forstår, hvorfor du har svært ved at få lavet dine ting.
Snak med dine forældre
Jeg tænker, at det kunne være en rigtig god idé for dig, at snakke med dine forældre om det. For det er tydeligvis noget der fylder rigtigt meget for dig, siden du har skrevet herind. Det gode ved at snakke med dine forældre er, at de så bedre kan forstå, hvorfor du ikke får lavet dine ting. Så kan i måske hjælpes ad med at finde nogle gode løsninger, så du igen kan komme op på hesten, og vise lærerne og dine forældre, hvor dygtig du faktisk er.
Det kan være rigtigt svært, at få balanceret alt det med skole. Men jeg håber, at du har kunne bruge mine råd til noget, og så ønsker jeg dig super meget held og lykke fremadrettet.
De venligste hilsner fra en Mindhelper