Jeg går med tanker om, at jeg skal på højskole. Men der er lige to problemer, der holder mig tilbage. Et af dem er at være væk fra min kæreste.
Hej
Jeg tænker på og overvejer om jeg skal på højskole. Jeg vil gerne, men der er 2 problemer.
1: Jeg tænker tit “Tænk hvis det ikke går” eller “Tænk hvis jeg ikke får nogle venner.” Men så tænker jeg også “Hvorfor skulle jeg ikke få venner” og “Alle er jo nervøse ligesom jeg”
2: Jeg har en kæreste. Vi har været kærester i ca. 4 år og jeg er bange for, at jeg kommer til at savne ham forfærdeligt. Men på den anden side, så skal min kæreste også ud at rejse i mens i 3 måneder. Dvs. at vi begge er beskæftiget med noget. Jeg fygter ikke at vi går fra hinanden, men at savnet bliver større end glæden. Jeg er så bange for, at når startdatoen på højskolen nærmer sig, så bliver det noget jeg ikke ser frem til, hvilket jeg gerne vil have det til at være. Men ligenu har jeg det faktisk okay med det. Min kæreste er også min aller bedste ven, så derfor er det svært ikke at skulle have så meget kontakt, som nu. For når jeg er på højskole er jeg ikke meget hjemme og når han er ude at rejse (Det er i sydamerika) er der også tidsforskel. Så vi får ikke set hinanden meget. Men på den anden side tænker jeg også, at det “kun” er et halvt år. Og det halve år vil jeg have mest muligt ud af, uden at at plages at savn.
Jeg vil gerne på højskole, men disse 2 ting skræmmer mig lidt. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre eller tænke. Pt tænker jeg ikke super meget over det fordi det først er om et stykke tid. Men jeg tænker alligevel lidt over det.
Help me 🙂
Hilsen Mig

(Pige, 20 år)
Kære du
Det lyder rigtig spændende med dine overvejelser om højskoleophold. Og jeg synes helt sikkert, at du skal tage afsted. Men jeg kan godt se, hvordan de to ting kan bremse det lidt for dig.
Fortsæt det gode tankearbejde
I forhold til dit første punkt, skal du vide, at det faktisk er et ret fint tankearbejde, du har gjort dig. For ja, hvorfor skulle du ikke få venner på højskolen? Har du nogensinde prøvet ikke at få nye venner, hvor du er startet? Når en situation føles utryg, kan vores tanker ofte begynde at kredse om alle de ting, der kan gå galt eller som ikke vil gå, som vi gerne vil have dem til. Og det er her, at man – ligesom du har gjort – skal forsøge at tænke realistisk. Komme med beviser for og imod ens tanker. Så bliver det ofte tydeligere for en at se, at det blot er tanker, og at de sjældent er sandheden.
Når sådan nogle tanker, som du har beskrevet, fylder for meget, kan du prøve at kigge på vores artikel om at mindske bekymringer. Der er tips til, hvordan man kan gøre.
Sværest at være alene tilbage
Det er helt sikkert svært at være væk fra sin kæreste (og bedste ven) i lang tid. Så jeg kan godt forstå, at du kan være bange for, at savnet vil komme til at fylde for meget. Men du har ret: Det er “kun” et halvt år, og I kommer begge til at være beskæftiget, hvis I begge skal hver jeres ting. Jeg vil faktisk mene, at det vil være sværere for dig, hvis du er den eneste af jer, der ikke skal noget. Og jeg tror på, at dine tanker vil blive optaget af en masse ting på højskolen, så du ikke hele tiden vil tænke på, hvor meget du savner din kæreste.
Snak med nogen omkring dig
Til sidst vil jeg råde dig til at snakke med dem omkring dig om de her ting. Tag en snak med din kæreste, så du kan få luftet alle de her tanker for ham. Tag måske også en snak med en af dine veninder og en af dine forældre. Det kan ofte hjælpe at få mange forskellige øjne på ens situation. Måske har nogen, du kender, endda stået i en lignende situation og kan fortælle om den. Det er helt reelt at have de tanker, som du har. Og ofte kan de være nemmere at overskue, hvis man får delt dem med andre.
Jeg håber, du får snakket din situation igennem – især med din kæreste. Og at du finder mod til at tage på højskole. Det bliver en stor oplevelse. Det er jeg sikker på.
De bedste hilsner fra Mindhelper