Hej,
det er F, jeg er lige startet på en ny skole og jeg har en meget dårlig mave fornemelse med den her skole.. jeg har været der nu i to dage jeg har dog snakket med min lære og han siger jeg skal give det en chance det siger min mor også, men ved ikke hvad jeg skal sige til dem for jeg VIL ikke være der længere men de forstår mig desværre ikke… vær sød at hjælpe mig.

(13 år)
Hej 13 årig
Det kan være super svært at starte på en ny skole. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Til at starte med vil jeg lige gøre dig opmærksom på, jeg har slettet dit navn. Det har jeg kun gjort, så jeg er sikker på, der ikke er nogen, der kan genkende dig.
Det er normalt, det er svært i starten
Det lyder ikke rart, at din mavefornemmelse med din nye skole ikke er særligt god. For det er svært, når man ikke får en god start et nyt sted. Så kan man godt tabe modet og miste lysten til at tage af sted. Men det er helt normalt, at det kan være svært og utrygt at starte et nyt sted, fordi det er helt ukendt. Man aner ikke rigtigt, hvem ens nye klassekammerater og lærere er. Og man ved heller ikke, hvor nogen ting på ens nye skole ligger. Det er rigtigt overvældende og kan give en rigtigt træls følelse i maven.
Men det, at de første dage på en ny skole er svære, behøver ikke være det samme som, at resten af skoletiden også kommer til at være dum. De fleste oplever, at det bliver meget rarere at være i skole, når der er gået en par uger på den nye skole, og de har lært deres klassekammerater bedre at kende. Og har fundet ud af, hvor tingene på den nye skole er. Derfor tænker jeg heller ikke, at du skal dømme din nye skole ud endnu. Selvom jeg sagtens kan forstå, hvorfor det er hårdt og svært for dig at tage i skole lige nu.
Prøv at bliv ved med at tage af sted
Din nye skole giver dig en træls følelse i maven. Derfor giver det rigtigt god mening, at du ikke har lyst til at tage tilbage på skolen. For vi mennesker er indrettet sådan, at vi gerne vil undgå at føle os ubehageligt tilpas. Så når din nye skole giver dig en ubehagelig følelse i maven, er det helt naturligt, at du gerne vil undgå at skulle derhen. Men selvom det er helt naturligt, at du ikke har lyst til at komme der, så er det en dårlig idé allerede at stoppe på din nye skole.
For hvis du allerede stopper nu, så finder du aldrig ud af, om det var blevet lettere eller måske ligefrem sjovt at være på din nye skole med tiden. Og så kan det hurtigt blive en ond cirkel, hvor du får lært dig selv, at du slet ikke kan være nogle steder, hvis det er svært i starten. Så selvom det måske ikke er det, du gerne vil høre. Så tænker jeg, det er vigtigt du bliver ved med at prøve at tage af sted til din nye skole. Også selvom det er super svært lige nu.
Snak med dem igen
Du skal have et kæmpe klap på skulderen for, at du allerede har snakket med både din mor og din lærer om, hvordan du har det. For det er nemlig vigtigt at få snakket om det, hvis der er noget, som er svært. Men det er ikke altid, at det er lige nemt at få fortalt, at der er noget, man synes er svært. Derfor giver det god mening, hvis det ikke er særligt fedt for dig, at du ikke føler, at hverken din mor eller din lærer forstod dig.
Men jeg tænker ikke nødvendigvis, at din mor og din lærer siger, at du skal give den nye skole en chance, fordi de ikke forstår dig. Måske siger de det mere, fordi de tænker, at det sagtens kan nå at blive godt på din nye skole, selvom det er svært lige nu. Og derfor gerne vil støtte dig til at blive på skolen, så du kan få den oplevelse med. Men jeg kan sagtens forstå, at det for dig kan føles som om, de slet ikke forstår dig.
Derfor tænker jeg også, at du skal prøve at snakke med både din mor og din lærer igen. Og så fortælle dem, at når de siger, du skal give din nye skole en chance, så føler du ikke helt, de forstår dig. For så kan I nemlig få snakket om, hvorfor du ikke føler, de forstår dig. Og I kan også få snakket om, om de måske kan gøre noget for, at du føler dig bedre forstået.
Tag fat i Børnetelefonen
Hvis du har brug for at snakke med nogen helt andre end din mor og din lærer om din nye skole, så kan du altid tage fat i Børnetelefonen. Dem kan man nemlig altid tage fat i, uanset om man er barn eller ung. Hos Børnetelefonen sidder der nogle søde, frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. De er vant til at snakke med børn og unge, der ikke bryder sig om at tage i skole. Og så kan du være helt anonym, hvis du helst vil det.
Du er ikke alene
Her på falderebet vil jeg også gerne sige til dig, at du langt fra er alene om at synes, at det er svært at starte på en ny skole. Vi har for eksempel fået det her brevkassespørgsmål fra en, der lige er startet på en ny uddannelse og også synes, det er svært. Hvis du har lyst, kan du jo læse spørgsmålet. Nogle gange kan det være rart at vide, at man ikke er alene.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så krydser jeg fingre for, at det bliver lettere for dig på din nye skole. Jeg hepper i hvert fald på dig!
De bedste hilsner fra en Mindhelper