Hej Mindhelper
Jeg søger råd til hvordan man tilgiver sine fejl og stopper med at skamme sig over, fejl man har begået.
Jeg har gennem mine teenageår haft vanskeligt ved at styre mit alkoholindtag, hvilket har resulteret i mange blackouts og situationer, jeg er flov over og skammer mig meget over, hver gang jeg tænker tilbage på det.
Jeg har fået overtrådt mine seksuelle grænser, mistet venner og gjort mine forældre bekymrede og vrede.
I dag har lært at styre det, men hver eneste gang jeg ser et foto, tænker tilbage på tiden eller nogen minder mig om det, føler jeg en forfærdelig afsky overfor mig selv. Jeg er enormt vred på mig selv, over at jeg har passet så dårligt på mig selv og min krop og har en lyst til at straffe mig selv.
Hvordan accepterer jeg fortiden og tilgiver mig selv for handlinger jeg ikke kan ændre?
mvh.

(23 år)
Kære dig
Det kan være svært at vide, hvordan man skal accepterer sig selv og den fortid man har. Især hvis man gjort ting, som man fortryder.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Dem skal du bestemt ikke gå med alene.
Det giver mening
Det lyder til, at du har gjort dig rigtig mange fine tanker om, hvad du har gjort førhen, som var skyld i, at du lavede ting, som du nu fortryder.
Det er rigtig godt. For jo hurtigere man stopper med at gøre de ting, jo hurtigere kan man stoppe med at gøre ting, som man senere fortyder.
Det kan nemlig være rigtig hårdt og drænende, at gå med en masse dårlig samvittighed og være så vred på en selv, at man har lyst til at straffe sig selv.
Derfor giver det også rigtig god mening, at du har lyst til at acceptere din fortid og tilgive dig selv.
Det med alkohol
Du skriver, at du gennem dine teenage år, har haft svært ved at styre dit alkoholindtag. Og at det har resulteret i en masse blackouts og situationer, som du er flov over og skammer dig meget over, hver gang du tænker tilbage på dem.
At gøre ting som man fortryder, når man er fuld, er noget som rigtig mange har oplevet før.
Man ved ikke rigtig hvor meget man skal drikke eller hvad man kan tåle. Derfor er der også rigtig mange, som ender med at drikke for meget.
Pludselig vågner man op til historier om hvad man har sagt og gjort, som man overhovedet ikke kan huske.
Det kan være rigtig ubehageligt og noget mange prøver at undgå.
Hvordan drikker man på en god måde?
Selvom du skriver, at du har lært at styre det nu, så kan det stadig være rart at få noget viden om, hvordan man undgår blackouts og ubehagelige situationer, når man er fuld.
Alkohol og dårlige beslutninger
En af de bedste råd jeg kan give dig er, at lade vær med at drikke, hvis du er ked af det eller i dårligt humør.
Alkohol påvirker nemlig den del af vores hjerne, som har med beslutninger at gøre.
Så hvis man er ked af det eller sur på en person, og har drukket rigtig meget alkohol, så ender vores hjerne ofte med at tage nogle rigtig dårlige valg.
For den del af vores hjerne, som normalt fortæller os “Det der? Det er en tosset ide”, den har alkoholen slukket for.
Så hvis du overvejer at tage i byen og drikke, så prøv lige at stoppe op og mærk efter, om du er i godt humør? Eller om det ville være en bedre ide at blive hjemme.
Hvis du vil snakke med nogen om det
Hvis du en dag føler, at du er ved at falde tilbage til dit tidligere alkoholindtag og føler, at du er ved at miste kontrollen, så er der heldigvis nogen, som du kan ringe til.
Hos Alkolinjen ved de rigtig meget om kontroltab. Især når det handler om alkohol.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis du en dag kan mærke, at du er ved at miste kontrollen igen og falder tilbage i dit tidligere alkoholindtag.
Du kan ringe til dem døgnet rundt, alle ugens dage og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det er gratis og du behøves ikke at være misbruger for at snakke med dem. Så lad dig ikke skræmme væk af navnet.
Hvordan tilgiver man sig selv?
Til sidst i dit brev spørger du, hvordan kan man acceptere sin fortid og tilgive sig selv, for de handlinger som er sket.
Der er desværre ikke en opskrift på, hvordan man tilgiver sig selv, som virker for alle.
Men jeg vil alligevel prøve at komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre for, at acceptere din fortid, tilgive dig selv og komme videre.
Prøv at udfordre de negative tanker
En måde man kan prøve at acceptere sin fortid og tilgive sig selv på er, at prøve at udfordre de negative tanker, man har om sig selv.
I vores artikel: Sådan udfordrer du negative tanker om dig selv, får du 3 effektive værktøjer til, at udfordre de negative tanker.
En af rådene handler fx om, at skrive sine tanker ned på et stykke papir/telefon og give dem et kritisk tjek.
Har man fx sort og hvid tanker, som: “Alle hader mig” eller “Ingen vil nogensinde tilgive mig”.
Så kan man prøve at skrive dem ned og prøve at undersøge, om det rent faktisk passer?
Er der virkelig ingen I mit liv, som kan lide mig? Hader de mig alle sammen? Eller: Er der ikke én som har tilgivet mig? Er der virkelig ingen, som ville tilgive mig, hvis jeg sagde undskyld?
På den måde hjælper teknikken dig med at få dine tanker lidt på afstand og på den måde, måske få et lidt mere nuanceret billede af, hvad der er rigtigt og forkert.
Snak med dem
Et andet råd som jeg vil give dig, læner sig lidt op af det, som jeg lige har skrevet.
Det er nemlig: Prøv at snakke med dem, som du har gjort sure eller været ubehagelig overfor.
Ofte kommer man rigtig langt med en undskyldning og nogle ord om, hvor meget man fortryder det man gjorde.
Det kan tage tid
Det er ikke sikkert de vil tilgive dig med det samme. Nogle har brug for lidt tid til at tage imod en undskyldning.
Og andre kan slet ikke tage imod den
Men så kan du med ro i maven tænke for dig selv, at du har gjort dit, for at vise at du er ked af det som du har gjort.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal gribe den svære snak an, så kan jeg anbefale dig vores artikel: Sådan snakker du med din ven om svære ting. Her står der en masse gode råd til, hvordan du får taget hul på snakken.
Det kan være rigtig svært at acceptere sin fortid og tilgive sig selv. Men her er tiden din bedste ven. Jo mere tid der går, jo lettere bliver det ofte, at give slip og acceptere at hvad der er sket, er sket.
Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge nu her. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du med tiden tilgiver dig selv.
De bedste hilsner fra en Mindhelper