Hej Mindhelper
Jeg går på efterskole i 9 klasse lige nu, men jeg har ikke lyst til at være der. Føler at det er for sent at droppe ud og kan ikke snakke med menneskerne i mit hus(vi bor i huse). Jeg har snakket med min kontaktlære, hun syntes, jeg skal give det en chance, men det har jeg og føler mig stadig ikke tryg/velkommen. Har spurgt om jeg kunne skifte hus, men det kan jeg ikke. Alle piger som jeg snakker lidt med, har det virkelig godt med deres hus, så føler at det kun er mig der har det sådan her. Ved ikke hvad jeg skal gøre, for hvis jeg dropper ud, føler jeg ikke at jeg kan følge med i undervisningen på den anden skole. Har det helt dårligt, over at jeg skal tilbage her efter efterårsferien.

(15 år)
Kære Du
Det lyder til, at det med efterskolen fylder rigtig meget hos dig. Det kan være mega hårdt, når man ikke føler sig tryg og velkommen på efterskolen. Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Efterskole kan være svært
Du skriver, at du går på efterskole, men at du ikke har lyst til at være der. Det kan være mega hårdt, når man er på efterskolen, men det ikke føles helt rigtigt for en. For når man går på efterskole, er man der det meste af tiden, og når man ikke har det godt der, så kan det påvirke ens humør rigtig meget. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at det ikke er rart at være på efterskolen, når du ikke føler dig velkommen.
Det kan også føles som et ekstra slag i maven, når man oplever, at alle dem omkring en har det rigtig fedt på efterskolen. Og så kan følelsen af, at man er den eneste, som synes efterskolen ikke er superfed godt dukke op. Men du skal vide, at du langt fra er alene om at have det sådan. Det med at gå på efterskole kan for nogle være rigtig fedt, men der er også mange unge, som synes det kan være svært. Og der er også mange unge som skriver ind til os, at de har det svært på efterskolen. En af dem, er en pige på 16, som føler alle andre har en anden de vælger fremfor hende. Hvis du har lyst kan du læse hendes brev Jeg ved ikke om jeg har lyst til at fortsætte på efterskolen.
Lav en liste
Du skriver, at du har det helt dårligt over at skulle tilbage på efterskolen efter ferien. Og sådan skal det helst ikke være. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være rart for dig, at få mærket efter, om du skal blive på efterskolen, eller du skal stoppe. Du skriver, at du allerede har snakket med din kontaktlærer om, hvordan du har det. Og det skal du have kæmpe ros for. Det er nemlig så vigtigt, at række ud efter hjælp, når man har det svært.
Sommetider kan det også være en hjælp at lave en liste over, hvad der taler for at blive på efterskolen, og hvad der taler for at stoppe. For det kan godt være lidt svært helt at holde styr på og mærke, når man har det hele oppe i hovedet. Og så kan det være mere overskueligt, når man får det ned på skrift. Du kan enten lave en liste på et papir eller i en note på din telefon.
Kan du bruge mere tid med dem du snakker godt med?
Du skriver, at de piger, som du snakker med alle sammen bor i andre huse. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du måske kan bruge mere tid sammen med dem? Sådan så du er sammen med dem og besøger dem i deres huse indtil I skal sove. For så skal du ikke være ligeså meget i det eget hus, hvor du ikke har det særligt godt. Og så kan huset måske bare være et sted, hvor du sover og ikke et sted, hvor du bruger super meget tid. Jeg tænker i hvert fald, at det måske kunne være lidt rart for dig, så du ikke skal sidde og have ondt i maven og bruge meget tid et sted, hvor du ikke føler du kan snakke med de andre.
Mon ikke du sagtens kan følge med?
Du skriver, at du føler, at du ikke kan følge med på en anden skole, hvis du dropper ud af efterskolen. Jeg kan sagtens forstå, at den bekymring kan poppe frem. Man kan måske blive bekymret over, hvordan niveauet er på den anden skole, eller om de har haft de samme emner som en selv, eller noget helt tredje. Men det er sådan, at der er nogle overordnede regler for, hvad lærerne skal lære en, når man går i 9.klasse. Derfor tænker jeg også, at du godt kan følge med selvom, du har gået nogle måneder på efterskolen. Og når man starter i en ny klasse ved læreren godt, at man måske lige skal ind i det, som de underviser i. Derfor er de som regel også rigtig søde til at hjælpe en godt ind i det hele, når man er ny.
Snak med dine forældre
Jeg kommer også til at tænke på, om du har snakket med dine forældre om, hvordan du har det på efterskolen? For hvis du ikke har, tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide. Dine forældre er måske nogle af de voksne, som kender dig bedst. Og langt de fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor vil de som regel også rigtig gerne lytte og hjælpe en, når man fortæller, at man har det svært.
Nogle unge synes, at det kan være lidt svært at snakke med deres forældre om svære ting. Hvis du også har det sådan, kan du tage et kig i vores artikel om at snakke med forældre om svære ting. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man får åbnet op for den svære snak.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg også anbefale dig at tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som bøvler med nogle ting. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man har det svært på efterskolen. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym. Du kan både chatte med dem eller få tid til en samtale. Nogle af centrene tilbyder også videosamtaler, så man ikke behøver at komme derind.
Det kan være hammerhårdt, når man ikke har det godt på efterskolen. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender en masse positive tanker din vej og håber, at du får mærket efter og snakket med nogen om, hvordan du har det. For du skal ikke gå og have det så svært på efterskolen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper