Hej
jeg er 13 år.
jeg ved ikke hvordan jeg skal sige til mine forældre at je gerne vil tilbage på min gamle skole for savner dem rigtigt meget. jeg skiftede skole for at prøve noget nyt og så var jeg skrevet op i rigtig lang tid og ville gerne der ind men her efter 3-4 måneder vil jeg bare gerne tilbage for savner dem og det er mine bedst venner men ved bare ikke hvordan jeg skal sige det til mine forældre. er bange for at de bliver sur og spørger om jeg trives godt og om jeg føler mig udenfor, eller at jeg føler at jeg ikke er god nok til at gå på privat skole. men det er kun fordi at jeg saner min gamle årgang for vi var som en stor familie. og vil bare gerne tilbage.
det ramte mig mest nu her hvor vi har juleklippe dag i morgen så slog det mig rigtig meget og jeg græd inden skole dagen var startet og lidt i vores biologi time, men noget af det der trækker mig tilbage det er at jeg ikke gider og have vores tysk lære på vores gamle lære og det ved mine forældre også godt. og når de snakker om i aften klubben om noget der er sket i skolen føler jeg mig også udenfor for kan jo ikke rigtig være med i de samtaler og vil bare gerne tilbage til mine barndomsvenner.

(13 år)
Kære dig,
Først og fremmest har jeg slettet dit navn. Det har jeg gjort for at du kan være helt anonym. Det håber jeg er okay med dig.
Det kan være mega hårdt, når man har taget et valg, men så bagefter fortryder det. Og så kan det være rigtig svært, hvad man så skal gøre.
Den nye skole
Du er startet på en ny skole for 3-4 mdr siden. Men du savner din gamle skole.
Først og fremmest kan det være rigtig svært at starte et nyt sted. For alt ting er helt nyt, og det kan også være meget anderledes, end det man er vant til.
Og så kan jeg godt forstå, at det kan være svært. Men her er det også vigtigt at huske på, at det kan tage tid at falde til det nye sted. For man skal lære nye mennesker og steder at kende.
Samtidig går du også i klasse med nogen, som har kendt hinanden i mange år. Derfor giver det også mening, at de nogle gange kan tale om ting, som du ikke helt kan tale med på.
Her kan det være rigtig godt at få fortalt de andre, at du har svært ved altid at tale med på det, de snakker om. Det kan være de slet ikke har tænkt over, at du ikke helt kan tale med på det.
Hvis der er en af personerne i din klasse, som du stoler på og godt kan lide, kan du prøve at tale med dem om det.
Hvad skal du gøre?
Jeg kan desværre ikke fortælle dig præcis, hvad du skal gøre. Men jeg vil rigtig gerne komme med nogle forslag til, hvad du kan overveje.
Lige nu er der to muligheder. Du kan enten blive på den nye skole eller flytte tilbage på den gamle.
Hvis du bliver på den nye skole
Hvis du vælger at blive på den nye skole, så har du mulighed for at lære dine nye klassekammerater godt at kende.
Det kan være det med tiden viser sig, at I faktisk har mere tilfælles end du tror. Men det er ikke til at sige, før du lærer dem godt at kende.
Og når man skal lære nogen godt at kende, er tiden ens bedste ven.
Så det kan være det er værd at give den nye skole lidt mere tid, og se om det bliver bedre.
Hvis du skifter tilbage til den gamle skole
Hvis du kan mærke, at det rigtige er at skifte tilbage til den gamle skole, så bliver du nødt til at tale med dine forældre.
Du skriver, at du er nervøs for at fortælle dem det. Men hvis du synes det er svært at skulle sige det højt til dem, så kan du prøve at vise dem dit spørgsmål, du har skrevet til os.
I spørgsmålet beskriver du nemlig rigtig godt, hvordan du har det.
Du kan også prøve at læse vores artikel: Guide til at snakke med dine forældre om svære ting. I den kommer vi nemlig med råd til, hvordan du kan tale med dem.
Hvordan træffer man et valg?
Det kan nogle gange være mega svært, om man skal gøre det ene eller det andet.
Og hvis du stadig er i tvivl, om du vil tilbage på den gamle skole, eller blive på den nye, kan du prøve at lave en for og imod liste.
Her skriver du de ting, der taler for og imod at blive på den nye skole, og de ting som taler for og imod at skifte tilbage til den gamle.
Når man laver en for og imod liste, bliver det nemlig også lettere at se, hvad der giver mest mening for én.
Du kan også prøve at læse vores artikel: Svært ved at træffe et valg? Her får du en effektiv 5-trins guide. I artiklen skriver vi, hvordan du kan komme tættere på at tage en beslutning.
Tal med nogen om det
Uanset hvad, kan det være en rigtig god ide at tale med nogen om, hvordan du har det.
Det kan nemlig være rigtig svært at gå med tankerne alene.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om der er en, du stoler på, som du kan tale med?
Det kan være en god ven, et familiemedlem eller en god lærer?
For når vi siger vores tanker og følelser højt, så fylder de ikke helt ligeså meget. Og så bliver det faktisk også lettere at tage en beslutning. For ofte kan andre hjælpe en til at se situationen fra forskellige vinkler.
Jeg kan godt forstå at det kan være svært, når man på den ene side gerne vil tilbage på sin gamle skole, men samtidig synes det kan være svært at skulle tale med sine forældre om det.
Men så kan man for eksempel starte med at tale med en anden, man stoler på, om hvad det rette er at gøre.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper