Hej Mindhelper
Jeg er en dreng, som er startet i gymnasiet i august måned, og grundforløbet er snart slut og her for nyligt har jeg valgt min studieretning. Min studieretning er Mat A, Fysik A og Kemi B, og jeg kan godt lide naturvidenskab og derfor har jeg valgt denne studieretning. Ca. og 3 uger skal vi op til 2 interne prøver. Den ene er almen sprogforståelse og den anden er naturvidenskabeligt grundforløb (NV). Jeg er lidt nervøs for prøverne, men jeg taler ikke om eksamensangst. Prøverne tæller også kun 0,25 hver, hvilket er 4 gange mindre end et fag på c-niveau, og derfor betyder de ikke så meget for karaktergennemsnittet på eksamenbeviset. Alligevel vil jeg gerne klare mig godt til prøverne selvom de ikke tæller så meget, men alligevel er jeg lidt nervøs for dem.

(16 år)
Hej med dig
Det lyder til, at nervøsiteten fylder lidt hos dig lige nu. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er normalt at blive lidt nervøs
Du skriver, at selvom det ikke er eksamensangst, så bliver du stadig lidt nervøs for de to interne prøver. Det tænker jeg giver god mening. For det er helt normalt at blive nervøs, når man har prøver. Det er der rigtig mange unge, som oplever. For selvom det ikke er en prøve, som tæller super meget med i ens gennemsnit, så er det stadig de første eksamener, I har på gymnasiet. Derfor giver det også mening, at du bliver nervøs og gerne vil klare det godt. Ens krop og hjerne kan nemlig huske, hvordan det er at gå til prøve. Derfor sætter den nogle gange gang i ens nervøsitet. Det er en måde for kroppen, at forberede sig bedst muligt og sørge for at det går godt. Så selvom det måske føles lidt ubehageligt, er det faktisk din krops måde, at prøve at hjælpe dig på.
Jeg tænker også, at der måske er et råd eller to i vores artikel Nervøs for eksamen? 13 tips til at skrue ned for nerverne, som kunne være hjælpsomt for dig. I den står der nemlig nogle gode råd til, hvordan man kommer godt igennem eksamensperioden.
Snak med dine venner
Når man går og er lidt nervøs for at gå til eksamen, kan det være en hammer god ide, at tale med nogen om det. For det kan være  rart og lettende at få lidt luft til sine tanker og bekymringer. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du tog fat i nogle af dine venner på gymnasiet, og snakkede med dem om det. Måske er der også nogle af dem, som er nervøse for jeres to første interne prøver og går måske med nogle af de samme tanker som dig.
Snak med dine forældre
Nogle andre, som også kan være rigtig gode at snakke med, når man går og er nervøs for noget, er ens forældre. For de er måske nogle af de voksne, som kender en bedst. Derfor vil de som regel også rigtig gerne lytte til ens bekymringer og hjælpe en, når man fortæller dem om den nervøsitet, man går med.
Det kan hjælpe at sige det højt til eksamen
Jeg har lige et sidste lille råd jeg vil give dig, som du kan bruge inde til eksamen. Rigtig mange unge synes det kan være rart, at deres eksaminator ved, at de er lidt nervøse. Derfor kan det være en god ide at spille med åbne kort, og starte med at fortælle, at man er lidt nervøs, inden eksamen starter. Det kan ofte også tage lidt af toppen af nervøsiteten og hjælpe med, at man slapper mere af under selve eksamen.
Selvom man ikke lider af decideret eksamensangst, kan man stadig godt blive nervøs op til eksamener. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og ønsker dig held og lykke med de to prøver.
De bedste hilsner fra en Mindhelper