Hej
jeg er en pige på 15 år, og jeg har det rigtigt svært fortiden. Jeg har det svært ved at lave lektier.
Jeg har alt for mange lektier for, og laver dem altid i sidste øjeblik. Får jeg en stil for til om 2 uger, laver jeg den, den sidste dag. Og det egentlig bare en vane jeg har fået mig og vil gerne af med den, bruger ikke min tid fornuftigt. Og føler at jeg går ned ad i skolen, føler jeg får lavere karaktere. Vil rigtig gerne have top karaktere, og bare være tilfreds med mig selv (angående skole). Går i 8. klasse for resten.
Ud over skole og lektier føler jeg heller ikke jeg har nok tid med mig selv, får næsten aldrig nået de ting jeg skal, ender altid ud med jeg sidder på mobilen, og det værste er, jeg faktisk ikke engang har lyst til at være på mobilen, men er stadig på den. Føler mig stresset og alting går ned ad bakken. Jeg håber i kan hjælpe.
Hilsen mig på 15, og tak for jeres dejlige hjemmeside, med en masse hjælp til unge.

(15 år)
Hej Dig på 15
Det lyder til, at det med, at få lavet lektier fylder en hel del hos dig. Det kan være mega frustrerende, når man altid ender med at udskyde sine lektier og opgaver til sidste øjeblik. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind til os og fortalt om det.
Det er normalt
Du skriver, at du har rigtig mange lektier, men at du altid laver dem i sidste øjeblik. Det med at udskyde lektier eller andre kedelig ting er helt normalt. Det tror jeg, at der er rigtig mange unge, der kender til. For det kan være ret svært at tage sig sammen til at få skrevet stilen eller lavet matematikafleveringen, når der alligevel er god tid, og der måske er andre ting, som man meget hellere vil lave. Men det kan være mega frustrerende, når det så bider en bagi, og man sidder i sidste øjeblik og kæmper for at nå at få lavet lektierne til tiden. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du gerne vil af med den vane.
Bryd det op i mindre bidder
Når man tænker på, at man skal til at lave mega mange lektier, kan det godt være lidt overvældende, og man kan måske helt miste pusten ved tanken om det. Derfor kan det også være en god ide at bryde opgaverne op i overskuelige bidder. For tit er det nemmere at motivere sig selv, hvis man ved, at det nødvendigvis ikke er hele opgaven, man skal lave lige nu. Du kan fx prøve at aftale med dig selv, at du sidder med opgaven i 10 minutter, eller at du skriver en side. For så er det ofte nemmere at komme i gang. Og ofte kan man mere, når man først lige er kommet i gang.
Jeg tænker også, at der måske er nogle af de 11 tips i artiklen om at få lavet lektier, som kan være en hjælp for dig. Så den kan jeg varmt anbefale dig at tage et kig på.
Perfektionisme
Du skriver, at du gerne vil have topkarakter og være tilfreds med dig selv i skolen. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du kender til perfektionisme? For jeg synes, at det lyder til, at du stiller ret høje krav til dig selv. Og det er de færreste af os, som kan præstere at få topkarakter i alt.
Det kan være ret hårdt, at stille meget høje krav til sig selv, for så kan man godt komme til at slå sig selv oveni hovedet, når det ikke lykkedes. Og når man er perfektionistisk anlagt, så kan man godt ende med at sætte så mange krav til sig selv, at man nærmest brænder ud på forhånd. Fordi man simpelthen bliver så overvældet, at man ikke kommer i gang med noget. Er det mon noget du kender til?
Hvis det er, kan du tage et kig på vores artikel om perfektionisme, hvor du kan læse mere om tegnene på perfektionisme.
Snak med en voksen
Når man går og har det svært, er det en rigtig god ide at snakke med en voksen om det. For det er alt for tungt at gå med alene. Og ofte bliver det svære lidt lettere, når man deler det med andre. Så er der en voksen i det liv, som du kan snakke med det her om? Måske en forældre, en lærer eller en helt tredje, som du er tryg ved.
I vores artikel om at snakke med forældre om svære ting, kan du læse lidt mere om, hvordan man får åbnet op for snakken. Og rådene i artiklen kan også sagtens bruges, selvom det er en anden voksen, som du skal snakke med.
Snak med dine venner
Det med at udskyde lektier og opgaver til sidste øjeblik er noget, som rigtig mange unge kender til. Derfor tænker jeg også, at der måske er nogle af dine venner, som har prøvet det. Og at det derfor måske kunne være rart at snakke med dine venner om. Måske er der en af dem, som har et god råd, som har virket for dem. Og uanset om de har det eller kender til det, så vil langt de fleste venner rigtig gerne lytte, når man fortæller dem, at man har det svært.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan du også tage fat i Headspace. Der sidder der nemlig en masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. Og de frivillige er vant til at snakke med unge, som bøvler med nogle ting. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Der er Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan du også altid fange dem på chat.
Det kan være mega frustrerende, når man altid ender med at sidde med lektierne i sidste øjeblik. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper