Hej.
Jeg har det sidste halvårstid ikke haft nogen motivation til at lave mine ting i skolen. Det medfører jo en masse sure lærer og -3. Men jeg har bare overhovedet ingen motivation og er bare ligeglad. Mine forældre er også skuffede over mig.
Hvad skal jeg gøre?

(15 år)
Hej 15 årig
Det lyder som en rigtigt træls periode, du er ramt ind i. Derfor er jeg super glad for, at du har skreve herind og delt dine tanker.
Det er helt normalt at være umotiveret i perioder
Når jeg læser dit brev, så lyder det som om, du er ramt ind i en god gammeldags omgang skoletræthed. At være skoletræt betyder, at motivationen til at være i skole og lave skolearbejde er helt i bund. Og man kan måske også opleve, at man nærmest bliver i dårligt humør af at være i skole, fordi man slet ikke kan se meningen med at være der.
Det kan være rigtigt hårdt, når man har sådan en periode. For det kan bare være så hårdt at slæbe sig igennem sine lektier og afleveringer, når motivationen slet ikke er der. Og nogle gange føles det helt umuligt overhovedet at komme i gang. Men du skal vide, at det er helt normalt at ramle ind i perioder, hvor det føles som om ens motivation er helt væk.
Det er nemlig helt muligt altid at være topmotiveret for at gå i skole og få lavet sit skolearbejde. Det er der ikke nogen mennesker, der er. For motivation er sådan noget, der kommer og går. I nogle perioder er man måske helt vildt motiveret for at få lavet sit skolearbejde. Og i andre perioder er der bare noget andet, der trækker mere end skolearbejdet, og som gør det svært at komme i gang med det.
Er der noget andet, der trykker?
Selvom det er helt normalt, at ens motivation for skolearbejdet svinger. Så kan jeg alligevel ikke lade være med at tænke på, om der mon er noget andet, der også trykker lidt i dit liv for tiden? Har du for eksempel følt dig presset og udkørt på det sidste? Eller måske trist og træt? Nogle gange kan ens motivation nemlig godt hænge lidt sammen med ens humør og de ting, der ellers sker i ens liv. Hvis man eksempelvis har følt sig presset og udkørt et stykke tid, så kan ens motivation godt blive kørt helt i bund. De er et tegn fra kroppen og hjernen om, at man har været presset for længe og er ved at løbe tør for energi.
Bryd opgaverne ned og prioriter
Det kan være så svært at komme i gang med at lave noget, når man ikke har det naturlige drive til at gå i gang. Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvorfor du ikke får lavet dine ting. Men jeg forestiller mig også, at det må være hammer-hårdt at få skæld ud af dine lærere igen og igen. Derfor tænker jeg også, at det kunne være rart for dig at få nogle af tingene lavet, også selvom motivationen ikke helt er der.
Det er nemlig ikke altid, at man har tid til at vente på, at motivationen kommer tilbage igen, fordi ens skolearbejde eksempelvis skal laves. Og så må man prøve at finde ud af, hvordan man så kan få tingene gjort. En af de ting der tit kan være hjælpsomme, er at prioritere i det skolearbejde, man har. Afleveringer er for eksempel tit vigtigere at få lavet end dag-til-dag lektier, fordi man ikke kan komme udenom at aflevere dem. Så det kan være en god idé at prioritere at få lavet dem og så lade det være OK, at der lige nu bare ikke er overskud på kontoen til at få lavet dag-til-dag lektierne.
Samtidigt kan det også tit hjælpe at bryde afleveringen ned i lidt mindre bidder. For selvom man måske godt kender skridtene til at få lavet en danskaflevering, så kan det virke som en stor og uoverskuelig opgave at gå i gang med. Men hvis man bryder den ned i mindre bidder ved eksempelvis at sige, at man bare skal åbne sin computer til at starte med, så bliver opfaverne meget mindre og lettere at overskue. Derefter kan man finde opgaveformuleringen frem og læse den igennem. Og så kan man skrive idéer ned til, hvad afleveringen kan handle om og lade det, være det man laver i den omgang.
Snak med dine lærere
Jeg tænker også på, om du mon har fortalt dine lærere, hvordan du har det med skolearbejde for tiden? Selvom det kan virke som om, ens lærere kun er der for at lære en dansk og matematik, så er det også en del af deres opgave at hjælpe, hvis man har det svært. Og det er nok ikke første gang dine lærere oplever, at en af deres elever helt har mistet motivationen til at få deres skolearbejde lavet. Derfor tænker jeg også, at de har nogle tips og tricks i ærmet, som måske kan gøre det lettere for dig at få dit skolearbejde lavet. Det betyder ikke så meget, hvem af dine lærere du snakker med. Men hvis der er en lærer, du føler dig specielt tryg ved, er det oplagt at snakke med dem.
Snak med nogen
Når der er noget i livet, der driller en, så er det en god idé at få talt med nogen om det. Det kan nemlig tit hjælpe til at gøre tingene lidt mindre svære. Når man deler sine tanker med andre, giver man dem nemlig mulighed for at fortælle, hvad de tænker om ens tanker. Og det kan nogle gange hjælpe en med at komme lidt tættere på, hvad det egentligt er, der driller og, hvad der måske kunne hjælpe. Andre kan nemlig tit se nogle andre ting, end man selv kan, fordi de kan se tingene lidt mere udefra. Derfor tænker jeg på, om der mon er nogen omkring dig, du ville kunne snakke med. Det kunne eksempelvis være dine forældre, en rar onkel eller måske dine venner.
De vil altid lytte hos Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du gerne vil snakke med nogen om, at du mangler motivation til skolearbejdet. Hos Headspace sidder der nemlig nogle søde og dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. Og du kan snakke med dem om alt, hvad der fylder hos dig. Hos Headspace er der nemlig ikke noget, der er hverken for stort eller for småt at tale om. Du kan være helt anonym, hvis du helst vil det, så Headspace kan du trygt tage fat i.
Det er mega træls, når man rammer ind i en periode, hvor der bare slet ikke er motivation til at få skolearbejdet lavet. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper