Jeg er startet i 7. klasse og der er mange lektier. Jeg føler mig presset, for jeg kan godt lide at gå i skole og vil gerne levere mit bedste, men jeg kan ikke holde styr på mine lektier mere.
Hej
Jeg går nu i 7. klasse.
Hold op hvor for vi mange lektier for!
Jeg kan godt lide at gå i skole og vil altid gerne levere mit bedste. Men jeg kan ikke længere holde styr på mine lektier. Jeg vil super gerne bruge min fritid på at være sammen med vennerne og arbejde, men jeg føler mig alt for presset til at kunne holde fri i weekender, og efter skoletid. Jeg oplever at min lære snakker alt for meget om eksamen allerede nu. Jeg synes selv at vi har lægget alt for hårdt ud fx. en Outline i engelsk på anden skoledag. Jeg er dog ikke den eneste i min klasse der har det på den måde med lektierne. Vi har også flere gange spurgt lærerne om de kunne snakke sammen om mængden eller hvornår de giver dem for. Jeg har for ikke lang tid siden skaffet mig et fritidsjob, men jeg har desværre ikke tid og overskud til det. Nogle gange kan jeg sidde oppe hele aften og lave det færdig og tænke på om det er godt nok. Jeg vil super gerne have et råd eller to.
MVH 7. klasses pigen

(Pige, 13 år)
Kære 7. klassespigen
Det kan være så mega hårdt, når man kommer op i de lidt ældre klasse, fordi man lige pludseligt har mange flere lektier for. Og så kan det være svært at finde balancen mellem skole og fritid. Så jeg er glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er svært
Det lyder som om, du er super presset af, at der pludseligt er kommet mange flere lektier i 7. klasse, end du har været vant til. Og det kan jeg godt forstå. For det er helt normalt, at det kan være svært at finde balance mellem skole og fritid. Specielt når man kommer op i de lidt større klasser, hvor der er flere lektier.
For på den ene side vil man jo gerne lave sine lektier, så man kan følge med ovre i skolen. Men på den anden side vil man også super gerne se sine venner. Og det er faktisk også så vigtigt, at man giver sig selv tid til at holde en pause fra alt skolearbejdet. For vores hjerne har brug for at slappe af en gang imellem. Ellers kommer den på overarbejde. Så på et tidspunkt bliver det måske nødvendigt, at man begynder at planlægge sin tid, så man ikke kommer til at bruge al sin fritid på lektierne. Men det er super svært, hvis man ikke har været vant til det.
Er du perfektionistisk?
Når jeg læser dit brev, så kommer jeg til at tænke på, om du måske er lidt perfektionistisk? Hvis man er perfektionistisk, så vil man rigtigt gerne vil gøre alting helt perfekt. Og man bruger måske mange flere timer på en aflevering, end det egentligt er nødvendigt, fordi man gerne vil være helt sikker på, at det man afleverer er helt fejlfrit. Kan du mon genkende det? Hvis du kan det, så skal du vide, at du langt fra er alene. Sådan er der rigtigt mange, der har det. Og det er heller ikke fordi, der er noget i vejen med at ville klare sig godt. For det er helt okay at have ambitioner.
Men livet kan bare blive helt vildt udmattende, hvis man hele tiden føler, at man skal gøre alting helt perfekt. For det kan faktisk ikke lade sig gøre. Vi er nemlig mennesker og ikke maskiner. Så vi laver alle sammen fejl, og det er helt okay. Jeg ved godt, det er lettere sagt end gjort at tro på det. Men man kan faktisk godt øve sig i at skrue lidt ned for sin perfektionisme. Hvis du har lyst til det, så kan du læse mere om, hvordan man kan gøre det i den artikel, jeg har linket til.
Sæt tid af til at lave dine lektier
En rigtigt god måde at øve sig i at skrue lidt ned for kravene til sig selv er ved at sætte tid af til den opgave, man er gået i gang med. Så hvis du for eksempel har nogle lektier for i tysk, som du skal have lavet. Så beslutter du dig for på forhånd, hvor lang tid du vil bruge på det. Og så sætter du et stopur til den tid, du har besluttet dig for at bruge på det. Så hvis du vil bruge 60 minutter på det, så sætter du stopuret til 60 minutter, når du går i gang med dine tysklektier. Og når stopuret så ringer, så skal du stoppe med at lave dine tysklektier og lægge dem fra dig. For så er du færdig.
Det er for det første tit hjælpsomt, fordi man som regel arbejder mere effektivt, når man sætter sig ned og arbejder koncentreret med en opgave på den måde. Og samtidigt får man hegnet den tid, man bruger på lektierne ind. Sådan så man ikke kommer til at bruge ekstratid på at finpudse sin aflevering ned i mindste detalje. I starten er det sikkert mega grænseoverskridende, at du ikke har brugt lige så lang tid på tingene, som du plejer. Men jo mere du øver dig i det, jo mere vil du sikkert også finde ud af, at det faktisk går fint alligevel. Også selvom du måske får lavet en fejl ind imellem. På den måde bliver det forhåbentligt nemmere med tiden ikke at bruge for lang tid på dine lektier.
Snak med dine lærere
Jeg synes, det er mega fedt, at I i din klasse allerede har snakket med jeres lærere om, at der er for mange lektier og afleveringer. For hvis der er flere i jeres klasse, der er pressede over mængden af lektier, så har jeres lærere måske skruet op for mængden af lektier lidt for hurtigt? Og så er det jo super godt, at I fortæller dem det. Men jeg kommer også til at tænke på, om du mon har taget en alene-snak med dine lærere om, at du faktisk er så presset over jeres lektier?
Hvis du ikke har det, så synes jeg nemlig, du skal gøre det. For jeg er næsten sikker på, at dine lærere gerne vil hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan få styr på dine lektier igen. De fleste lærere bekymrer sig nemlig for sine elever og vil gerne have, at de har det godt. Det kan for eksempel være, at dine lærere kan hjælpe dig med at prioritere lidt i dine lektier. Måske er der nogle fag, du er stærkere i end andre, hvor det måske ikke er helt så vigtigt, at du altid får lavet dine lektier helt perfekt?
Fortæl det til dine forældre
Jeg synes også, du skal prøve at snakke med dine forældre om, at du er presset over skolen. For det kan også et være et mega stort pres at skulle løse noget, der fylder så meget helt alene. Og jeg er næsten sikker på, at dine forældre gerne vil hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre for at blive mindre presset. Men de jo kan kun vide, at du går og føler dig presset, hvis du fortæller dem det. Det kan jo for eksempel være, at dine forældre kan hjælpe dig med at holde øje med, at du faktisk kun bruger den tid på dine lektier, som du har sat af. Så du ikke kommer til at bruge mere end det, fordi du ikke føler, at du er helt færdig.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du finder ud af, hvordan du kan finde en god balance mellem skole og fritid. For det er så mega vigtigt, at der også er plads til at gøre nogle af de ting i livet, som man synes er sjove.
De bedste hilsner fra en Mindhelper