Når jeg føler mig usikker omkring folk, bliver jeg ligepludselig en helt anden. Så meget en anden, at jeg ikke kan kende mig selv. Jeg ville ønske, at jeg bare kunne være mig selv.
Hej Mindhelper
Jeg er en dreng på 20 år. Jeg er en meget usikker person, og når jeg føler mig usikker omkring folk er jeg ligepluslig en helt anden. Så meget en anden jeg ikke kan kende mig selv.
Det sker faktisk ofte omkring pæne piger som jeg VIRKELIG gerne ville have skal kunne lide mig. Men min usikkerhed ender med jeg bare bliver en idiot overfor dem. Jeg ville ønske jeg bare kunne være mig selv foran dem, for jeg ved jeg er en pisse god fyr.

(Dreng, 20 år)
Kære dreng på 20
Når vi bliver usikre på os selv, så kan vi sagtens komme til at sige og gøre nogle ting, som vi ellers aldrig ville have gjort i en anden situation. Og det kan ende med nogle lidt ærgerlige situationer. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Måske er du for hård?
Når man bliver usikker, så kan man nogle gange godt høre nogle ting komme ud af ens mund, som man slet ikke havde tænkt sig at sige. Og selvom det måske lyder mærkeligt, så er det faktisk ret almindeligt. Især mens man er ung. Det er selvfølgelig ikke så godt, hvis du er en idiot overfor de piger, som du ellers gerne vil lære at kende. Men jeg kommer også til at tænke på, om du måske også dømmer dig selv lidt for hårdt? For når man er usikker, så lægger man ofte rigtigt meget mærke til ens fejl og glemmer at lægge mærke til ens succeser. Samtidigt tror vi mennesker generelt, at folk dømmer os hårdere end de gør. Måske kender du det fra andre? Eksempelvis, hvis du har en bekendt, som altid siger, at de er dum eller tyk, selvom du overhovedet ikke kan se det. Sådan er vi mennesker nemlig skruet sammen. Vi er vores egne største kritikere. Derfor tænker jeg også, at du måske er lidt for hård mod dig selv. Og at du måske slet ikke er så meget en idiot, som du tror?
Tag et øjeblik inden du svarer
Jeg tænker, at et råd til dig kunne være at tage et sekunds pause, inden du siger noget, når du møder piger. Vi mennesker kører rigtigt meget på autopilot, når vi snakker. Med det mener jeg, at vi taler før vi tænker. Og det er en super smart funktion, fordi det betyder, at vi kan snakke sammen rigtigt hurtigt og effektivt. Men nogle gange så er autopiloten lidt for hurtig. Så kan vi komme til at tale alt for meget, eller sige de forkerte ting, inden vi når at stoppe os selv. Sker det for dig, så prøv næste gang du står i en usikker situation, lige at trække vejret. Tag et sekunds pause inden du siger noget. Det giver dig tid nok til at stoppe dig selv, hvis du er ved at sige noget, der ikke er så pænt.
Hvis du oplever, at du ikke ved hvad du skal snakke om, så spørg ind til dem. Det er en virkelig god måde at vise interesse på, og samtidigt behøver du ikke sige så meget. Det er et super godt samtale-trick. Så sender man ligesom bolden over på den anden banehalvdel. Og pigerne vil sikkert synes det er dejligt, at du viser interesse for, hvad de har at sige.
Sig undskyld
Nogle gange så siger vi nogle uheldige ting til hinanden. Og det kan resultere i, at man kommer til at såre nogen. Hvis det sker for dig, så vil jeg opfordre dig til bare at sige undskyld. En undskyldning kan have en kæmpe betydning for den person som modtager den. Generelt er folk også rigtigt gode til at tilgive, hvis man giver en oprigtig undskyldning. Det kan være rigtigt svært, især hvis man let bliver nervøs eller usikker. Men det er en god idé, både fordi det kan redde samtalen mellem dig og den anden. Men også fordi, det kan være rarest for en selv at vide, at man gjorde en indsats for at gøre den anden glad igen.
Hvordan man kan arbejde på sin usikkerhed
Hvis du kunne tænke dig, at prøve at arbejde lidt på din usikkerhed, så har jeg lidt forslag. Først kan du prøve at læse denne her artikel omkring usikkerhed. Der står en masse gode råd til, hvordan man kan arbejde med den. Derudover tænker jeg også, at vores artikel omkring selvværd måske kunne være noget for dig. Især tænker jeg, at du kan prøve at undersøge dine personlige styrker. Det kan være en helt vildt god måde, at lære mere om sig selv, og prøve at finde ud af, hvad ens værdier og styrker er – og så kan du bruge dem til din fordel. Hvis du eksempelvis har en personlig styrke i, at du er humoristisk, jamen så kan du bruge det aktivt i dit møde med pigerne. Har du en styrke i, at du er nysgerrig, jamen så kan du også bruge den i samtalerne.
Snak med nogle om det
Jeg tænker, at det kunne være en god idé, hvis du prøvede at snakke med nogen om usikkerheden. Måske dine venner kunne være et godt bud. Hvis du er sammen med nogle af dine venner, når du eksempelvis møder piger – jamen hvordan opfatter dine venner dig så? Synes de også du opfører dig lidt som en idiot, eller ser de noget andet. Hvad er deres opfattelse af dig, og hvad tænker de kunne være et godt råd til dig, når du møder nye mennesker. De kender dig sikkert rigtigt godt, og kan også hjælpe dig til at forstå, hvad dine styrker er. Og hvorfor de synes det er rart at være sammen med dig. På den måde vil du kunne få en større forståelse for, hvordan andre egentligt ser dig. Måske kan i også aftale, at de kan komme dig lidt til undsætning, hvis du ender i nogle situationer, hvor du får sagt de forkerte ting.
Det er mega svært, at føle sig usikker i sociale situationer. Men nogle gange er det også en god idé, at prøve at tilgive sig selv for, at man nogle gange laver fejl. Sig undskyld hvis det er nødvendigt, og så prøv at øv dig på at blive bedre. Øvelse gør mester, og jeg er næsten helt sikker på, at det nok skal lykkedes for dig.
Jeg håber at du har kunne bruge mine råd til noget, og så krydser jeg super meget fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt.
De venligste hilsner fra en Mindhelper