Hej jeg er en pige på 16 år som lige er startet på efterskole. Ligenu er den hårdeste periode i lit liv. Min kæreste jeg har været sammen med i 10-11 måneder er lige rejst på udvikling i Spanien i 10 måneder.
Mit liv flader fuldstændig fra hinanden. Savnet til ham er så smertefuldt at det fylder for meget. Jeg tænker konstant på ham og på alle vores gode minder. Men når jeg ser eller høre ting hvor jeg bliver mindet om ham bliver jeg trist. Selvom jeg ved det ikke er sidste gang vi skal alt det. Det er hårdt at gå på efterskole. Udover alt ddt haf jeg hjemve og savner at bo hjemme. Jeg savner min gamle hverdag selvom jeg ved den ikke kommer tilbage. Jeg har drømt om efterskole i mange år, og nu føler jeg at den drøm er ved at blive ødelagt. Jeg har haft gode stunder og hygget mig og mest af alt fået nogle gode venner allerede. Derfor synes jeg også det er svært at skulle stoppe selvom jeg savner min familie meget. Jeg synes alt er meget hårdt og alt ser sort ud for mig. Det eneste jeg ønsker er at jeg får det godt, men jeg føler det går den forkerte vej. Jeg er ked af det hele tiden og mine forældre er bekymrede for mig. Jeg savner bare min kæreste og mit gamle mit og min livsglæd

(16 år)
Hej med dig
Det lyder til, at du er ramlet ind i en super svær periode. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Du er ikke alene
Det kan godt være rigtig hårdt at gå på efterskole. Man er måske langt væk hjemmefra, er sammen med andre hele tiden og savner sin gamle hverdag. Og man kan godt få en følelse af, at man er den eneste, der tænker sådan. Så du er langt fra alene med din oplevelse af, at det er hårdt at starte på efterskole. Mange unge skriver ind til os, at de synes det med at starte på efterskole kan være lidt svært. Der er fx en pige på 17, som skriver om, hvor svært hun synes det er at gå på efterskole i brevkasse spørgsmålet: Jeg har det dårligt med at være på efterskolen. Måske kan du genkende noget af det?
Det bliver bedre
At starte på efterskole er en kæmpe omvæltning, og derfor er det også normalt at savne det derhjemme. Og tit bliver efterskoler virkelig hypede, og når forventningerne så er høje, er det nemmere for os at blive skuffede. Derfor kan det være vigtigt, at holde fast i nogle af de gode ting, som du skriver, du har oplevet. For heldigvis oplever de fleste, at de med tiden falder til på efterskolen, og bliver glade for at være der. Men lige når man står i det, kan det godt virke hammer uoverskueligt, for alle de tunge og triste tanker har det ofte med at fylde ret meget. Og tit er de lidt ligesom et par briller, som gør at alt virker gråt og trist. Derfor tænker jeg også, at det er naturligt, at du synes det er mega svært lige nu. For du er både ved at finde den plads på efterskolen, og samtidig fylder savnet til din kæreste også meget. Men selvom du har en masse bolde i luften lige nu, er jeg sikker på, at det nok skal gå det hele.
Prøv at give det noget tid
Det lyder til, at du er rigtig glad for din kæreste, og når man har det sådan, så kan det godt være rigtig svært at være væk fra hinanden. Sådan tror jeg, at de fleste i den situation ville have det. Og selvom det måske ikke føles sådan lige nu, så skal du vide at savnet med tiden begynder at fylde mindre. Ikke fordi man glemmer den anden eller holder mindre af dem, men fordi man hver især får en hverdag og vænner sig til at forholdet nu ser ud på en anden måde. På den måde bliver savnet måske en lille smule mindre, mens kærligheden forbliver den samme. Nogle kloge mennesker mener endda, at det er godt for os at være væk fra dem, vi elsker en gang imellem. På den måde kan vi for alvor mærke, hvor meget vi elsker dem, når vi ikke ser dem så meget, som vi plejer.
Snak med din kontaktlærer
Jeg tænker også, at det kunne være en god ide, at du prøver at snakke med din kontaktlærer om, hvordan du har det. Hvis kontaktlæreren ved, hvordan du går og har det, kan de også hjælpe og støtte dig. Den slags problemer er lærerne på efterskoler vant til at håndtere. Og derfor tænker jeg også de rigtig gerne vil hjælpe dig.
Snak med dine forældre og venner
Du skriver, at du er ked af det hele tiden og at dine forældre er bekymret for dig. Derfor tænker jeg, at du allerede har snakket med dine forældre om, hvordan du har det. Bliv endelig ved med det. Jeg tænker også, at det måske kunne være rigtig rart, at snakke med nogle af dine venner om, hvordan du har det. Du kan fx prøve at tage fat i nogle af de nye venner, du har fået på efterskolen. Måske har de nogle af de samme tanker som dig, og kan give dig nogle gode råd.
Børnetelefonen
Hvis du synes det kunne være rart, at snakke med nogle helt andre om, hvordan du har det, kan du tage fat i Børnetelefonen. Det er både for børn og unge. Og hos Børnetelefonen sidder en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor kan de også være gode at snakke med, hvis man føler det hele går den forkerte vej. Du kan ringe til dem, chatte med dem eller sende en sms. Det er helt gratis og man kan være anonym, hvis man har lyst til det.
Det er super hårdt, når man går på efterskole og synes alt ser sort ud. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper