Hej Mindhelper
Jeg går på gymnasium hvor vi skal have et FFF forløb i grupper. Jeg har en vennegruppe på 6 hvor jeg nogen gange føler mig usikker på om de kan lide mig. Som sagt går jeg på gymnasium hvor min gruppe tit sidder ude og lave opgaver som ikke bliver taget seriøst. Vi får aldrig lavet noget. En dag ville jeg gerne arbejde sammen med nogen som tager skolen mere seriøst, men vil stadig gerne have det sjovt sammen med de andre. Problemet er at de ikke kan finde ud af hvornår vi skal have det sjovt og hvornår vi skal arbejde med opgaver. Men jeg er bange for at de synes at jeg er blevet kedelig at være sammen med da jeg prøver at også gerne vil lærer noget i skolen. I folkeskolen har jeg nemlig også prøvet at føle mig udenfor i en gruppe, hvor de lavede aftaler uden mig. Så jeg er bange for at det skal ske igen.
MVH en gymnasie elev på 18 år

(18 år)
Hej 18 årig
Det lyder til, at du føler dig splittet mellem at ville tage skolen mere seriøst og være en del af en vennegruppe, som ikke gør det. Og at det fylder en del hos dig. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det giver mening
Du skriver, at den vennegruppe, som du er en del af ikke rigtig får lavet noget i timerne. Men at du egentlig godt kunne tænke dig at få lavet og lært lidt mere i timerne. Det kan være en svær situation at stå i, og jeg tror, at der er rigtig mange unge, som kender til det. For vi mennesker er flokdyr, og derfor vil vi rigtig gerne være en del af en gruppe og føle os accepteret.
Derfor har vi det også med at prøve at passe ind i gruppen, så vi sikre os, at vi bliver ved med at være en del af den. Og når man samtidig også tidligere har prøvet at føle sig udenfor, så kan det godt stadig sidde i en, og gøre en bekymret for, hvad der vil ske, hvis man fx arbejder sammen med nogle andre i skolen. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du synes det er svært.
Er jeg kedelig?
Det lyder til, at bekymringen om de andre vil tænke, at du er kedelig fylder en del hos dig. Og det kan jeg godt forstå. For hvis det hele er sjov og ballade i vennegruppen, så kan man godt komme til at tænke på, om de mon vil synes, man er kedelig, hvis man ikke lige er med på at pjatte en hel time væk, men egentlig hellere vil få lavet matematikopgaverne. Og det med at tænke over, hvad andre tænker om en, er noget som alle mennesker gør en gang imellem. For det er helt naturligt.
Men sommetider kan det komme til at fylde så meget, at det holder en tilbage fra at gøre de ting, som man egentlig gerne vil. Og det kan være ret opslidende hele tiden at gøre noget, som ikke føles rigtigt i maven.
For nogle kan det med at tænke meget over, hvad andre tænker om en hænge sammen med, at man bøvler med lavt selvværdet, og fx ikke rigtig føler at man er god nok eller de andre kan lide en. Hvis det er noget, som du kan genkende tænker jeg, at der måske er noget i vores artikel om selvværd, som kunne være en hjælp for dig?
Du kan også prøve at vende den om – hvad ville du tænke, hvis en af de andre sagde, at de gerne ville tage skolen lidt mere seriøs?
Snak med dine venner om det.
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dine venner om, hvordan du har det. Og fik fortalt dem, at det slet ikke handler om, at du ikke vil være venner med dem mere, men om, at du kan mærke, at du gerne vil lave lidt mere i timerne. Du kan også foreslå noget, som I kan lave sammen i fritiden – på den måde viser du også, at du stadig gerne vil dem og venskabet, samtidig med, at du er tro mod dig selv.
Snak med en anden om det
Når man bøvler med nogle ting, kan det være rigtig rart at snakke med en anden om det. For det kan være rigtig rart og lettende at få sagt alle sine tanker og bekymringer højt. Og måske den, som man taler med også har nogle gode råd til en. Derfor vil jeg også råde dig til at snakke med nogen om det – det kan fx være en god ven, en forældre eller en helt tredje, som du synes kunne være rar at snakke med.
Headspace
Hvis du synes, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre kan du også tage fat i Headspace. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. Og de er vant til at snakke med unge, som bøvler med svære ting. Det er helt gratis og du kan også sagtens være anonym. Der er Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan du også altid fange dem på chat.
Det kan være hammersvært, når man er havnet i vennegruppe, som ikke tager skolen så seriøs, som man gerne selv vil. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper