Jeg er snart færdig på gymnasiet og skal derfor vælge videregående uddannelse. Problemet er bare, at jeg er ret introvert og ikke ved, hvad jeg vil være. Det er som om, at ingen uddannelser passer til mig.
Kære brevkasse.
Jeg går i gymnasiet i 3g og skal snart til at vælge videregående uddannelse. Og her har jeg nogen problemer. Lige lidt baggrund om mig, så er jeg en meget stille person og bryder mig faktisk ikke meget om kontakt til mennekser. Jeg vil faktisk sige, at jeg er en introverte. Jeg har haft mange dårlige tider gennem min gymnasietid, og også lidt i folkeskolen (følsesmæssigt). Jeg har også prøvet at snakke med en psykolog på mit gymnasie, men følte ikke at det hjalp. Jeg håber at få hjælp her.
Nu til mine problemer med valg af uddannelse:
1: jeg ved ikke hvad jeg skal vælge – jeg har ingen drømmejob eller drømmestudie, og føler det mest pga. min emotionel tilstand. jeg har nået et punkt, hvor jeg virkelig er ved at opgive, for føler at jeg aldrig kommer videre i mit liv.
2: hver gang jeg kigger på en uddannelse, og ser, at man skal være god med andre mennesker, står jeg af igen. jeg er en meget akavede person som meget lidt kan ende i stress og panik, når jeg omgås med mange menneskemængder. derfor føler jeg også at der absolut ikke findes et job som passer til mig. og netop den tanke gør mig meget stresset – så meget at jeg faktisk har svært ved at falde i søvn, fordi tankerne bare kører nonstop om fremtid osv. og plus, at jeg snart er færdig med gymnasiet og skal jo til at vælge noget! men jeg er fortabt og ved virklig ikke hvad jeg skal gøre…

(Pige, 20 år)
Kære 20-årige pige
Det er en stor beslutning at finde frem til, hvad man gerne vil studere. Så jeg kan godt forstå, at det kan virke meget overvældende for dig. Specielt, hvis du ikke har et drømmestudie eller drømmejob.
Det er helt almindeligt at være i tvivl om uddannelse
Til at starte med synes jeg, at du skal vide, at der er mange, der har det ligesom dig. Det er faktisk ret almindeligt, at man som ung har svært ved at finde ud af, hvad man gerne vil være eller læse.
Det er helt almindelige spørgsmål, der fylder:
• Hvad skal jeg være?
• Hvilken uddannelse passer til mig?
• Hvad skal jeg studere?
• Hvilken uddannelse skal jeg vælge?
Samfundet i dag er fuld af muligheder, og samtidig ligger der en forventning om, at man skal vide, hvad man vil. Og gerne meget tidligt i livet også.
Det kan være vildt stressende.
Virkeligheden er bare sådan, at det ikke er alle, der ved det. De skal prøve forskellige ting af, før de finder det, der er interessant for dem. Og det er altså helt okay.
Find ud af, hvad der interesserer dig
Du skriver i dit brev, at du hverken har et drømmejob eller drømmestudie. Så jeg tænker, at det bedste, du kan gøre, er at sætte dig ned og finde frem til, hvad du vil. Her på Mindhelper har vi en artikel om gode råd til valg af uddannelse. Den synes jeg, at du skal tjekke ud.
Jeg kommer også til at tænke på, om du kender til Jobkompasset inde på UddannelsesGuiden.dk? Så snart du har fundet ud af, hvad der interesserer dig, kan du gå ind at lege med kompasset. Er du stadig helt lost, kan du faktisk chatte med en vejleder inde på UddannelsesGuiden. Han eller hun kan hjælpe dig med, hvilke studier og jobs, der er derude, som måske vil kunne passe til dig.
Der skal være plads til os alle
Der findes jobs, der i mindre grad har med mennesker at gøre. Og ofte kan man selv gøre en del for at trække sit job i mere indadvendt retning, hvis man har behov for det. Det er nemlig helt cool at være indadvendt (det vi også kalder introvert) . Der skal være plads til os alle.
Når det så er sagt, er det hammervigtigt, at du ikke lader dig begrænse af det, der gør dig panisk. Men at du i stedet vælger dit studie på baggrund af en interesse for det område. Så vil du også opleve, at dit studie giver mening for dig, og at du nemmere kan holde dig motiveret.
Snak med dine forældre om valg af uddannelse
Jeg spekulerer på, om det her er noget, du har delt med dine forældre. Hvis det ikke er det, er mit bedste råd til dig: Snak med dine forældre. De kender dig godt, og måske kan de hjælpe dig med at finde frem til, hvad du kan læse. Det kan være, de kan huske, hvad du før har nævnt for dem. Så kan I snakke om, om det stadig er noget, du synes er spændende.
Headspace kan også hjælpe dig
Jeg er ked af at høre, at det ikke hjalp dig at snakke med psykologen på gymnasiet. Jeg tænker på, om du har snakket med andre efterfølgende? Måske kunne det faktisk være rart for dig at finde en, der kunne hjælpe dig, så du kan få det nemmere. Her kommer jeg til at tænke på Headspace. Kender du dem? Her sidder der rådgivere klar til at snakke med dig, om det der fylder for dig. Det kan være rigtig rart at have en, man fast snakker med. Så får man hele tiden luftet lidt ud, og det, der fylder, kan være nemmere at være i.
Jeg håber, at mit svar har givet dig idéer til, hvad du kan gøre. Og hvem du kan tage fat i. Held og lykke med uddannelsesvalget.
De bedste hilsner fra Mindhelper