Hej Mindhelper
Hej Mindhelper 🙂 jeg er en pige der elsker springgymnastik. jeg ar gået til det i over 10 år og er i min mening ret god. jeg går på et egnshold og på et lokalhold. jeg lider derudover af eksamensangst og præsentationsangst. normalt var gym mit free space hvor jeg kunne lissom ”escape reality” men efter som min angst er blevet værre, og jeg har lært mine trænere i min lokal forening mere at kende så jeg næsten kender den for godt i min mening, er det ikke sjovt længere. fordi hvis jeg nu fejler et spring var det normalt no biggie men nu bliver jeg mega sur på mig selv og super skuffet. det gør jeg ikke på mit egnshold. det er opstået et stort press ved at gå til gym. jeg ved ikke hvordan jeg kommer af med den følelse. har du/i en ide?

(14 år)
Kære dig,
Det kan være rigtig træls, når noget man førhen elskede at lave, bliver til noget der er forbundet med dårlige følelser, og hvor man føler man virkelig skal præstere.
Når perfektionismen bliver ekstrem
Næsten alle mennesker kender til, når man gerne vil gøre noget godt. Det kan være til sin sport, i skolen eller at man gerne vil være en god ven. Og det kan være rigtig fint at gå efter at gøre sit aller bedste. Men det kan også blive udfordrende, hvis man skal være helt perfekt hver gang.
For når perfektionismen tager over, så bliver alt andet end perfekt, ikke godt nok. Og det kan være rigtig hårdt. For vi er bare mennesker, og vi er ikke perfekte hele tiden.
Men hvad gør man lige, når den der perfektionisme tager helt over?
Hvad handler det egentlig om?
En ting man kan prøve at undersøge er, hvorfor det er så vigtigt, at man er perfekt. Det kan du for eksempel gøre ved at spørge dig selv: Hvad er det jeg er bange for, der kan ske, hvis jeg ikke gør det perfekt?
På den måde kan man finde ud af, hvad der ligger bag. Det kan for eksempel være, at man er bange for at skuffe sine trænere. Eller man er bange for at andre kan lide en mindre, hvis ikke man gør det godt.
Find en notesbog eller din telefon frem og skriv ned. Hvad det er du er bange for, der kan ske.
For når vi ved, hvad det handler om, så kan vi meget lettere finde ud af, hvad vi kan gøre for at få det bedre.
Perfektionisme og lavt selvværd er rigtig gode venner
For mange handler perfektionisme egentlig om, at man ikke føler sig god nok, hvis man ikke gør tingene perfekt hver gang. Og det hænger sammen med det, vi kalder for vores selvværd.
Når vi har et stærkt selvværd, så ved vi at vi er gode og værdige mennesker, uanset hvad. Og når vi ved det, så bliver det ikke helt ligeså vigtigt at være perfekt hele tiden.
Men altså, hvordan styrker man så sit selvværd?
Selvværd er som en muskel – den skal trænes
En måde at styrke sit selvværd på, er for eksempel at tænke over, hvordan man taler til sig selv. Du nævner for eksempel selv, at du bliver meget sur på dig selv og skuffet, hvis du laver en fejl.
Men den måde vi taler til os selv på, påvirker os faktisk rigtig meget. Derfor kan det være smart at øve sig i, at være sød mod sig selv.
Man kan prøve at udfordre sine tanker ved at overveje, ville jeg sige sådan her til en god ven? Så hvis din veninde for eksempel lavede en fejl i sit spring, ville du så sige til hende, at det er bare ikke godt nok, og hun burde gøre det perfekt hver gang?
I vores artikel: Sådan udfordrer du negative tanker om dig selv, kan du læse endnu flere gode råd til, hvordan man kan håndtere sine tanker.
Fejl er det vi lærer af
En anden ting man kan tænke over er, at fejl er helt vildt vigtige for, at vi bliver bedre. Vi kan ikke lære noget nyt, hvis vi ikke fejler. Der er ingen der er verdensmestre til noget, første gang de prøver det.
Så at lave fejl er faktisk en virkelig vigtig og god ting. Næste gang du gør noget forkert, så prøv at tænk: “Jeg har ikke fejlet, jeg fandt bare ud af, hvad der ikke virker”.
Tal med dem omkring dig
Når vi har mange tanker og følelser, som er svære at være i, så er det vigtigt, vi får talt med nogen om det. For når vi går med dem selv, så kan de vokse sig rigtig store, og ikke føles særligt rare at gå med.
Jeg kommer derfor til at tænke på, om du mon har nogen du kan tale med om, hvordan du har det? Det kunne for eksempel være en god ven, en lærer, et familiemedlem eller en helt fjerde. Det vigtigste er, at det er en, du stoler på.
For når vi siger vores tanker højt, så bliver de meget lettere at håndtere, og så kan vi også bedre forstå dem.
I vores artikel: Er du for perfektionistisk? Få 10 råd til, hvordan du skruer ned for kravene til dig selv, kan du læse flere gode råd.
Headspace har fantastiske rådgivere
Hvis du har brug for at tale med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale Headspace. Headspace rådgiver unge, der har det svært hver eneste dag. Og så er de helt vildt søde og imødekommende.
De har afdelinger i de fleste store byer i Danmark, og ellers tilbyder de også rådgivning online.
Det kan være rigtig svært, når man stiller meget høje krav til sig selv. For det er umuligt altid at leve op til dem. Og så kan man komme til at tale grimt til sig selv, og få en dårlig følelse indeni. Derfor er det vigtigt, at man fortæller nogen, hvordan man har det.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse god og mild energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper