Jeg har altid været flittig, klog og arbejdssom, før jeg skiftede skole. Men efter jeg skiftede skole for lidt tid siden, er det som om, jeg bliver dummere og dummere for hver dag, der går.
Hej.
Jeg er en pige som for lidt tid siden skiftede skole. Før jeg skiftede skole har jeg altid været flittig, klog og arbejdsom. Men nu hvor jeg har skiftet skole, er det som om jeg bliver dummere og dummere for hver dag der går.
I klassen er vi begyndt at få karakterer, og mine er for det meste 4…
Jeg håber at i kan hjælpe mig…

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14 år
Det lyder ikke særligt sjovt, at du føler, at du bliver dummere og dummere, efter du er startet på din nye skole. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Der kan være mange grunde
Det lyder ikke særligt rart, at du føler, at du bliver dummere og dummere for hver dag, der går på din nye skole. For jeg forestiller mig, at du så også føler, at det bliver sværere og sværere at følge med ovre i skolen? Og det er ikke særligt rart at føle, at det er svært at følge med de andre i klassen. Det er rigtigt svært for mig at vide, hvorfor du har fået det sådan, efter du skifter skole. For der kan være rigtigt mange forskellige grunde til, at du har det sådan. Men jeg er næsten sikker på, at du ikke er blevet dummere, efter du har skiftet skole. Jeg tænker, at der er et eller andet, der har ændret sig, efter du har skiftet skole. Og som har gjort, at det er blevet sværere for dig at følge med i det faglige.
En af de ting jeg tænker, der er anderledes, når man skifter skole er, at man får nogle nye lærere. Og lærere har tit forskellige måder at undervise på. Så måske har undervisningen ændret sig fra din gamle skole til den nye skole. Og det kan være, du lige skal have tid til at vænne dig til det. Samtidigt tænker jeg også, at man tit skal bruge en del energi på at falde til i det sociale i sin nye klasse. Så det kan også være, at du måske bare har brugt mere energi i starten på at finde nogen at snakke med i din nye klasse. Og så har du ikke brugt helt så meget energi på at lave lektier og afleveringer, som du plejer. Det tænker jeg er fuldstændigt normalt, men så kan man måske godt komme til at føle, at det bliver lidt sværere at følge med i det faglige i en periode. Jeg ved ikke, om der er noget af det, du kan genkende?
Karakteren fortæller ikke alt
Det er tit dem, der har fået 10 eller 12-taller, der har mest lyst til at fortælle om deres karakterer. Derfor kan det nogle gange godt komme til at virke som om, alle får 10 eller 12, når man får sit karakterblad. Og så kan man sidde tilbage og føle sig rigtigt dum, hvis man selv mest har fået 4-taller. Men 4 er faktisk slet ikke en dårlig karakter. 4 er nemlig ret tæt på at være gennemsnitskarakteren. Derfor er jeg også næsten sikker på, at du ikke er den eneste i din klasse, der mest får 4-taller.
De andre der får 4, fortæller måske bare ikke lige så meget om sine karakterer. Og derfor lægger du måske ikke så meget mærke til, at der faktisk også er nogen, der ikke har fået 10 eller 12. Samtidigt så er der så mange ting, som en karakter ikke viser, men som også er vigtige. En karakter viser for eksempel ikke om man er virkeligt flittig og altid gør sit bedste. Ligesom den heller ikke viser, om man er en sød og rar person, der altid hjælper sine klassekammerater, når de har brug for det. Og det er nogle lige så vigtige styrker at have, som man også kan komme rigtigt langt med i livet.
Snak med dine lærere
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med dine lærere om, at du føler, at du er blevet dummere og dummere siden, du har skiftet skole? Hvis du ikke har det, så synes jeg nemlig, du skal gøre det. Dine lærere har nemlig også et ansvar for, at du trives både fagligt og socialt i din klasse. Og så bekymrer de fleste lærere sig faktisk også om sine elever. Så jeg er helt sikker på, at dine lærere gerne vil hjælpe dig med at undersøge, hvorfor du har det sådan. Og også hjælpe dig med at finde ud af, hvad I kan gøre ved det. Så du kan komme til at føle, at du er med fagligt igen.
Tag fat i dine forældre
Jeg synes også, du skal prøve at snakke med dine forældre om, at du har det sådan. For jeg gætter på, at dine forældre er dem, der er tættest på dig, når du er hjemme. Og det kan jo være, at dine forældre har lagt mærke til, om der er noget, der har ændret sig for dig, du er startet på din nye skole. Så jeg tænker, at dine forældre måske kan hjælpe dig med at opklare, hvorfor du føler, at du er blevet dummere, siden du startede på din nye skole. Samtidigt lyder det også ret træls, at du føler, at du er bliver dummere og dummere. Det må være ret svært at have det sådan. tænker jeg. Så det er også en god idé at få snakket med nogen om det, så du ikke skal gå med det alene.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du finder ud af, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Så du kan få hjælp til at vende det. Så du kan komme til at føle dig som dit gamle flittige og arbejdsomme jeg.
De bedste hilsner fra en Mindhelper