Hej Mindhelper
Jeg er 17 år og går i 10.klasse på efterskole. Jeg gik på en anden efterskole i 9.kl. Begge steder har jeg fået venner, der bor i København og jeg har ingen venner tilbage i den by, jeg kommer fra. Jeg har tvært i mod dårlige minder og føler mig skidt tilpas, når jeg er hjemme. Jeg vil gerne i gymnasiet, men kan ikke overskue at skulle gå i min hjemby. Jeg vil allerhelst flytte hjemmefra til København og gå i gymnasiet dér. Mine forældre har dog ikke råd til at skulle betale for husleje og mad til mig i et helt år indtil jeg kan få SU og siger, at jeg må starte i hjembyen og så evt flytte til KBH og et andet gymnasium, fra jeg kan få S.U i april 2024. Jeg kan bare slet ikke overskue det og får helt angst og hjertebanken bare ved tanken. Jeg har slet ikke lyst til at være ung i min hjemby og møde gamle bekendte igen.
Hvad kan jeg gøre? Er det helt umuligt at finde en økonomisk løsning, så jeg kan bo i kbh og starte i gymnasiet der? Og vil jeg socialt kunne finde plads i en klasse, hvis jeg først kommer ind tæt på 2.g?
Vil jeg kunne klare at bo alene, gå i gymnasiet uden hjemlig støtte til lektier osv? Jeg kan højst sandsynligt bo i min farmors lejlighed til en billig husleje i kbh

(17 år)
Kære Du
Det kan være en stor beslutning, hvor man skal gå på gymnasiet henne. Derfor er jeg også glad for at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Tilbage til det gamle?
Du skriver, at du ikke kan overskue at starte på gym i din hjemby, fordi du har dårlige minder derfra. Det kan være hårdt, når tankerne om ens hjemby gør en skidt tilpas. Men jeg tror, at det er noget, som mange unge kan genkende. Det er nemlig helt normalt at have det blandet med at skulle tilbage til sin hjemby, når man har været væk længe. Og især hvis man så ikke har de fedeste minder derfra.
Du skriver også, at du ikke har lyst til at møde gamle bekendte. Men ligesom jeg tænker, at du nok selv har ændret dig en del på de to år på efterskole. Så kan det måske også være, at dem fra din hjemby har? Der kan nemlig nå at ske en helt masse på to år. Derfor kan man også nogle gange opleve, at det man kommer tilbage til, egentlig er ret anderledes, end det man forlod. Og selv hvis de bekendte fra din hjemby ikke har ændret sig, men stadig er træls – så er det også helt okay, at prøve at gå efter at tale med nogle andre. Og ellers holde det til et simpelt hej, når man engang imellem går forbi dem nede i byen.
Menneskene
Jeg ved ikke, hvor stor din hjemby er. Men tit er det også sådan, at det går rigtig mange unge på et gymnasium. Der er tit også folk fra andre byer. Derfor kan jeg heller ikke lade være med at tænke på, om det kan være, der også kommer til at gå en del på gym, som du ikke kender i forvejen?
Gym i København
Jeg kan sagtens forstå, at du godt vil gå på gymnasiet i københavn, når du har mange venner, som bor der. Men ud fra det du skriver, lyder det også til, at der er nogle ting, som ville gøre det lidt besværligt – især i forhold til økonomien. Når det så er sagt, så behøves det ikke betyde, at det er umuligt. Så du kan prøve at tænke over, om der ville være nogle måder at løse det på.
En mulighed kunne være, at få et job ved siden af gym, så du kan tjene penge til mad og husleje. Måske ville det godt kunne løbe rundt, hvis du kunne bo billigt i din farmors lejlighed? Du kan også overveje at blive pendler. Nu ved jeg ikke, hvor langt der er fra din hjemby til København. Men hvis man ikke har noget imod at skulle tidligt op, så kan det måske godt fungere. Hvis København er for langt væk, kan det også være, at der er et andet gymnasium i en by der ligger tættere på, som du kunne overveje at søge ind på?
En sidste mulighed er at vente et år med at starte på gymnasiet, så du kan få SU. Men det kan også være at du selv har nogle andre ideer til, hvordan det kunne komme til at lykkedes?
Et svært valg
Hvis du synes det er uoverskueligt at tage en beslutning om, hvad du skal gøre, så kan det hjælpe at lave en liste. Her kan du skrive alle de forskellige muligheder ned, og hvad der taler for og imod dem.
Du kan også altid tage fat i en online studievejleder. De kan fortælle mere om, hvilke muligheder der er – også, hvis du f.eks. gerne vil skifte gym i 2.G.
Mindfulness
Det kan være en hjælp at have nogle teknikker til at få ro på kroppen, når man f.eks. får angst og hjertebanken. Derfor vil jeg lige tippe dig om vores artikel med 4 mindfulnessøvelser. Dem kan du prøve af, hvis du har lyst.
Snak om det
Jeg tænker også, at det ville være en god ide, at tale med nogen tæt på dig om, hvordan du har det. Så hvis du ikke allerede gør det, så kan du måske tale med en god ven, dine forældre, eller en helt tredje om dine tanker. Så kan i måske også tale lidt om, hvad der taler for og imod, at starte på gym i din hjemby eller i København,
Det kan være hårdt, når bekymringerne om gymnasiet fylder. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du har kunne bruge, selvom jeg ikke kunne give dig noget direkte svar på, hvad du skal gøre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper