Det er svært for mig at lære nye mennesker at kende. Og nu skal jeg over i en ny klasse igen. Samtidigt kæmper jeg også med lavt selvværd og eksamensangst.
Hej.
Jeg hedder A og er lige fyldt 18 år. Jeg har nogle mærkelige følelser for tiden, som jeg kæmper vildt hårdt med og jeg kan snart ikke klare det mere. I den forstand vil jeg meget gerne finde en måde at tackle disse følelser og problemer på.
For det første går jeg på gymnasiet og har mødt de mest fantastiske venner i verden. Jeg er vildt ked af at skulle sige farvel til dem nu, da vi går ud af grundforløbsklasserne og jeg skal gå i en ny klasse. Jeg ved det ikke, men jeg tror jeg har en form for social angst og det tager laaaang tid for mig at åbne op. Jeg føler derfor et nederlag og en slags social træthed for at møde nye venner, når jeg nu er glad for det jeg har.
Men det er ikke mit eneste issue. Jeg kæmper med lavt selvværd. Eksamensangst. Angst for at fremlægge. Angst for at lære fremmede mennesker at kende.
Jeg har virkelig brug for hjælp. Jeg er så glad for livet og vil ikke slukke min sidste gnist. <3

(Dreng, 18 år)
Kære A
Det lyder bare super fantastisk, at du har mødt nogle rigtigt gode venner i gymnasiet. Så jeg kan godt forstå, det er hårdt for dig, at du skal ud i en ny klasse. Så jeg er helt vildt glad for, du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det første jeg lige vil skrive til dig er, at jeg har slettet dit navn. Det er udelukkende for at være sikker på, at du forbliver helt anonym.
Det er helt normalt
Det næste jeg vil fortælle dig er, at dine følelser ikke er mærkelige. De kan føles mærkelige, hvis de lige er kommet, men det du kæmper med er faktisk helt normalt. Og det er noget, som jeg tror, der er mange, der kan nikke genkendende til. For det er bare super hårdt at lære nye mennesker at kende. Og det lyder, som om du skal bruge en del mere energi på det end de fleste. Så det er helt forståeligt, at det er helt vildt svært for dig, at du skal over i en ny klasse og lære nogle nye mennesker at kende igen. Specielt når nu, du har fået nogle helt vildt gode venner i den klasse, du er i nu, som du faktisk er virkeligt ked af at skulle skilles fra.
Du skriver også, at det tager lang tid for dig at åbne op overfor andre. Og det er faktisk også helt normalt at have det sådan. For vi mennesker er bare forskellige. Nogle er lynhurtige til at åbne sig op over for andre, mens andre skal bruge lidt længere tid på det. Begge dele er fuldstændigt normalt. Og så kommer jeg også til at tænke på, at du jo faktisk har fået nogle vildt gode venner i din gamle klasse. Så selvom det er svært for dig, så kan du godt åbne dig op. Og det synes jeg, du skal prøve at huske dig selv på, når du skal over i din nye klasse. For det er jo faktisk vildt sejt, når det er svært for dig.
Det hele hænger sammen
Du nævner til sidst, at du også kæmper med lavt selvværd. Og det tænker jeg faktisk, hænger fint sammen med de andre ting, du beskriver. Som for eksempel din angst for at skulle til eksamen og din angst for at lære nye mennesker at kende. Lavt selvværd kan nemlig skabe en hel masse negative tanker om en selv. Og de tanker, kan bare gøre det meget sværere at skulle eksamen eller at lære nye mennesker at kende. Heldigvis er både lavt selvværd og eksamensangst noget, man kan arbejde lidt med selv. Lavt selvværd kan man for eksempel arbejde med ved at prøve at udfordre de negative tanker om sig selv. Desuden har vi både en artikel med gode råd mod lavt selvværd og gode råd mod eksamensangst. Dem synes jeg, du skal prøve at tjekke ud. Måske er der noget i dem, du kan bruge?
Hvis du slet ikke kan slippe din angst for at lære nye mennesker at kende. Og hvis den kommer til at fylde så meget, at den begynder at gå ud over din hverdag, kan det være et tegn på social angst, som du også selv nævner. Når man er lidt i tvivl om, om man kunne have social angst, kan det være meget rart at vide lidt om, hvad det egentligt er for noget. Derfor har jeg linket til vores artikel om social angst. Den kan du læse, hvis du har lyst.
Snak med nogen
Mit allervigtigste råd til dig er faktisk, at du skal fortælle nogen om alle de her følelser, du render rundt med. For selvom det er nogle helt normale følelser, er det også nogle mega svære følelser. Og det er super vigtigt, at man deler sine svære tanker og følelser med andre. Når man har det svært, har man nemlig brug for hjælp og støtte fra de mennesker, man har omkring sig for at få det bedre igen. For du kan godt få det godt igen. Men andre kan ikke se på dig, at du går rundt og har det super svært. Derfor er det vigtigt, at du får snakket med nogen. Det er egentligt ikke så vigtigt, hvem du snakker med. Når bare du får delt de her tanker og følelser med nogen. Men jeg har lavet en liste med forslag til, hvem du kunne snakke med, som du kan se nedenunder:
• Dine forældre: dine forældre er dem, der er allertættest på dig. Derfor er det også oplagt at snakke med dine forældre om alle de her ting. For det er dem, der har allerbedst mulighed for at hjælpe dig og støtte dig, når det er svært. Og så tænker jeg også, at dine forældre holder af dig og vil dig det bedste. Og derfor gerne vil vide, at du har det svært lige nu, så de kan hjælpe dig mens, det er svært.
• Dine venner: jeg tænker også, at det er oplagt at snakke med dine venner. De står nemlig i samme situation som dig og skal starte i en ny klasse. Så måske er der nogle af dine tanker og bekymringer, som de kan genkende?
• Headspace: Headspace er et anonymt tilbud til unge, hvor man altid er velkommen, hvis man har det svært og har brug for nogen at snakke med. For nogle gange kan det bare være nemmere at starte med at snakke med nogen, som man ikke behøver se i øjnene igen bagefter. Hvis du har det sådan, synes jeg du skulle prøve at tage fat i Headspace. Så sidder der nemlig nogle super søde frivllige rådgivere klar til at snakke med dig.
Jeg håber meget på, at mit svar har hjulpet dig. Og så vil jeg lige her til sidst sige til dig, at du godt kan få det bedre igen. Selvom jeg godt ved, at det er svært at se, når man står midt i alt det svære. Men det er heldigvis sådan, at langt de fleste får det godt igen, selvom de har haft det mega svært. Så holdt fast i din glæde ved livet. For du har så mange år endnu, som sagtens kan blive rigtigt gode.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper