Hej brev kasse
jeg er en pige på 16, som er blevet optaget på Hf, jeg overvejer dog at melde fra inden studiestart, og starte online, da jeg har det svært og nogle gange, har været udsat for mobning gennem hele min skolegang jeg har det seneste halve år udviklet en form for angst. Alle omkring mig siger at det er en dårlig ide og at jeg skal tage mig sammen. Det er også svært for mig at nå frem og tilbage til skole da jeg bor på landet, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre?
Jeg overtænker tingene rigtig meget i tiden, og det her påvirker mig så meget at jeg får det fysiske dårligt

(16 år)
Hej Pige på 16
Det lyder til, at de her tanker og bekymringer, om du skal starte på HF eller tage det online, fylder rigtig meget hos dig. Det kan være en rigtig svær beslutning at skulle træffe, når man samtidig også kæmper med noget angst. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
HF kan give dig muligheden for nye og gode oplevelser
Det der med at skulle starte på noget helt nyt, kan være hammersvært. Der er en masse nye ting, som man skal forholde sig til. Og så er det helt naturligt, at man bliver lidt usikker og måske kommer i tvivl, om det nu også er den rigtige beslutning. Lige netop den følelse tror jeg, at der er rigtig mange unge, som kan nikke genkendende til. For det med at starte på en ungdomsuddannelse er en rigtig stor omvæltning. Og når man tidligere har været udsat for mobning, så kan det godt stadig sidde i en og ens hjerne kan være bange for, at det sker igen. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at der popper lidt tvivl frem hos dig.
For din hjerne forbinder måske det at gå i skole med noget, der ikke er rart. Det er sådan med vores hjerner, at hvis de har lært, at der er noget som er ubehageligt, så vil den gerne holde os væk fra det, så vi undgår at få den ubehagelige følelse igen. Men hvis man bliver ved med ikke at gøre det, som tidligere har været ubehageligt, så kommer man til at bekræfte hjernen i, at det er farligt. Derfor kan det også være en rigtig god ide, at gøre det, som man måske er lidt bange for. For på den måde lærer hjernen, at den ikke behøver at være bange for det mere. Og lige netop derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du startede på HF. For selv om det kan virke rigtig overvældende, så kan HF give dig muligheden for at få nogle nye og gode oplevelser med at gå i skole.
Snak med en studievejleder på HF
Nogle af dem, som er rigtig gode at snakke med, når man går og bøvler med tvivl i forhold til uddannelse, er studievejledere. På mange ungdomsuddannelser er det også sådan, at man godt kan få noget hjælp og støtte, hvis man har det svært og bøvler med angst.
Derfor tænker jeg også, at det ville være en rigtig god ide, at du tog fat i studievejledningen på HF og fik en snak om dine tanker og bekymringer ved at skulle starte. For måske det kan være med til at punktere nogle af dine bekymringer og give dig lidt ro i maven. Studievejledere er vant til at snakke med unge, som bøvler med nogle ting og oplever tvivl i forhold til uddannelse. Derfor er de også rigtig gode til at lytte og hjælpe.
Får du hjælp til angsten?
Når jeg læser dit brev, kommer jeg også til at tænke på, om du får hjælp til angsten?
Det kan være rigtig svært at kæmpe med angst, og det kan påvirke rigtig mange områder af ens liv. Men heldigvis kan angst godt behandles, så man kan komme til at leve et liv, hvor angsten ikke styrer ens hverdag. I vores artikel om angst kan du kan du læse lidt mere om angst, og hvor man kan få hjælp, når man kæmper med angst.
Snak med dine forældre
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har snakket med dine forældre om, hvordan du har det? Hvis du ikke har gjort det, tænker jeg nemlig at det kunne være en rigtig god ide. For dine forældre er måske nogle af dem, som er allertættest på dig. Og langt de fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor vil de som regel også gerne hjælpe, når man fortæller dem, at man går og bøvler med nogle ting. I vores guide til at snakke med forældre om svære ting, kan du læse lidt mere om, hvordan man får åbnet op for den snakken med sine forældre.
Headspace
Nogle af dem, som er rigtig gode til at hjælpe og lytte, når man går og bøvler med nogle svære tanker er de frivillige hos Headspace. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor er de også rigtig gode til at hjælpe og lytte. Det er helt gratis at komme i Headspace og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes at det er rarere. Du kan både få tid til en samtale eller chatte med dem. Lige nu tilbyder de også videosamtaler, så dem kan du trygt tage fat i.
Tag et smut til lægen
Jeg tænker også, at det ville være en rigtig god ide, at du tog et smut til lægen og fik snakket om, hvordan du har det. Læger ved nemlig rigtig meget om, hvordan kroppen fungerer både udenpå og indeni. Derfor er de også rigtig gode til at hjælpe, når man døjer med angst. Og kan lægen også hjælpe dig med at finde ud af, hvad den rigtige hjælp er for dig. Læger snakker ofte med unge som har det svært, og derfor ved de også godt, at man måske kan være lidt nervøs, når man skal snakke om det. I vores guide til at gå til lægen, når man har det svært, står det lidt mere om, hvordan man kan gribe det an.
Det kan være rigtig svært for angsten og tvivlen fylder. Derfor håber jeg også at det er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender dig de varmeste tanker og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper