Jeg har ikke fået nogle rigtige tætte veninder i gymnasiet. Derfor overvejer jeg at skifte skole, men jeg er bange for det samme sker igen.
Kære brevkasse
jeg har nu gået i gymnasiet i 4 måneder ca. og jeg har ikke fået nogle rigtige tætte veninder som jeg har det virkelig godt med. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for jeg kan godt føle mig alene til tider når vi skal noget i forhold til fester og andre ting, Jeg har derfor også overvejet at skrifte, men jeg føler ikke for at starte et nyt sted og frygten for det samme sker igen

(Pige, 16 år)
Kære pige på 16 år
Det er drønhårdt, når man ikke rigtigt føler, at man har fundet nogen at snakke med, når man er startet et nyt sted. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Er der nogen, du kan prøve at blive tættere med?
Du skriver, at du ikke rigtigt har fået nogen rigtigt tætte veninder i gymnasiet endnu. Og det må være drønhårdt. For det er aldrig særligt rart at føle, at man ikke rigtigt har nogen, man er tætte med. Derfor tænker jeg også på, om der mon er nogen, som du snakker en smule med, som du kan prøve at blive tættere med? Det kunne for eksempel være, du kunne prøve at spørge, om I kunne tage til fest sammen næste gang. Jeg ved godt, at det kan virke mega grænseoverskridende. Men nogle gange er man nødt til at prøve at springe ud i det, hvis man gerne vil blive tættere med folk. Og jo flere gange man øver sig i at gøre det, jo nemmere bliver det.
Lav en liste med fordele og ulemper
Jeg kan godt forstå, at det er en lidt svær beslutning at finde ud af, om du har mod på at prøve at starte på en ny skole. For det kan være en rigtigt stor beslutning. Men i sidste ende er det vigtigste, at du mærker efter, hvad der føles mest rigtigt for dig. Er det at blive på den skole, hvor du er nu? Eller er det at skifte? Måske det kan hjælpe dig lidt på vej at lave en liste med de fordele og ulemper, du kan se ved at skifte skole. Så kan du nemlig nemmere få et overblik over, om det er fordelene eller ulemperne, der fylder mest for dig. For det super smarte ved lister er, at man har det hele lige foran sig. Hvad enten man har lavet listen på et stykke papir eller på sin computer.
Snak med en studievejleder
Når man overvejer at skifte skole, kan det være en rigtigt god idé at snakke med en studievejleder. De er nemlig uddannet til at hjælpe en med at kigge på fordele og ulemper ved at skifte skole. Derfor synes jeg også, at du skal prøve at tage fat i studievejlederen på din skole og hører om ikke han eller hun kan hjælpe. Og så synes jeg også, du skal prøve at fortælle studievejlederen om, at du faktisk godt kan føle dig alene i din klasse. Den slags er studievejledere nemlig også ansat til at hjælpe med. Og det er vigtigt, at du ikke holder det for dig selv, at du nogle gange føler dig alene i din klasse.
Snak med nogen
Som jeg lige har skrevet, skal du ikke gå alene rundt med, at du ikke rigtigt har fået nogen tætte veninder i din klasse. Det er nemlig super svært. Og det skal du ikke klare helt alene. Det skal du have delt med nogen. Sådan så du kan få noget hjælp og støtte til at finde ud af, hvad du skal gøre. Det mest oplagte er at snakke med dine forældre. Det er nemlig dem, der er tættest på dig. Så det er dem, der har bedst mulighed for at støtte dig. Og så er jeg næsten sikker på, at dine forældre rigtigt gerne vil hjælpe dig med det her. Fordi de bekymrer sig for dig og vil dig det bedste.
Men hvis det er lidt for grænseoverskridende for dig at starte med at snakke med dine forældre. Eller hvis du hellere bare vil snakke med nogen, som du ikke behøver at se i øjnene igen, kan du tage fat i Headspace. Headspace er nemlig et anonymt rådgivningstilbud til unge. Hos Headspace er man altid velkommen, hvis man er ung og har brug for nogen at snakke med. Og så giver de også rådgivning og støtte, så mon ikke, de også kan give dig nogle råd, som du kan bruge til noget?
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig lidt på vej. Og så håber jeg, du finder ud af, hvad der er det bedste for dig. Jeg krydser i hvert fald mine fingre for, at du finder ud af, hvordan du kan komme til at føle dig lidt tættere med nogen af dem i din klasse. Uanset om det bliver i den klasse, du går i nu eller i en ny klasse.
De allerbedste hilsner fra en Mindhelper