Hey brevkasse
Jeg er en pige på 17 år
Jeg kan godt have det svært ved at koncentrere mig både i skolen og arbejde, jeg har også nærmest hele tiden der flyver rundt på alt muligt at det føles som om min hjerne er fuldt op så det giver at jeg bliver træt hvad kan det være

(17 år)
Kære du
Det kan være rigtig frustrerende når man har svært ved at koncentrere sig. Især når det går ud over ens skole, og gør, at man er træt hele tiden.
Nogle perioder er vi mere trætte end andre
Du skal først og fremmest vide, at det er helt normalt at have perioder, hvor vi er mere trætte end normalt. Og når vi er mere trætte, kan vi også have sværere ved at koncentrere os.
Men hvis det bliver ved, så kan det være en god ide at undersøge, hvad der mon kan være på spil.
Det kan være bedst at slippe speederen
Noget som kan gøre en rigtig træt, og påvirke ens koncentration, er når man har for meget om ørene.
Derfor kan det være en god ide at overveje, om man har lidt for travlt?
Måske kender du det der med at have hele sin dag fyldt med aftaler. Man har måske skole om dagen, job om eftermiddagen, så skal man lige ses med en veninde efter arbejde, og så skal man hjem og lave lektier.
Dage hvor man falder direkte i søvn, når man lægger sig på puden, fordi man er så udmattet.
Sådan nogle dage kan man sagtens have en gang imellem. Men hvis man har dem for tit, så kan man gå hen og blive stresset.
Hvis du kan genkende det med at have lidt for travlt, så vil jeg rigtig gerne komme med nogle forslag til, hvad du kan prøve at gøre, for at få mere ro på i din hverdag.
Søvn er vigtigere end vi gør det til
Først og fremmest er det hammervigtigt, at du sørger for at få søvn nok.
For hvis vi ikke får søvn nok, så er vores krop i underskud lige fra starten af dagen.
Hvis ikke vi sover nok, så påvirker det både vores humør, vores hukommelse og vores overskud.
Så et godt sted at starte, er at se på, om du får 8-10 timers søvn per nat?
Hvis du har svært ved at falde i søvn, eller gerne vil vide mere, så kan jeg varmt anbefale vores artikel om søvn.
Hvordan ser energiregnskabet ud?
En anden ting man kan overveje, for at få mere energi i hverdagen, er hvordan ens energiregnskab ser ud?
Og her mener jeg ikke strøm der kommer ud af stikkontakten, men den energi du bruger og får i løbet af dagen.
Det er nemlig sådan, at vi mennesker er forskellige, når det kommer til hvilke ting der giver os energi, og hvilke ting der koster os energi.
Et eksempel kunne være, at nogle mennesker får energi af at være sammen med andre, mens det hos andre koster energi.
Det er derfor vigtigt at overveje, hvilke ting i vores hverdag der giver os energi, og hvilke ting der koster os energi.
Lav dit eget energiregnskab
Hvis du er nysgerrig på at undersøge dit energiregnskab, så kan du prøve at lave en liste over alle de ting, der giver dig energi og koster dig energi.
Ting der giver energi ville for mig for eksempel være: at dyrke motion, meditere, skrive dagbog, tale med en god ven eller læse en bog. Og ting der koster mig energi ville for eksempel være: lave lektier, handle ind, diskutere med folk, gøre rent eller snakke i telefon.
Når vi ved, hvilke ting der hører til på den ene og den anden liste, er det også nemmere at sprede dem ud over ugen, så de ikke klumper sig sammen.
Hvis du vil læse om flere ting du kan gøre, for at få mere energi, så kan jeg anbefale dig vores artikel: Ingen energi? Værsgo, 7 tips der giver mere overskud i hverdagen.
Få ro i hovedet med mindfulness
Du skriver også, at du har mange tanker, der flyver rundt i hovedet. Når vi er stressede, er det ret normalt, at hovedet kører på højtryk.
Det er faktisk noget vi har med fra vores forfædre.
Vi er nemlig programmeret til at bekymre os, især når vi er stressede.
Men selvom det er naturligt, så kan det stadig være rigtig irriterende.
Her kan jeg varmt anbefale dig at prøve mindfulness af. Mindfulness handler nemlig om at få ro på sin krop, sine tanker og sin vejrtrækning.
Du kan læse mere om mindfulness og tjekke seks af vores guidede øvelser ud i vores artikel om mindfulness.
Du kan også downloade vores app RO. I den er der nemlig også en masse gode øvelser og tips til at få mere ro på.
Du kan både downloade den til Apple og Android.
Tal med dem omkring dig
Udover alle de ting du selv kan gøre, så er det også rigtig vigtigt at du får talt med nogen om, hvordan du har det.
For når vi går med alle vores tanker alene, så kan de komme til at fylde rigtig meget.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om du mon har en god ven, en i din familie eller en tredje du stoler på, som du kan tale med?
For når vi taler højt om hvordan vi har det, så er det ofte meget lettere at håndtere.
Du kan altid læse vores artikel om at tale med sine venner om det, der er svært, hvis du er i tvivl om, hvordan du skal gribe samtalen an.
Det kan være rigtig frustrerende, når man har mange tanker i hovedet og har svært ved at koncentrere sig. Så er det vigtigt man får talt med nogen om det, og sørger for at gøre ting som giver energi. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper