Hejsa
Jeg er en pige på 17 år og går på STX 2.g.
På det sendte har det med karakter og gennemsnit fyldt meget i mig.
Jeg vil nemlig meget gerne læse videre på medicin. Det har været min drøm siden 5. Klasse.
Men med mit gennemsnit lige nu, så er der ingen chance for det. Mit 1.g’s gennemsnit er noget med 5 og jeg tror ikke det bliver bedre.
Selv hvis jeg er så heldig, at mit snit bliver 7, så er det alligevel ikke nok.
Er der nogle andre muligheder for at kunne læse medicin, som ikke er baseret på karakter?
Medicin er den eneste mulighed, som jeg gerne vil.

(17 år)
Hej med dig
Det med karakterer og gennemsnit er noget, som kan fylde rigtig meget, når man går i gymnasiet. Derfor jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det giver mening
Du skriver, at du rigtig gerne vil læse medicin, og at det har været din drøm siden 5. klasse. Derfor fylder det med karakterer og gennemsnit rigtig meget for dig for tiden. Det kan jeg godt forstå. For det kan være rigtig ubehageligt at tænke på, om det er umuligt at komme ind på sin drømmeuddannelse. Og når man så føler, at ens karaktergennemsnit ikke er højt nok, så kan det være rigtig hårdt og stressende. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at det fylder meget hos dig. Derfor er det også super godt at du rækker ud og skriver herind til os. For det er ikke nogle tanker og bekymringer, som man skal gå med alene.
Gennemsnittet
Sådan som jeg læser dit brev, så er du godt i gang med 2.g og afsluttede 1.g med et karaktersnit på noget med 5. Selvom det ikke er nok til medicin, er det bestemt heller ikke et dårligt snit. Så godt gået! Der er to vigtige detaljer, som jeg vil fortælle dig om ift. dit karaktergennemsnit. Det første er, at det kun er ens eksamenskarakterer fra de fag, du afsluttede i 1.g, som tæller med i dit afgørende gennemsnit til sidst. Det vil sige, at alle de fag som du ikke afsluttede i 1.g, kommer ikke til at tælle med i dit afgørende gennemsnit til sidst. Så hvis du ikke klarede dig super godt i tysk fx., og du skal have det hele vejen til 3.g, så bare rolig. Der er masser tid til at blive bedre til tysk og få en bedre karakter.
Den anden super vigtige pointe er, at fagene vægter forskelligt alt efter deres niveau. Det vil sige, at de fag, som man kun har i et år, tæller ikke lige så meget i et gennemsnit, som ens A- eller B-fag. Så selvom du ikke føler det gik godt nok til medicin i 1.g, er der masser af mulighed for, at øge dit snit i 2. og 3.g.
Tag fat i din studievejleder
Hvis man er i tvivl om noget i forhold til sin uddannelse, er det altid en god ide at tage fat i din studievejleder. Studievejlederen kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du selv kan gøre for at få et højere snit til medicin. Det er det, som er studievejlederens job. De kan fx. hjælpe dig med at få snakket med dine lærere om, hvad du kan gøre i de enkelte fag, for at hæve din karakter. Du skriver, at medicin er den eneste mulighed der er for dig. Men hvis det nu ikke lykkes med karaktergennemsnittet, kan det også være fint at snakke med en studievejleder om, hvad der ellers er af lignende uddannelser.
Kvote 2
Det lyder til, at du fokuserer meget på at skulle komme ind på medicin med det rigtige gennemsnit. Men på de fleste uddannelser har man også nu mulighed for at søge ind via kvote 2. Her er det typisk ikke dine karakterer de kigger på, men i stedet nogle adgangsprøver eller motiverede ansøgninger. Det vil sige, at man faktisk kan komme ind på nogle af de mest populære uddannelser uden at have et super højt karaktergennemsnit. Derfor kunne det måske også være noget for dig, hvis du ikke tror dit snit bliver højt nok til medicin. Det er forskelligt fra universitet til universitet og man kan læse mere om det på deres hjemmeside. Hvis det virker uoverskueligt, så er det noget, som din studievejleder også helt sikkert kan hjælpe dig med at finde hoved og hale i.
Snak med nogen om
Det med karakterer lyder til at være noget, som fylder rigtig meget hos dig. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være en god ide at snakke med dine forældre eller venner om det. De er nogle af dem, som kender dig allerbedst, og vil sikkert rigtig gerne hjælpe dig med at finde ud af hvad du kan gøre. Det vigtigste er ikke, hvem du taler med, men at du får luft til dine tanker og at det er en som du stoler på og er tryg ved. Så du ikke går med alt det svære alene.
Det kan fylde rigtig meget, hvis man går med en fornemmelse af, at ens drømmeuddannelse aldrig bliver til noget. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit brev til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper