Hej.

Jeg er en pige der går i niende klasse.
Jeg har aldrig været tilfreds med min krop eller udseende.
Når jeg kigger mig i spejlet, kan jeg altid finde “fejl” ved mig selv, alt fra at min mave er for tyk og mine ben for korte, til mine øjne for små, mine læber grimme, min hud for uren osv. (- jeg kunne blive ved for evigt)

Men siden jeg startede i niende, er det kun blevet værre. Jeg er begyndt at blive mere interesseret i drenge, men når jeg ser en dreng der er flot, eller møder en der er smaddersød, siger jeg til mig selv, at jeg ikke er god nok til ham, ikke pæn nok, og at hans venner nok bare ville grine af ham, hvis han begyndte at være sammen med mig.
Alle de her tanker gør at jeg bliver mere lukket overfor drenge, og ikke rigtig tør at snakke med dem til fester og sådan.
Derfor er der ingen der er interesseret i mig, og det forstærker kun mine tanker om mig selv.

Samtidig med alt dette, føler jeg at jeg er blevet sat i en “boks” som en bestemt type person i skolen, som “skolepigen.” Hvilket jeg siger til mig selv er grunden til at ingen drenge rigtig er interesseret i mig, fordi jeg bare er sådan en kedelig en.

Jeg har nævnt for mine meget tætte veninder hvordan jeg har det med mig selv. At jeg ikke kan lide min krop at jeg ikke kan lide mit udseende, og at jeg synes jeg er kedelig. Men de kan jo ikke rigtig hjælpe. De sad bare at sagde “ej du er mega pæn,” “se på dig selv, du er mega lækker!” “jeg ville ønske at du kunne se hvor smuk du er,” og “du er da langt fra kedelig.” Men at de siger det, hjælper altså ikke.

Jeg føler, at jeg hver dag i skolen bliver set, som den ikke så kønne skolepigen der får gode karakterer.
Men jeg er virkelig inderligt træt af, altid at være så kritisk overfor for mig selv. Jeg ville ønske at jeg troede meget mere på mig selv, og havde meget mere selvtillid og selvværd. Så jeg kunne vise alle omkring mig, hvem jeg virkelig er, og at jeg bare kunne være mig. Den person som jeg er med mine bedste veninder, hvor alle disse tanker ikke tynger mig.
Men jeg ved ikke hvordan jeg kommer af med de kritiske tanker om mig selv, og hvordan jeg får mere selvtillid.

Håber at i har nogle råd:)

(Pige, 16 år) 


Kære pige på 16 år

Det lyder som om, du slås med en hel masse virkeligt tanker om dig selv. Det er mega hårdt at gå rundt og slås med mange kritiske tanker om sig selv. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.

Det er helt normalt

Jeg kan godt forstå, at det er super træls at slås med så mange kritiske tanker om dig selv. Men det er faktisk også helt normalt at slås med sådan nogle tanker. Specielt mens man er ung. Der er tit rigtigt mange forskellige grunde til, at man slås sådan med negative tanker om sig selv og sit udseende. Det kan for eksempel være, at man kommer til at sammenligne sig for meget med alle andre. Men uanset hvad grunden er, kan man heldigvis godt lære at slutte fred med sig selv og sit udseende med tiden. Du kan for eksempel prøve at læse Julies historie. Nogen gange kan det nemlig hjælpe lidt at høre fra andre, der har haft det ligesom en selv. Julie kæmpede i lang tid med lavt selvværd på grund af sin vægt. Men i dag har hun det super godt med sig selv og er stolt over, hvordan hun ser ud.

Opdag tankerne – og udfordr dem

Det giver god mening, at du er ved at være godt og grundigt træt af alle de her kritiske tanker. For det er ikke særligt rart at være så fyldt med negative tanker om sig selv, at man føler sig fuldstændigt bundet af dem. Men man kan heldigvis godt gøre noget ved det. Det første skridt er tit at opdage, når man får de her tanker. For når man har været virkeligt selvkritisk i lang tid, så kommer de der kritiske tanker tit helt af sig uden. Uden man lægger mærke til det og uden, at man har bedt om det.

Derfor er det super godt at blive opmærksom på det, når de her kritiske tanker kommer. Og det lyder faktisk som om, du er rigtigt god til det. Det kommer helt sikkert til at hjælpe dig helt vildt, når det handler om at blive lidt mindre kritisk overfor sig selv. For når man er opmærksom på, at lige nu er man super kritisk overfor sig selv, så kan man også stoppe op og udfordre de her tanker. Passer det for eksempel, at du bare er hende den kedelige skolepige? Eller er du faktisk også nogle andre ting – som for eksempel en god veninde, som dine veninder godt kan lide at være sammen med?

Tricket er simpelthen at øve sig i ikke at tro 100% på de tanker, man har. For selvom det tit føles som om, at de er virkeligheden, så er de det faktisk meget sjældent. Så jeg synes, du skal prøve at læse vores guide til at udfordre negative tanker om sig selv. Lad være med at miste modet, hvis det er svært i starten. Det kan måske føles som om, at det bliver totalt tovtrækning mellem dine gamle selvkritiske tanker. Og de her nye tanker – som man måske godt kan kalde de lidt mere realistiske tanker. For det er svært at ændre på den måde, man har været vant til at tænke om sig selv på. Men med lidt tid og tålmodighed skal det nok lykkedes.

Øv dig i at tænke positivt om dig selv

En anden ting du kan prøve, er at sige en pæn ting om dig selv i spejlet hver morgen. Det kunne for eksempel være: “godmorgen. Hvor sidder dit hår pænt i dag.” Det er sikkert et råd, du har ført før – men det er altså fordi, det virker. For jo mere opmærksomhed man giver ting, jo mere kommer de nemlig til at fylde. Så hvis man giver de positive tanker mere plads, kommer de også til at fylde mere.

Jeg forstår godt, hvis det lyder lidt fjollet lige nu. Og måske også super svært. For du har været vant til at tænke mega kritisk om dig selv rigtigt længe nu. Og så er det super svært at skulle vende de tanker til at blive mere kærlige overfor dig selv. Derfor er det også helt normalt, hvis du synes, at det er svært i starten – og måske heller ikke føler, at det hjælper de første dage. Men giv det en chance i en måneds tid og se, om du ikke lige så langsomt begynder at kunne mærke, at det faktisk gør en forskel. Du kan læse flere gode råd til, hvordan du kan slutte fred med dit udseende i den artikel, jeg har linket til.

Fortsæt med at snak med dine veninder

Det lyder som om, du allerede har snakket lidt med dine veninder om, hvordan du har det med dig selv. Og det skal du virkeligt have ros for. For det kan være super svært at skulle fortælle om de svære tanker, man render rundt med. Men det er så vigtigt, at man ikke går rundt med dem alene. For så kan de lige pludseligt komme til at fylde rigtigt meget og få super meget magt over en. Men, hvis man fortæller nogen om dem, har man nogen til at hjælpe med at klare dem. Derfor synes jeg også, du skal blive ved med at snakke med dine veninder om det. Også selvom du måske ikke føler, det hjælper super meget lige nu.

Det er helt normalt, at du har det sådan. For når man slås med rigtigt mange kritiske tanker om sig selv, så har man tit svært ved at finde de positive ting ved sig selv. Og så kan det være mega svært at tro på, at andre faktisk slet ikke kan få øje på alle de dårlige ting, man synes om sig selv. Derfor er det en mega god idé at øve sig i at lytte til det, når andre siger noget sødt om en. Også selvom det er svært at tro på det. For jo mere man prøver at lytte til det, jo større er chancen for, at man også selv kan komme til at tro på det engang.

Tag fat i Headspace

Hvis du har brug for at snakke med nogen andre end dine veninder om det, kan du tage fat i Headspace. Hos Headspace kan du komme til at snakke med nogle super dygtige frivillige rådgivere. Du kan snakke med dem om alt, hvad der fylder for dig, så du kan for eksempel fortælle dem om de her selvkritiske tanker. Headspace er også et rådgivende tilbud, så jeg er næsten sikker på, at de søde frivillige også har nogen gode råd til dig. Du kan være helt anonym i Headspace, hvis du er mest tryg ved det. Så du kan roligt tage fat i Headspace.

Det blev et lidt langt svar, du fik tilbage. Men jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt på vej. Og så håber jeg, at du finder ud af at slutte fred med dig selv og med dit udseende. For selvom jeg ikke kan se dig, så er jeg sikker på, at du er en super sød pige. Der helt sikkert har en masse ting at byde ind med i et fællesskab.

De bedste hilsner fra en Mindhelper

Var svaret nyttigt for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykolog
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Alle indlæg om IdentitetAlle brevkasseindlæg