Hej brevkassen. ’
Jeg er en 16 årige dreng som går i 9 klasse og har svært ved matetik. Faktisk så svært at jeg får 00 i matematik og det volder problemer da jeg utrolig gerne ville gå på en gymnasial uddannelse og skal til folkeskolens afgangsprøver her om 3 uger. Mine sprogkundskaber fejler dog ikke noget da jeg får fine karakter i dansk som 7 og 10 og de andre fag får jeg også fine karakter. Jeg har en censor der giver mig støtte og nogle utrolige søde forældre som hjælper mig Men jeg kan bare ikke ramme det 02 i matematik. Og det der hjemsøger mig er at jeg har fået af vide at man ikke kan komme ind på en gymnasial uddannelse hvis man får 00 i matematik Hvilke jeg ikke forstår da jeg får gode karakter i dansk og de andre fag. Lige nu har jeg det faglige genensmit til gymnasiet men problemet kommer til prøverne da jeg ikke kan få det forbandet 02 i matematik. Jeg håber i kan give mig et godt råd så jeg kan få afklarede om jeg kan starte på en gymnasial uddannelse selvom jeg får 00 til matematik prøven men opnår gode karakter i dansk og engelsk.

(Dreng, 16 år)
Hej Dreng på 16 år
Det er godt hammerfrustrerende med den matematikkarakter. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og fortalt os om det.
Jeg kan sagtens forstå, hvis du synes det er mærkeligt, at det ikke vil lykkedes med matematikken. For det lyder til at du har gjort en indsats. Og det er møgirriterende, hvis det er matematikken, som sætter en stopper for dine planer om gymnasiet.
Snak med en studievejleder
Jeg må indrømme, at jeg simpelthen ikke ved nok om adgangskravene til gymnasiet til, at jeg er den bedste til at rådgive dig. Til gengæld ved jeg, hvem der er. Mit bedste råd til dig er derfor at tage fat i en studievejleder. Studievejlederens job er nemlig at hjælpe unge med at finde hoved og hale i uddannelse. Det er deres job at have styr på alle de her regler og samtidigt have overblik over, hvilke muligheder for uddannelse der er derude. Så studievejlederen vil kunne hjælpe dig, både med at finde ud af om du kan komme på gymnasiet alligevel, eller hvilke andre muligheder der er for dig.
Du kan komme i kontakt med studievejlederen gennem din skole – prøv eventuelt at snakke med din lærer om det. Ellers kan du også kontakte eVejledningen, som er en online studievejledning. Dem må du altid kontakte.
Snak med dine forældre og lærere
Det lyder til, at du har nogle rigtigt gode forældre og støttende lærere. Derfor tænker jeg også, at du kan snakke med dem om dine overvejelser. Det kan være rart at have den støtte og samtidigt kan også snakke om, hvad der ellers kunne være af muligheder, hvis det nu ikke lige bliver gymnasiet. Husk på, at der er rigtigt mange veje at gå, selvom det ikke er gennem gymnasiet. Måske du vil kunne tage en pause og finde ud af, hvad der ellers kunne være fedt for dig. Vælge en uddannelse, hvor matematikken ikke fylder så meget. Eller vente til du kan tage enkeltfag på HF.
Talblindhed
Nogle mennesker har særligt svært ved matematik. Og for nogle er det så meget, at de er det, som kaldes talblinde. Ligesom man kan være ordblind. Du kan jo snakke med din lærer om, om din lærer tænker, at du måske også kunne have noget talblindhed, som gør det ekstra svært for dig at lave matematik. For i så fald kan man nogle gange få noget ekstra hjælp. Du kan prøve at tjekke den her test ud på VUC’s hjemmeside. Der er en spørgeskematest man kan tage, for at se, om det kunne være fordelagtigt for en at blive testet for talblindhed.
Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og at det kommer til at gå super godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper