Jeg er startet i 1.g på et nyt gymnasium. Men kan mærke, at jeg ikke brænder for det. Så jeg overvejer at droppe ud og tage 1.g om på mit gamle gymnasium.
Hej Mindhelper.
Jeg startede i sommers på STX. Jeg vidste ikke rigtig hvad jeg ville, og valgte derfor det almene. Efter grundforløbet valgte klasse, og valgte en studieretning som lød okay, dog var det ikke mig. Egentligt var det ikke fagene som sådan på studieretningen som jeg ikke kunne lide, men mere klassen og mine bekymringer som spændte ben.
Jeg droppede ud, og startede ugen efter på et helt nyt gymnasium, dog var der kun plads på en linje jeg egentlig ikke havde tænkt var mig, men skulle i gang med noget følte jeg. Har fortrudt min beslutning og trives ikke på skolen da jeg har misset meget.
Er venner med nogle fra klassen, men kan godt mærke at de er lidt trætte af mig, og nogle gange kan de godt være lidt stride. Jeg overvejer nu at droppe ud til sommer og gå 1.g om på det første gym og så tage en linje jeg brænder for, og ellers tage en hhx efter sommerferien da jeg også drømmer om at blive selvstændig. Dog har det været en lang og sej kamp, og ved ikke om det ville være bedst at bide tænderne sammen og bare fuldføre mit gymnasie nu. Hvordan mærker jeg efter, og får styr på mine følelser?.
Mvh. mig

(Pige, 16 år)
Kære du
Det er ikke altid lige nemt det med gymnasiet og de studieretninger, man kan vælge imellem. Og slet ikke, hvis man er kommet ind på en, man ikke synes er særlig fed. Derfor er det rigtig godt, at du søger hjælp til det, du står i lige nu.
Sæt dig ned og tænk over det
Du skriver, at du ikke ved, om det er bedst at holde ud eller droppe ud. Det lyder også som et ret svært valg. Men vi har lavet en guide til at træffe svære valg, som jeg synes, du kan tjekke ud. Den kan sikkert hjælpe dig til at finde ud af, hvad der er bedst for dig at gøre.
Men jeg vil lige sige, at to år er et godt stykke tid at kæmpe sig igennem noget, man egentlig har fortrudt. Du er ung og har masser af tid foran dig. Så jeg ser ingen problemer ved, at du går 1.g om. Men det er selvfølgelig noget, du selv skal sidde og overveje. For det vigtigste er, at du gør det, der er bedst for dig.
Snak med dine forældre
Har du snakket med dine forældre om alt det her? Det er rigtig vigtigt, at de ved, at du ikke helt ved, hvad du skal gøre. På den måde kan de hjælpe dig og støtte dig. De kan snakke med dig om fordele og ulemper ved at fortsætte og droppe ud. Og nogle gange bliver det hele lige lidt mere klart, hvis man har nogle at dele sine tanker med.
Tag kontakt til en studievejleder
Jeg spekulerer på, om du mon har snakket med en på dit gymnasium om din tvivl? Her tænker jeg blandt andet på en studievejleder. Hvis ikke du har det, vil jeg synes, det er en rigtig god idé at gøre. Studievejlederen vil kunne snakke med dig om, hvad der kunne være mest optimalt for dig at gøre. Altså blive der, hvor du er, eller droppe ud og starte med 1.g et andet sted. Her kan I også snakke om, hvor du ser dig selv i fremtiden. Det kan ofte gøre det nemmere at finde ud af, hvilken vej man skal gå.
Jeg håber, at det hjælper dig at sætte dig ned og tænke det hele stille og roligt igennem. Og glem endelig ikke også at snakke med dine forældre og en studievejleder.
De bedste hilsner fra Mindhelper