Hej Brevkasse.
Jeg har skrevet flere gange herind, hvor jeg så også har fået en masse hjælp! Jeg skriver herind så igen i dag.
Jeg har haft det ekstremt dårligt, hvor jeg havde løbet hjemmefra, besvimede på gaden og blev kørt på hospitalet, hvor så efter det, at jeg er blevet bortvist permanent af skolen, fordi de er bange for, hvad jeg kan ’finde’ på, at gøre på skolen. Min mor har flere gange truet mig med, at jeg vil sendes til en speciel skole (jeg vil lige sige, at jeg er en helt almindelig 15 årig pige), hvis jeg ikke retter op. Det vil ødelægge min fremtid og jeg er bange. Min lærer var den der reddede mig for, at blive bortvist, som jeg selvfølgelig har takket en masse gange. Jeg har en masse problemer, der er værre end det her, men der er kun ÉN ting, jeg gerne vil have hjælp til! Jeg har virkelig virkelig brug for jeres hjælp! hvad kan jeg gøre så jeg retter op? (mine karakterer ligger nede på 2-4….) Jeg kan ikke snakke med min familie. Vi har lavet mange aftaler med dem, men jeg kan ikke finde ud af det. Det er også en af grundene til, at jeg skriver her, ellers kunne jeg også selv snakke med dem uden, at spørge jer om råd. Og det er slet ikke for, at sige at jeres løsninger er dårlige, men jeg fortæller, at den løsning kan jeg ikke bruge:( Jeg har brug for opmuntring, og hjælp. Jeg er begyndt en del, at lave lektier, men jeg er ekstremt bagud i matematik, og føler jeg aldrig klare det. Jeg vil hellere ryge ud af denne verden end, at gå på speciel skole. Jeg kan ikke!
Jeg vil bare rigtig gerne have et råd af jer (måske endda flere, hvis I har en chance for det). Det her er min sidste chance. Ved bare, at jeg misser en lektie, ryger jeg ud af skolen. Hvad kan jeg gøre, for, at begynde, at lave noget, rette op på mig selv, lytte til mine forældre og rent faktisk og gøre, hvad de siger til mig, uden det trykker mig i nerverne (kun fordi jeg er irriteret). Jeg kan virkelig godt se, hvor dum jeg er, med alle de ting jeg gør, jeg kan se det for mig, men ingenting giver mig lysten til, at rette op.
– Eller rettere – Jeg ved ikke, hvordan.
Håber I forstår, hvad jeg mener og kan hjælpe. Tak på forhånd 🙂
(Denne brev, kommer jeg til, at sende mange andre steder også, så jeg kan få hjælp af jer alle, hvis I nu ikke kan hjælpe mig…
Kh den pige der har mistet den rette vej.

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det lyder godt nok til, at der er sket rigtigt mange svære ting i dit liv. Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis du har brug for hjælp til at finde ud af, hvordan du kommer videre på en rigtig god måde. For du fortjener selvfølgelig at få det rigtigt godt igen. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. Det er nemlig super svært, hvis man skal gå med alle de svære ting alene.
Nu skriver du om en masse svære ting du har oplevet, men at det du har brug for, er at få hjælp til, hvordan du kan blive bedre i skolen og få lidt mere ro på derhjemme. Derfor er det også det, som jeg vil lægge vægt på her i mit svar, så det forhåbentligt kan hjælpe dig med det, som fylder mest for dig. Og jeg kan godt forstå, at du sender brevet rundt til flere steder. Det kan nemlig være super rart, at få flere øjne på sit problem, som måske kan komme med gode ideer/løsninger. Jeg vil gøre mit bedste, for at hjælpe dig lidt på vej.
Hvad stopper dig?
Når jeg læser dit brev, så virker det til, at du er en pige, som mega gerne vil have det til at fungere i skolen og derhjemme. Det synes jeg er super sejt af dig. Og det lyder til, at du er rigtigt motiveret, men at der er noget som stopper dig fra, at få det til at fungere. Men samtidigt siger du også, at du ikke har lyst? Jeg kommer til at tænke på, hvad det er, der stopper dig fra at lave lektier og høre efter, hvad dine forældre siger?
Der kan nemlig være super mange grunde til, at man ikke kan få det til at fungere med lektier. Måske har man svært ved at koncentrere sig, svært ved at forstå opgaverne, svært ved at komme igang. Du kan prøve at læse vores artikel om koncentration og lektier. Der står nogle rigtigt gode tips til, hvordan man kan hjælpe sig selv med at komme i gang med at få lavet lektierne. Og ellers kan man ofte få hjælp på sin skole. Men det skriver jeg mere om, lidt længere nede.
Du skriver også, at du ikke lytter til dine forældre eller gør, hvad de siger. Igen kommer jeg til at tænke på, hvordan det kan være? Der kan også være mange grunde til, at det ikke fungerer så godt mellem en og ens forældre. Det kan være, at man ofte kommer op at skændes. Er det også det, som sker for dig? Du kan prøve at læse vores artikel om, hvordan man undgår at komme op og skændes. Der står nogle rigtigt gode råd, som du kan prøve af. Hvis du oplever, at du bliver rigtigt vred på dine forældre og det er det, som gør du ikke vil gøre, hvad de siger. Så kan du prøve at læse vores artikel om vrede og hvordan man kan blive god til, at stoppe vreden fra at styre en.
Man kan få hjælp på sin skole
Det lyder til, at du har en rigtig god lærer, som har passet godt på dig og som du er rigtig taknemmelig for. Det er jo mega dejligt, at du har så god en lærer. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du kunne prøve at snakke med ham/hende om, hvordan du kan blive bedre i skolen? For selvom du skal lave lektierne, så kan man ofte godt få en hjælpende hånd på skolen, så det kan blive nemmere for en. Nogle gange kan skolen også tilbyde en en mentor, som kan sidde sammen med en og hjælpe en med lektier og planlægge, hvordan man kan få lavet lektierne, når man så er alene. Du kan prøve at spørge din lærer, om det er en mulighed for dig.
Du er på vej
Når jeg læser dit brev, så lyder det også til, at du allerede er kommet nogle rigtigt gode skridt i rigtig retning. Du skriver, at du er begyndt at lave dine lektier, hvilket er super flot! Det har sikkert været mega svært, at skulle begynde at lave lektierne igen, når du er kommet bagud, fordi der er sket så mange svære ting i dit liv. Det kan du godt give dig selv et klap på skulderen for.
Du skriver at dine karakterer ligger på 02 og 4. Men det betyder jo også, at du faktisk består fagene og måske er det godt nok? Vi kan ikke allesammen få 10 og 12 i alle fag og det er helt okay. Der er masser som får en super god fremtid, selvom de ikke lige fik så høje karakterer i skolen. Og når du fortæller, hvor svært det har været at være dig, så tænker jeg, at det er helt naturligt, at du er faldet bagud i nogle fag. Det der med at have det svært i skolen er rigtig tit et tegn på, at man har det ret svært i det hele taget. Så er det hårdt at være en god elev, hvis ens energi også skal gå til, at holde styr på alt det svære i ens liv. Derfor kan det også være en god idé, at huske på, at det kan tage lang tid, før man begynder at kunne følge med. Og det er okay, at man ikke er mønsterelev, men bare gør det bedste med de muligheder man har, når der også er andre svære ting i ens liv, der fylder.
Du skriver, at især matematik er rigtig svært for dig. Men hey, måske er matematik ikke din spidskompetence og så er du måske bedre til dansk eller et andet fag. Jeg tror de fleste af os kender til, at der er nogle fag, vi er bedre til end andre. Du kan prøve at spørge din matematiklærer om han/hun måske kan hjælpe dig med at få noget ekstra undervisning, så du kan komme lidt mere med igen. Det kan også være, at din lærer kender nogle gode hjemmesider eller videoer, hvor man kan øve sig på matematik?
Kontakt Børnetelefonen
Jeg tænker, at det kunne være en god ide, hvis du prøvede at kontakte Børnetelefonen. Børnetelefonen er en anonym rådgivning for børn og unge. Der kan man få hjælp til alle slags problemer og deres frivillige er helt vant til at snakke med unge, som har det svært. Hvis du ringer til Børnetelefonen, så vil du have rigtig god mulighed for at få forklaret, hvad der sker i dit liv lige nu. Og i vil kunne snakke frem og tilbage om både dine muligheder for hjælp til skolearbejde og til at få det til at fungere derhjemme. Jeg tænker at det kunne være en rigtig god idé for dig, fordi vi her på brevkassen kun kan give dig 1 svar jo, fordi vi ikke har en chat eller telefonrådgivning. Måske er Børnetelefonen lige det du har brug for?
De bedste hilsner fra en Mindhelper