Hej Mindhelper
Mit problem er, at jeg ikke ved, om jeg har lyst til at fortsætte på efterskolen. Vi er lige startet igen og føler, at det kommer til at blive nogle hårde 6 uger for mig. Jeg har haft det meget skiftende på efterskolen, da jeg ikke kommer hjem særlig tit. Jeg har rigtig mange venner derhjemme, men har det svært ved at få venner her og føler de andre altid har en (undtagen en), de vælger fremover mig.
Vi skal snart til eksamen (den tæller ikke noget for mig), som jeg virkelig ikke gider. Jeg vil virkelig gerne droppe ud, men er også bange for, hvad de andre tænker og hvis jeg mister kontakten til alle. Tænker også meget over, hvor dyrt efterskole-opholdet har været for mine forældre, og ved ikke hvor dyrt det er at droppe ud. Alt er også ændret meget siden vi skulle hjem før corona startede og jeg føler ikke, det bliver det samme. Hvad skal jeg gøre? Jeg overvejer at være 2 uger til, og så se, men er det mærkeligt at droppe ud lige inden

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det er super hårdt at føle sig valgt fra. Jeg forstår derfor godt, at det er svært for dig at skulle tilbage på efterskolen igen. Især hvis du også førhen har haft det meget skiftende på efterskolen. Først og fremmest vil jeg give dig et kæmpe skulderklap for at skrive ind, det er nemlig super vigtigt, at du ikke går med denne svære beslutning helt alene.
Tal med en lærer
Jeg spekulerer på, om du har snakket med en af dine lærer på efterskolen om, hvordan du har det? Altså, at du har svært ved at finde venner på skolen og føler, at de andre vælger andre frem for dig? Måske din lærer kan gøre noget, så du kommer mere med i fællesskabet eller har forslag til små ting, du selv kan gøre?
Du er ikke alene
Jeg er sikker på, at du ikke er den eneste, der af den ene eller den grund har svært ved at skulle i gang igen efter corona-nedlukningen. Nu har vi været hjemme i mange uger og fået nye rutiner – og du har sikkert også nydt at være derhjemme, hvor du har mange venner. Det er derfor helt naturligt, at overgangen er svær for dig.
Prøv det af
Jeg synes, at det er en rigtig god idé, at du laver en aftale med dig selv om i det mindste at fortsætte et par uger endnu på efterskolen. Tager du en snak med en lærer og får hjælp til at komme ind i fællesskabet, så ændrer tingene sig måske også for dig. Og tit er der en stor glæde og tilfredsstillelse i at gøre ting færdige – også selvom det måske ikke er det, man har allermest lyst til i øjeblikket. Det giver selvtillid og bekræfter en i, at man har styrken til at holde ved – også når ting er hårde. Og den erfaring er super værdifuld at have med sig i livet.
Når det er sagt, skal de sidste 6 uger på efterskolen selvfølgelig ikke være fuldstændigt forfærdelige for dig at komme igennem, men det tror jeg heller ikke, at de behøver at blive. Jeg er sikker på, at lærerne på efterskolen gerne vil hjælpe og støtte dig. Du kan være sikker på at de har haft sådanne samtaler masser gange før med andre unge, som har stået i samme situation som dig. Du kan derfor være helt tryg ved at tage en snak med en af dine lærere. Plus at du skriver, at der er én kammerat på skolen, der ikke vælger de andre frem for dig. Det synes jeg er værd at holde fast i.
Tag det i små bidder
Når jeg selv skal gennem noget hårdt, så har jeg en enkel teknik, der hjælper mig. Teknikken går i al sin enkelhed ud på, at jeg bider ting op i halvdele. Det lyder måske lidt kringlet. Men lad mig forklare. I dit tilfælde ville jeg tænke: ‘Okay, der er 6 uger tilbage af efterskolen. Det føles ret uoverskueligt under de her omstændigheder. Men nu tager jeg i første omgang de første 3 uger. Altså den første halvdel af tiden, der er tilbage’
Når de tre uger er gået, så ville jeg igen tænke ‘Hvad nu hvis jeg igen bryder den resterende tid op i to halvdele, så består næste halvdel kun af halvanden uge. Det er ikke ret lang tid. Det kan jeg godt.’
Min hjemmelavede teknik til at komme gennem hårde ting er altså, at jeg hele tiden bidder opgaver og udfordringer op i halvdele, så de bliver overskuelige og overkommelige for mig. Nu kender du også teknikken – og jeg håber, at den kan hjælpe dig – ligesom den tit har hjulpet mig.
Tal med dine forældre
Du skriver, at du også tænker på, hvor dyrt efterskoleopholdet har været for dine forældre. Jeg synes, at det er flot, at du har overskud til at tage det perspektiv med i dine grublerier. Jeg spekulerer på, om du har talt med dine forældre om, hvordan du har det med at skulle i gang med efterskolen igen? Ellers vil jeg varmt anbefale dig at gøre det. Her får du en enkel guide til at tage snakken med dine forældre. Dine forældre ved sandsynligvis ikke hvordan du går og har det, hvis du ikke har fortalt dem det.
Det kan være svært at starte en samtale, om ting man går og bekymre sig om, især hvis man selv er i tvivl om hvad man egentlig føler og hvordan man har det. I din situation handler det om et valg du skal tage, som er super svært. Det lyder på dig som om, at der både er gode ting ved at vælge efterskolen fra, men dog også en del dårlige ting ved det. Måske kunne det også være nyttigt for dig at kigge på den her guide, der handler om at træffe svære valg. I guiden får du blandt andet tips til, hvordan du kan skrive fordele og ulemper ved forskellige beslutninger ned, så du bedre kan overskue dem og snakke med andre om dem.
Jeg håber, at mit svar har givet dig idéer til, hvad du kan gøre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper