Jeg vil gerne ind på medicinstudiet på Københavns Universitet. Og det fylder så meget, at jeg nu her i folkeskolen bliver nervøs for, om jeg kan komme ind.
Hej!
Jeg er en pige på 14 år som bekymrer sig meget om karakterer. Idag kom vi i skole og min lærer kom ind og sagde at næsten alle havde fået 4 på en stil. Nogle har fået 7 og en har fået 10. Vi har ikke fået af vide hvem. Jeg sidder nu og er virkelig ked af det og bekymret. Jeg vil rigtig gerne læse Medicin på Københavns Universitet, men gennemsnittet er helt vildt højt. Alle mine andre karakterer passer fint, og giver mig et gennemsnit som gør at jeg godt kan læse Medicin. Jeg ved bare ikke om jeg allerede skal bekymre mig om det nu eller om det er fjollet.
P.S det var min første stil.

(Pige, 14 år)
Kære du
Uddannelse, fremtid, karakterræs.. Det er noget, der fylder. Og det gør det for rigtig mange – også allerede i din alder. Du er altså ikke alene om at have det sådan. Og det er rigtig godt, at du skriver herind og deler dine bekymringer. For jeg tror, der er mange, der kan genkende dem.
Tag en dag ad gangen
Jeg tror, jeg vil starte mit brev med at berolige dig. For heldigvis er der rigtig lang tid til, at du skal starte på universitetet. Så uanset om dine karakterer passer nu eller ikke passer, er det ikke bestemmende for, om du kan komme ind på universitetet. Men at du allerede nu har gode karakterer, er et tegn på, at du knokler i skolen og gør en indsats. Og lige præcis dét er langt mere sigende for dine muligheder end dit gennemsnit lige nu. Så hvis du bliver ved med at følge godt med i skolen og lave de ting, I bliver sat til, så kan det ikke gå helt galt.
Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at slå koldt vand i blodet. Du spørger selv, om det er fjollet at bekymre sig allerede nu. Hvad tænker du selv? Du kan i hvert fald roligt huske dig selv på, at det næste du skal til er gymnasiet – og ikke universitetet. Så der er mange år til at dygtiggøre dig, før du skal søge ind der. Så tag en dag ad gangen. Du behøver ikke at have det hele på plads allerede nu. I stedet bringer de her bekymringer unødig stress og pres på dig, som kan påvirke din evne til at yde optimalt i skolen.
Pas på dig selv
Det lyder til, at du måske også bokser med noget perfektionisme.. Eller i hvert fald nogle tanker om, at du skal præstere, og at det gerne skal være den bedste præstation hver gang. Høje forventninger til os selv kan være svære at have. Og det kan faktisk gå hen og påvirke, hvordan vi har det psykisk. Særligt når man ikke altid lever op til disse forventninger, hvilket ikke er underligt. For ofte er de høje forventninger også urealistiske. Hvis du kan genkende nogle af de ting, kan du prøve at kigge på vores artikel på perfektionisme og vores råd til, hvordan man skruer ned for perfektionismen. Så kan du få idéer til, hvordan du kan passe på dig selv, når du oplever, at de høje forventninger tager overhånd.
Jeg håber, at mit svar har gjort, at du kan slappe lidt mere af. Husk at tage en dag ad gangen. Bliv ved med den gode indsats – så skal det hele nok gå.
De bedste hilsner fra en Mindhelper