Hejsa
Hejsa, jeg går i 2g på gym og skal starte i 3g efter sommerferien, men der er lige et men. Jeg har lige siden starten af 2g været virkelig skoletræt hvor jeg bare kom i skole for ikke, at få fravær. Jeg har haft svært ved, at lære det jeg skal siden corona nedlukningen 2020 og dette års nedlukning har bare ikke gjordt det bedre tværtimod. I den periode vi havde nedlukning, mistede jeg alt motivation for, at gå i skole og jeg har lige nu intet overskud til, at tænke på 3g hvor jeg skal til eksamener, srp osv.
Jeg havde virkelig overvejet sidste år, at droppe ud og starte på vvs uddannelsen, som EUX da jeg gerne vil have mine muligheder åbne. Jeg går nu og overvejer om det er det jeg skal efter sommerferien i stedet for 3g, men mine forældre er ikke glade for min ide. De ønsker virkelig meget, at jeg skal gå i gym og få en høj uddannelse, men det er ikke det, som jeg har lyst til. Jeg vil ikke arbejde på et kontor, og jeg synes at vvs faget er spændende. Jeg har selv intet motivation og mine karaktere er ikke gode, så jeg bange for, at hvis jeg færdiggør min STX, at den vil være ubrugelig.
Hilsen en lidt lost dreng

(18 år)
Hej Lidt lost dreng
Det lyder til, at de her tanker om du skal droppe ud af gym og skifte til VVS-uddannelsen fylder en del hos dig. Det kan være rigtig svært svært, når tvivlen fylder rigtig meget. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet ind til os og delt dine tanker.
Det er naturligt at være skoletræt efter corona
Du skriver, at du er rigtig skoletræt og, at du i den periode, hvor der var nedlukning mistede motivationen for at gå i skole. Lige netop den følelse er jeg helt sikker på, at du langt fra er alene om at opleve. For det kan være svært at få det samme ud af undervisningen, når det foregår over en skærm. Derfor er det også helt naturligt, at det bliver svære at koncentrere sig, og at man derfor bliver skoletræt og mister motivationen. Så kan det godt komme til at virke helt uoverskueligt, at man efter sommerferien skal tilbage i skole igen og forholde sig til opgaver og eksamener igen.
Mærk efter
Når man oplever at være rigtig skoletræt og have mistet motivationen, kan det skyldes flere forskellige ting. Det kan være eksempelvis være, fordi man ikke er på den rigtige uddannelse, man har det svært socialt eller, at man pga. corona totalt har mistet motivationen. Derfor er mit allerbedste råd til dig også at mærke efter. Det er nemlig kun dig som ved, hvad der er det rigtige for dig. Jeg tænker også, at det måske kan være en god ide, at du giver dig selv lidt tid og ro til at få mærket ordentligt efter, når du får ferie lige om det. For sommetider kan det være nemmere at mærke, hvad der er det rigtige, når man har lidt mere ro omkring sig.
Du kan også lave en liste, hvor du skriver fordele og ulemper ved at blive på STX og det samme for VVS-uddannelsen. Det kan nemlig sommetider hjælpe en lidt på vej og gøre det mere overskueligt, når det kommer med på papir.
Snak med en studievejleder
Nogle af dem, som er rigtig gode at snakke med, når man er i tvivl om noget med uddannelse er studievejledere. De ved nemlig en hel masse om de forskellige uddannelser. Derfor er de også vant til at snakke med unge, som er i tvivl, om de er på den rigtige uddannelse. De fleste gymnasier har en eller to studievejledere tilknyttet gymnasiet, som man kan booke en samtale hos.
UG studievejledning
Du kan også tage fat i studievejledningen hos UG. De har nemlig også styr på alt det med uddannelse og har snakket med rigtig mange unge om det. Derfor ved de også godt, at det kan være en svær beslutning at træffe, så de vil rigtig gerne hjælpe og lytte. Så dem kan du trygt tage fat i. Du kan både ringe til dem, sende en mail eller chatte med dem.
Headspace
Du kan også tage fat i Headspace og få en snak om, hvordan du går og har det. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde som er rar for dig. Det er helt gratis at komme i Headspace og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes at det er rarere.
Det kan være hammersvært, at gå og være i tvivl om man skal skifte uddannelse. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de varmeste tanker din vej og håber, at du får mærket efter, hvad der er rigtigt for dig
De bedste hilsner fra en Mindhelper