Heyy
Jeg er en lidt bekymret dreng, som er en smule nervøs for sin fremtid. Jeg går nu her i 10 og jeg er ikke ligefrem den bedste i undervisningerne. Jeg har taget mig mere sammen, men jeg er ekstremt dårlig til matematik, fysik, geografi og det. Jeg føler ikke min fremtid ser lys ud. Jeg har allerede en masse problemer med min mor det gør det heller ikke ligefrem lettere. Jeg er virkelig god til sprog og det, men gør ikke andet end at snyde i matematik. Jeg har hellere ikke tid til, at rette op. Men jeg er bange for, hvad der sker når jeg begynder på Gymnasiet. Jeg har allerede fået af vide af min mor, at hun smider mig ud af huset den dag jeg bliver 18.. Så jeg bliver nød til, at gøre noget. Jeg gider bare aldrig, det er et stort pproblem..
🙂

(Dreng, 16 år)
Hej Dreng på 16 år
Det lyder som om, at det med skolen fylder rigtigt meget for dig i øjeblikket og derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Der kan være mange grunde til, at man er faldet bagud i nogle fag. Og hvis man står i sådan en situation, så kan det være svært lige at se sig ud af, hvordan man kommer videre.
Man behøver ikke være god til det hele
Vi mennesker har alle sammen nogle ting, som vi er bedre til end andre. Det lyder til, at sprog er din spidskompetence. Det er jo mega dejligt, at du har nogle fag, som du føler dig tryg og god i. Og nogle gange, så skal vi prøve at huske på de ting, som vi godt kan finde ud af, så vi ikke kommer til at sidde så meget fast i dem, som vi synes vi er dårlige til. I gymnasiet er der rigtigt mange fag, hvor det er super godt, at være god til sprog. Der vil du have en fordel. Selvom matematik og nogle af de andre fag ikke er din spidskompetence, så betyder det ikke, at du ikke kan klare dig i gymnasiet. Og selvom det måske virker håbløst lige nu, så kan du stadig godt blive bedre, når du begynder i gymnasiet.
Jeg bider lidt mærke i, at du siger du snyder dig igennem matematikken. For det betyder jo, at du ikke laver matematikken og så ved du egentligt ikke, om du er dårlig til matematik eller ej. Der er forskel på at være faldet bagud og på at være dårlig til noget. Og når du ikke laver matematikken, så finder du heller ikke ud af, om der er nogle dele af matematikken, som er nemmere for dig end andre. Ligesom med sprog og andre fag, så vil der være dele af faget, som man er bedre til end andre. Men for at opleve det, så er man nødt til at forsøge. Og det kan være super skræmmende og svært, det ved jeg godt. Men det er aldrig for sent, at prøve at rette op. Selvom det er et træls råd, så husk at øvelse gør mester.
Tag fat i en lærer på din skole
Hvis du vil give det et forsøg og prøve at forbedre dig lidt i de fag, som du har svært ved lige nu i 10. klassen. Så kan du tage fat i lærerne på din skole og spørge dem ad, hvad de tænker du kan gøre. Så kan de måske hjælpe dig med at finde ud af, hvor det giver mening for dig, at begynde at øve dig. Det kan godt være, at du ikke kan nå at blive mester i de fag, men måske gør det heller ikke noget, hvis du bare føler det går lidt fremad.
Man kan få hjælp
Det er sådan, at man på mange skoler kan få hjælp til at forbedre sig i de fag, som man synes er svære. Det kan sagtens være, at man kan det på dit kommende gymnasium. Hvis du tænker, at det kunne være noget for dig, så kan du prøve at tage fat i en lærer eller studievejleder på gymnasiet og høre, hvad dine muligheder er. Hvis det viser sig, at gymnasiet ikke er noget for dig, så er der stadig masser af andre muligheder for uddannelse derude. Så kan det igen være en super god idé, at tage fat i en studievejleder og få hjælp til at danne overblik over, hvilke uddannelser der kunne være noget for dig.
Det er studievejlederens job at hjælpe unge med at lande det rigtige sted og studievejlederen skal nok prøve at hjælpe dig godt på vej i rigtig retning. Derfor tænker jeg også, at der er masser af muligheder for, at du kan få en lys fremtid. Du kan komme i kontakt med en studievejleder gennem din 10. klasse eller på gymnasiet. Du kan også få rådgivning online hos e-vejledningen.
Få snakket med din mor
Det lyder til, at der er nogle konflikter mellem dig og din mor, men du skriver ikke så meget om, hvad de går ud på? Men måske er det nogle konflikter, som kan løses? Du kan prøve at læse vores artikel om, hvordan man kan håndtere konflikter og den her med råd til at snakke om svære ting med sine forældre. Hvis du tager fat i din mor og prøver at fortælle hende om, hvad dine bekymringer går ud på, så kan det være, at hun gerne vil hjælpe dig med det. Det kan også være, at hun måske ikke er helt så hård omkring det med at smide dig ud, når du fylder 18. Du kan prøve at spørge hende ad, hvad det ville kræve, for at i kunne få et godt forhold sammen og du ikke behøvede at flytte ud, præcis når du fylder 18. Måske kunne det være rigtigt rart for jer begge to, at få snakket sammen?
Tag fat i Headspace
Hvis du har brug for at snakke med nogen, som ikke lige kender dig, så kan jeg anbefale dig, at tage fat i Headspace. Headspace er en frivillig forening, hvor unge kan komme og få rådgivning i det, som fylder. Det kan være en super god måde, at få lidt luft til sine tanker og nogle andres øjne på det hele. De er super søde og dygtige og det er helt anonymt. Du kan kontakte dem på telefon og chat i øjeblikket pga. corona, men normalt kan man også dukke op og få samtaler i deres Headspacelokaler. Dem kan jeg varmt anbefale.
Jeg kan sagtens forstå, at du synes det er rigtigt svært lige nu. Men jeg håber, at mit brev har kunne vise dig, at der stadigvæk er håb forude og du sagtens kan få en lys fremtid, selvom matematikken driller.
De bedste hilsner fra en Mindhelper