Hej Mindhelper
Jeg går på filmassistent uddannelsen, hvilket vil sige at vi hele tiden laver film, hvilket er mega fedt. Men jeg følger ikke at jeg bliver behandlet ordentlig, hverken af læren eller eleverne. Vi er i gang med at lave en dokumentar, men ingen i min gruppe kommer til tiden og kommer sket ikke, og de kommer med dårlige undskyldninger som “jeg har ondt i halsen så jeg kommer ikke” derudover skal vi fordele rollerne, og til at starte med havde jeg den rolle jeg ville (klippe filmen) men pludselig kan jeg ikke have den rolle fordi en anden i gruppen om lige nu er i praktik, først er til bage i klippe perioden, og derfor kan jeg åbenbart ikke klippe, for man kan åbenbart ikke sætte ham på som klippe assistent, men i stedet en helt tredje, og så bare give mig en rolle som to personer allerede har. Og lærene virker ligeglade, da jeg var den eneste fra gruppen der var der er de lige gade og siger bare at så bliver det mit projekt, hvilket ikke er fair . Og jeg er endda DN i gruppen der brænder mest for at klippe . Men jeg gider bare heller ikke at skabe drama i gruppen så jeg vred ikke hvad jeg skal gøre.

(Pige, 19 år)
Hej Pige på 19 år
Det lyder til at være en rigtig træls situation, som du er landet i. Det kan være rigtigt besværligt at arbejde i grupper og nogle gange så ender man med, at føle sig dårligt behandlet. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Uheldig gruppe
Nogle gange er man super uheldig med sin gruppe. Og så ender man måske med nogle, som ikke kommer til tiden eller som tager nogle beslutninger, som man ikke er enig i. Så har man lidt 2 forskellige valg: Enten kan man acceptere det eller prøve at gøre noget ved det. Den ene mulighed er ikke bedre end den anden. Det handler mere om at finde ud af, hvad der er realistisk, at man kan gøre ved det. Og om man gider lægge energien i det. Hvis du kommer frem til, at det ikke er værd, at skabe drama i gruppen over, så må du prøve at overleve den her omgang gruppearbejde og så bare gøre dit bedste med den del, som du arbejder med nu. Så kan du prøve at høre dine lærere ad, om der er mulighed for, at du kan blive en del af en anden gruppe næste gang.
Muligheder du kan overveje
Hvis du tænker, at du gerne vil prøve at gøre noget ved det, så er der også lidt muligheder. Du kan prøve at finde ud af om det er muligt at skifte gruppe? Du kan prøve at snakke med lærerne om det. Men jeg kommer også til at tænke på, om du har prøvet at snakke med din gruppe om dine oplevelser? For hvis du ikke har det, så kunne det måske være en rigtig god idé. Det kan være, at de ikke helt har forstået, at du rigtigt godt kunne tænke dig at klippe. Og at det er rimeligt irriterende, at de ikke dukker op til tiden. Du kan prøve at læse vores artikel om konflikter. Der står nogle rigtigt gode tips til, hvordan man kan tage de lidt svære samtaler på en god måde. Jeg tænker, at du kan prøve at sige til dem, at i jo er sammen om at få det her projekt til at fungere og du godt kunne tænke dig, hvis i lige kunne sætte jer ned og forventningsafstemme, hvad i forventer af hinanden. Måske kan det være med til at gøre det lidt nemmere.
Nogle gange så går gruppearbejde bare helt galt. Og så må man prøve at gøre op med sig selv, om det er kampen værd at prøve at få det til at fungere. Nogle gange vil man kunne få sat lidt fut i sine medstuderende, andre gange vil det være en tabt kamp. Det er du nok den, som er bedst til at bedømme. Men jeg håber at mit svar har kunne hjælpe dig lidt og så håber jeg det kommer til at gå godt på trods af gruppen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper