Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 17 år som går på efterskole, og efter 3 måneder på efterskolen kunne jeg allerede mærke at det ikke var noget for mig. Jeg gik dog meget selv med det i starten så da jeg endelig efter 3-4 på efterskolen ringede til min mor og sagde at jeg ikke havde lyst til at gå her mere kunne hun slet ikke forstå det. Min mor prøvede og komme med løsninger og snakkede sammen med min kontaktlærer om at jeg skulle til nogle ulige samtaler. Dem havde jeg i en måned. Jeg synes ikke rigtig at samtalerne virkede, og jeg har det stadigvæk dårligt med at være på efterskolen. Jeg er begyndt at få ondt i maven fordi jeg er så ked og nævnte det derfor igen overfor min mor om jeg ikke nok måtte stoppe men hun siger at hun ikke vil give mig lov til at stoppe når der kun er 17 uger tilbage af opholdet. Men jeg kan slet ikke holde det ud mere og 17 uger virker helt
Uoverskueligt.
Hilsen pige på 17 år

(17 år)
Kære Du
Det er hårdt, når man ikke har det godt på efterskolen. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet ind til os og fortalt om det.
Det er okay ikke at synes, at efterskole er det fedeste
Du skriver, at du har det dårligt med at være på efterskolen, og er ked af det. Det lyder hårdt, og det kan være ret svært at skulle være på efterskolen, når de tunge og triste tanker fylder. Men det er ikke unormalt at synes, at efterskolen ikke er det fedeste. Her i brevkassen oplever vi ofte, at unge skriver ind til os og fortæller at de ikke har det godt på efterskolen, og at oplevelsen ikke helt var, som de regnede med. Så du er langt fra alene. Og det er helt okay, at efterskolen ikke lige er helt det rigtige og det fedeste. Vi mennesker er alle forskellige, og derfor er det også forskelligt, hvordan vi fx oplever det at være på efterskole.
Tag det en dag ad gangen
Jeg vil også lige rose dig – det er mega godt, at du har snakket med din mor om, hvordan du har det. At dele det svære er nemlig det allerbedste, som man kan gøre, når man ikke har det godt. Derfor skal du endelig også blive ved med at snakke med din mor om det.
Du skriver også, at din mor ikke vil give dig lov til at stoppe, når der kun er 17 uger tilbage af opholdet. Det kan godt føles som noget af en mavepuster at få sådan en besked, når man måske allerhelst ville have lov til at stoppe på efterskolen. Og selvom det måske ikke føles sådan lige nu, så er det ofte fordi ens forældre vil en det bedste, at de sætter sådan nogle regler op. Det er lidt ligesom en skjult form for omsorg.
Og når den beslutning er fast, så kan det nogle gange være en god ide at blive og gøre opholdet færdigt, selvom det er mega svært. Og prøve at få det bedste ud af en ufed situation. Nogle gange kan det også hjælpe at tage det en dag af dagen, for det kan godt virke ret uoverskueligt og overvældende, når man tænker på alle 17 uger. Men ofte kan man bedre overskue det, når det kun er en dag af gangen.
Snak med din kontaktlærer
Jeg tænker også, at det kunne være en god ide, at du snakkede med din kontaktlærer om, hvordan du har det igen. For selvom de samtaler, du har fået ikke har virket, så er der måske en anden måde, hvor din lærer kan hjælpe og støtte dig til, at de sidste par måneder på efterskolen bliver okay. Du skriver heller ikke så meget om, hvorfor efterskolen ikke er noget for dig, men hvis der er nogle specifikke ting, så kan det også være at dig og din kontaktlærer kan snakke om det, og se om I kan finde nogle løsninger, så det bliver rarere for dig.
De vil altid gerne lytte hos Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at skrive med nogle helt andre, kan jeg også anbefale dig Headspacechat. Hos Headspace sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at chatte og lytte. De er vant til at chatte med unge, som har det svært. Derfor kan de også være rigtig gode at skrive med, når man ikke har det godt på efterskolen. Det er helt gratis og du kan også sagtens være anonym. Chatten er åben fra mandag til torsdag.
Det er hammerhårdt, når man ikke har det godt på efterskolen. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de varmeste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper