Hej
jeg har et problemer med mig selv i gennem årene har jeg haft mange selvsikkerhedsproblemer, og jeg er lige startet på en fgu udannelse efter første dag, havde bare en dårlig fornemmelse og synes ikke det var en god dag og har ikke lyst til at tage afsted igen og mine forældre forstår ikke hvorfor jeg ikke gider og føler de ikke støtter mig, hvad skal jeg gøre?

(17 år)
Kære Du på 17 år
Det kan være rigtigt overvældende at starte på en ny uddannelse. Derfor er jeg super glad for, du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig vigtigt ikke at gå med de svære ting alene.
Det er normalt, at det er svært i starten
Det lyder rigtigt træls, at du ikke synes, at din første skoledag var særligt god, for så kan man godt blive hylet lidt ud af den. Men du skal vide, at det er helt normalt, at den første skoledag kan være overvældende og forvirrende. For der er mange nye ting, man skal lære at finde rundt i. Hvor ligger ens klasselokale henne? Hvem er ens nye klassekammerater? Hvordan kommer undervisningen til at foregå? Og kan jeg overhovedet finde ud af det hele?
Derfor er det også helt normalt, at den første skoledag kan være svær at komme igennem. Og jeg tænker, at der er mange af dine klassekammerater, der har haft det på samme måde. Men det, at den første skoledag var svær, er ikke det samme som, at resten af skoletiden også bliver dårlig. De fleste oplever, at når de først er faldet til, så bliver skoledagen også meget bedre. Og måske den endda ender med at blive sjov, fordi man får nogle gode venner i sin klasse, man kan hænge ud med i pauserne.
Prøv at tage af sted alligevel
Jeg kan sagtens forstå, du ikke har ret meget lyst til at tage tilbage på skolen, når du ikke havde en god oplevelse den første dag. For der er ingen, der kan lide at føle sig ubehageligt tilpas. Derfor er det helt naturligt, at man gerne vil undgå steder, der får ubehagelige følelser op i en. Men det er så vigtigt, at du prøver at tage af sted alligevel. For hvis man undgår skolen, fordi man har haft en dårlig første dag, så finder man aldrig ud af, om det ville være blevet lettere med tiden. Og så bliver den en ond cirkel, hvor man får bekræftet sig selv i, at man ikke kan finde ud af at gå i skole.
Snak med skolen
Når man synes, at det er svært at komme i skole, fordi det vækker nogle ubehagelige følelser inde i en. Så kan det være rigtigt rart at få noget hjælp og noget støtte til at gøre skoledagen nemmere. Derfor synes jeg, at du skal prøve at snakke med skolen om, at du ikke har lyst til at tage af sted. Du er nemlig langt fra alene om at synes, at det er svært at komme af sted. Så jeg tænker, at de har haft elever før dig, som har haft det lidt på samme måde. Du kan læse vores artikel om at få hjælp på sin uddannelse, hvis du har brug for viden om, hvem på skolen du kan snakke med.
Snak med dine forældre igen
Det lyder som om, du har prøvet at fortælle dine forældre om, at du ikke rigtigt har lyst til at tage i skole igen. Men at du ikke rigtigt følte dig støttet af dine forældre. Det er aldrig særligt rart at føle, at man ikke bliver støttet, når man har fortalt andre om noget svært. For det er sårbart at dele ud af de svære ting. Og så kan det godt komme til at føles lidt som en afvisning, når man så ikke føler sig støttet i de ting, som man fortæller.
Men det er ikke sikkert, at det er med vilje, at dine forældre ikke støtter dig. Det kan være, de bare ikke helt har forstået, hvorfor du ikke har lyst til at tage i skole igen. Derfor tænker jeg, det måske kunne være rart for dig at prøve at snakke med dine forældre igen. Og så er det vigtigt, at du fortæller dine forældre alt, hvad du har skrevet i dit brev.
Hvis du ved det, så kan du også prøve at fortælle dem, hvad du har brug for fra dem for, at du føler dig støttet af dem. Det kunne måske være at hjælpe dig med at finde ud af, hvordan det kan blive lettere for dig at tage i skole. Eller det kunne være hjælp til at snakke med din skole om, at du synes, at starten er svær. Eller måske har du slet ikke brug for, at de gør noget andet end at lytte til det, som du fortæller dem uden at komme med en masse indvendinger eller gode råd.
Tag fat i Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du har brug for at snakke med nogen om din uddannelse. Hos Headspace er du nemlig altid velkommen, hvis du er ung og har brug for nogen at snakke med. De frivillige rådgivere er vant til at snakke med unge, som går og tumler med nogle ting, som er svære for dem. Så de skal nok gøre deres bedste for at lytte og hjælpe. Du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber, at der er er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at det bliver lettere for dig med tiden at komme af sted i skole. Jeg hepper på dig!
De bedste hilsner fra en Mindhelper