Hej med jer
Jeg går i 3.g på gymnasiet, men har de sidste par uger virkelig haft lyst til at droppe ud.
Jeg er en der normalt har meget overskud, og som både fagligt og socialt er godt med, men den sidste halvanden måned er det bare gået ned af bakke på begge fronter, og nu kan jeg knap nok læse en tekst, har været hjemme fra skole i et par dage, og er ved at miste alle mine venner fordi jeg ikke har overskud til at være sammen med dem.
Min klasse er delt op i en stor og en lille gruppe, hvori jeg primært er i den lille, men også lidt den store. Der er utroligt dårlig stemning mellem de to grupper, og de bagtaler hinanden hele tiden, hvilket jeg synes er mega ubehageligt. Jeg plejer godt at kunne holde til rollen som pendler, men fordi jeg har været så stresset og på samme tid er utroligt dårlig til at sige fra, er det gået helt galt, og jeg er ved at miste alle mine venner.
Jeg har overhovedet ikke lyst til at gå på gymnasie længere, både pga. min lorte klasse, men også fordi jeg lige nu er så fortabt, at jeg er kommet ret langt bagud i skolen, og har svært ved at se hvordan jeg skal nå at indhente det. Jeg har snakket med en studievejleder men det hjalp ikke

(19 år)
Kære Du
Det lyder til, at du er kørt rigtig surt i gymnasiet lige nu. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Det er normalt
Du skriver, at du på det seneste har haft virkelig meget lyst til at droppe ud af gymnasiet. Og når jeg læser dit brev kan jeg godt forstå, at det kan være hårdt at gå på gym lige nu. For det med at folk bagtaler hinanden, kan være ret drænende og give en ærgerlig stemning. Og det kan også være svært at overskue at indhente det faglige, hvis man er faldet bagud.
Det er helt normalt at have perioder, hvor gym er hårdt og træls. Og jeg tror de fleste unge har prøvet det med at komme bagud fagligt og mangle overskud. Derfor er det en god ide at huske på, at det er okay, at have svære perioder. Og det er naturligt, at man nogle gange ikke, kan præstere sit bedste.
Droppe ud eller blive?
Når man er i en tung periode, er det naturligt at få lyst til at droppe ud. Men nogle gange kan det betale sig, at se tiden lidt an. For ofte går det svære over igen. Og så kan det være ærgerligt, at have taget en stor beslutning, mens man var helt i kulkælderen.
Men det er selvfølgelig en balance. For det skal heller ikke være sådan, at man går og har det helt elendigt, og ikke får det bedre.
Det sociale
Du skriver også, at du ikke har overskud til det sociale. Når man har det sådan kan man godt bekymre sig om ens venskaber vil holde. For måske siger man nej til aftaler eller er ikke rigtig til stede, når man så er der.
Det kan nogle gange hjælpe at fortælle ens venner om, hvordan man har det. For når de ved, at man ikke har så meget overskud, vil de for det meste også have forståelse for, at man ikke kan overskue lige så meget, som man plejer. Så måske kan du tale med dine venner, om det?
Det faglige
Det kan være mega stressende, når man er faldet bagud fagligt. Men jeg vil gerne give dig et stort skulderklap. For det er super godt, at du har haft fat i studievejledningen. Det er det helt rigtige du har gjort – men øv, at du ikke rigtig fik noget ud af det.
Et alternativ til studievejledningen er at tale med dine lærere i de fag, hvor du føler dig bagud. Ens lærere vil for det meste gerne hjælpe og guide en, hvis man er kommet bagud. Du kan også prøve at tale med en af lærere om det sociale i klassen. For måske er det også noget, som de kan hjælpe med.
Du kan også kigge på artiklen Når koncentrationen svigter: 11 tips. Her er der lidt råd til at få lavet lektier, som måske kan hjælpe. Du kan også tjekke artiklen om Mindfulness ud. Mindfulness kan nemlig give en ro og mere overskud.
Tal om det
Når man går og bøvler med nogle svære ting, er det bedste man kan gøre, at tale med nogen om det. Så har du mon talt med en ven, en forældre, eller en helt tredje om, hvordan du har det for tiden? Ellers tænker jeg, at det ville være godt at gøre. Det kan nemlig være rart at få luftet ens tanker. Og det kan også være i kan tale lidt om det med, at droppe ud af gymnasiet.
Headspace
Hvis du gerne vil tale med nogen ude fra, kan jeg anbefale Headspace. Headspace er et sted, man kan komme og få samtaler. Intet problem er for stort eller småt. Der ligger headspacecentre i de fleste større byer. Og ellers kan de fanges på deres chat.
Det er hårdt at gå igennem en periode, hvor overskuddet er i bund. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper