Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 17 år, der går i 3.g på stx. Vi har i dag fået vores første standpunktkarakter i 3.g og jeg er blevet lidt trist over dem. Ikke fordi de er dårlige, men jeg er bange for de blive dårlige. Jeg har fået tre 4 taller, i idræt, historie og mundtlig dansk. Jeg er virkelig ikke så glad for at række hånden op, så det er klart jeg ikke klare det så godt mundtligt. Jeg føler også at det generelt er blevet lidt svære i 3.g og karaktererne begynder at fylde ekstremt meget, nu hvor det er sidste år inden man får huen. Jeg er ikke så bange for ikke at kunne komme ind på drømme studiet, men mere bange for at jeg klare mig dårligere end jeg havde troet, jeg ville, og bliver skuffet og skuffer andre, familie og venner
Men der er også andre fra min klasse der heller ikke siger så meget, men de kan åbenbart sagtens få 10 og 12, hvilket jeg ikke forstår hvordan de kan. Jeg tænker også nogle gange at det jo bare er et tal og det fortæller ikke hvem jeg er, men det hjælper ikke så meget.
Jeg plejer ikke at blive så nedtrykt over at få karakterer, for jeg har jo fået dem gennem 1.- og 2.g, men jeg ved ikke hvorfor det går mig så meget på nu. Hvad kan jeg gøre for ikke at være så trist over det?
Mvh Pige 17 år

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Det med karaktererne kan komme til at gøre en rigtigt trist og det kan være svært lige at se sig ud af, hvad man så lige gør. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Karaktererne fylder
Karakterer er lidt noget mærkeligt noget. For selvom man måske ikke skal bruge dem til noget, og det egentligt ikke betyder så meget for ens liv, så kan de godt stadigvæk komme til at fylde meget. Og hvis det ikke går helt så godt, som man havde regnet med, så kan man sagtens blive  trist over det. Derfor tænker jeg også, at de ting du skriver, giver rigtig god mening.
I 3.g. kan man godt opleve, at niveauet bliver højere og der samtidigt kommer meget mere fokus på karaktererne, fordi man snart er færdig og måske skal søge ind på videregående uddannelser. Derfor bliver karakterer også noget, som kan komme til at fylde enormt meget i snakken med ens medstuderende. Det kan man meget nemt blive ‘smittet’ af. Er det mon det, der sker for dig? For så kan det være en god idé, at prøve at rette samtalerne lidt hen på noget andet, hvis det hele ender med at handle om karakterer. Det er helt okay at sige lidt fra overfor ens venner og måske foreslå, at i lige holder et pusterum fra karaktersnakken og lader noget andet komme i fokus.
Om 10 år – øvelsen
Det er jo mega dejligt at høre, at du ikke behøver bekymre dig så meget om, om du kan komme ind på drømmeuddannelsen. For så er det måske ikke så vigtigt, om dine karakterer falder lidt eller ej? Et trick til at slippe for tristheden over karaktererne er at prøve at give ens tanker lidt et kritisk tjek. Du kan eksempelvis overveje, om du vil tænke over det her om 10 år. Vil du stadig ærgre dig over, at du fik 4 i mundtlig dansk? Jeg tænker, at det vil du nok overhovedet ikke tænke over på det tidspunkt. Det lyder måske som et lidt tosset trick. Men nogle gange kan vi komme til at sidde så meget fast i vores nu-og-her bekymringer, at vi glemmer, at der er andre ting, som er vigtigere for os. Og et helt liv ude i fremtiden, hvor gymnasiet og karaktererne vil være gemt og glemt igen. Det kan være meget rart at tænke på, hvis det hele bliver lidt for karakterfokuseret.
Hvis du vil læse mere om at give sine tanker et kritisk tjek, så kan du prøve at tjekke vores artikel: Sådan udfordrer du negative tanker om dig selv. Der står nogle flere gode tips, som måske kan være hjælpsomme for dig.
Bliver de andre skuffede?
Du skriver, at du er nervøs for at skuffe dig selv og andre, familie og venner. Det er nogle rigtigt svære følelser at tumle med. Men jeg kommer til at tænke på, om de vil blive skuffede over dine karakterer? Eller om det måske mest er noget, som du kan komme til at tænke. For ofte er vi mennesker vores egne største kritikere og kan komme til at dunke os selv oven i hovedet med ting, som vi slet ikke fortjener at skælde os selv ud over. Hvis du er nervøs for at skuffe din familie og venner, så kan det være en god idé at prøve at snakke med dem om det. For de fleste er ret ligeglade med, hvad man får i karaktergennemsnit og det kan være meget rart at få lagt en dæmper på ens nervøsitet omkring det. Og så kan det også være rigtigt rart, at få snakket med nogen om det der fylder, så du ikke går alene med det.
Du kan prøve at vende det bekymringerne lidt på hovedet og tænke “ville jeg blive skuffet over min venindes karaktersnit, hvis det ikke bliver så højt som forventet?”. Højst sandsynligt vil du være lidt ligeglad, fordi du har masser af andre ting at gå op i. Eller måske ville du føle medfølelse på venindes vegne over, at det ikke lige gik så godt, som hun havde håbet. Det er nok nogle helt andre ting end karakterer ved din veninde, som du går op i og som du oplever, gør hende til en god ven. Og de forventninger vi har til andre er ofte meget magen til de forventninger, de har til os.
Snak med lærerne
Hvis det er vigtigt for dig, at dine karakterer ikke falder yderligere, så kan du prøve at snakke med dine lærere om det. For lærerne vil kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan forbedre dig lidt, så du kan holde dit snit. Og de vil kunne svare på, hvorfor der er nogle andre som kan få højere karakterer, selvom de heller ikke siger så meget. Samtidigt vil det også være en mulighed for at snakke med lærerne om, at du ikke undlader at sige noget i timerne, fordi du ikke gider, men fordi du bliver lidt nervøs for at række hånden op. Det kan også være med til faktisk at gøre det nemmere at række hånden op fremover, fordi det kan tage lidt af presset fra en, når lærerne godt ved, at man bliver nervøs. Giver det mening?
Du kan også prøve at finde inspiration i vores artikel til dem, som er bange for at række hånden op. Der står nemlig en masse gode tips og råd, som måske vil kunne hjælpe dig lidt på vej med at række hånden mere op i klassen.
Jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og der er noget i det, som kan være med til at give dig lidt ro i kroppen. Jeg håber, at det kommer til at gå super godt med dig. Varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper