Hej,
jeg er en pige på 17 år som overvejer at droppe ud af 1.g i gymnasiet, fordi jeg er så skole træt. Jeg kan simpelthen ikke koncentrere mig i timerne og lige så snart jeg møder ind, har jeg allerede lyst til at tage hjem. Jeg føler ikke jeg har overskud til noget, om det er venner eller skole.
Jeg har haft snakket med min mor om at tage et sabbatår og derefter starte på en 2 årig stx, men hun er lidt mistænksom omkring det. Min far virker heller ikke begejstret for ideen, så det gør at jeg tvivler mit valg.
Jeg synes på en måde at der er pinligt at tage et sabbatår som 17 årig når nu alle mine andre venner er i gang med en uddannelse, men samtidig har jeg heller ikke lyst til at gå i skole hvor jeg har det dårligt, fordi jeg ikke kan trives i undervisningen.
Jeg har altid haft svært ved at vælge i mellem to valg, og er altid bange for at jeg kommer til at fortryde noget. Tankerne flyder rundt i mit hoved og jeg føler at jeg er ved at gå ud af mit gode skind over den her situation.
Jeg har det som om at jeg ikke ved hvad jeg skal gøre med mit liv mere.
Venlig hilsen pige på 17 år.

(17 år)
Hej Pige på 17 år
Det lyder til, at overvejelserne om du skal droppe ud af 1.g fylder meget hos dig. Det kan være en svær beslutning at træffe. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker og overvejelser.
Det giver mening
Du skriver, at du overvejer at droppe ud af 1.g, fordi du er skoletræt. Det kan være svært, når skoletrætheden har ramt en. For så kan man måske ikke så godt koncentrere sig i timerne, og energien og motivationen til at gå i skole er måske også helt i bund. Og det er ikke ret fedt at have det sådan. Derfor tænker jeg også, at det giver mening, at tankerne om at droppe ud og gøre noget andet er dukket frem hos dig. Og den slags tanker og overvejelser er du også langt fra alene om at gå med. Langt de fleste unge bliver fra tid til anden ramt af skoletræthed. Og for nogle går det over af sig selv igen. Og for andre er det et tegn på, at der skal ske noget andet. Derfor er mit råd til dig også at mærke efter, hvad der er det rigtige for dig,
Skal beslutningen tages lige nu?
Lige nu lyder det til, at der er ting, der trækker i både den ene og den anden retning. Derfor tænker jeg også, at det giver mening, at du synes det er svært at finde hoved og hale i det hele og træffe en beslutning. Men jeg bliver også lidt nysgerrig på, om beslutningen skal tages lige nu? Eller om du måske kan give det et par måneder eller fx til efterårsferien, og se, hvordan det føles der. Nogle oplever nemlig at det bliver bedre, når de lige er faldet til gymnasiet. Og samtidig kan det også være meget rart at have lidt tid at løbe på, så man kan nå at overveje og mærke efter.
Lav en liste
Hvis du kan mærke, at du har det bedst med at træffe en beslutning nu, så kan jeg anbefale dig at lave en liste, hvor du skriver, hvad det taler for at blive. Og hvad der taler for at droppe ud. For det kan ofte gøre det lidt mere overskueligt at få tankerne ned på skrift, så de ikke kun suser rundt og forvirrer oppe i hovedet. Du kan enten lave listen på et stykke papir eller i fx en note på din telefon.
Og du skal vide, at der ikke er en beslutning, som er mere rigtig end den anden. Det, der er det rigtige for dig, er det, som er den rigtige beslutning. Og hvis du kan mærke, at det rigtige for dig er at droppe ud og tage et sabbatår, så er det helt okay og på ingen måde pinligt. Tværtimod tænker jeg faktisk, at det er en kæmpe styrke at kunne mærke efter og handle på det.
Bliv ved med at snakke med dine forældre om det
Ud fra det du skriver, så lyder det til, at du allerede har talt med dine forældre om, hvordan du har det. Og det er hammergodt. Noget af det allerbedste, som man kan gøre, når man har det svært og går med en masse tanker og overvejelser, er nemlig at dele dem med andre. Derfor skal du også endelig blive ved med at tale med dine forældre om det.
Snak med dine venner
Det med at være ramt af skoletræthed og manglende overskud er noget rigtig mange unge oplever, når de starter på gymnasiet. Derfor tænker jeg også, at der måske er nogle af dine venner, som også kender til det. Og så kan det være, at I kan snakke lidt om det, og hvad de har gjort. Og uanset om de kender til det eller ej, så vil langt de fleste venner rigtig gerne lytte og støtte, når man fortæller dem om noget, som bøvler for en.
Studievejledere kan hjælpe
Når man er i tvivl, om man skal droppe ud eller ej, så er nogle af de allerbedste at snakke med studievejledere. De ved nemlig både en hel masse om de forskellige uddannelser, og om hvordan det er at være ung og skoletræt. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være rart for dig at snakke med en studievejleder?
De fleste gymnasier har en eller flere studievejledere tilknyttet, som man kan bestille en tid hos. Så det kan jeg varmt anbefale dig at gøre.
Det kan være hammersvært at beslutte om man skal droppe ud eller ej. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender varme tanker din vej, og håber at du får mærket efter, hvad der er det rigtige for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper