Hej Mindhelper
Den sidste tid er det gået op for mig at jeg er for hård ved mig selv, hvilket jeg tror i bund og grund bunder i min hud. Jeg har kæmpet med uren hud i nogle år og stræber altid efter at den skal være perfekt. Derfor er det let for mig at banke mig selv i hovedet hvis jeg fx falder i søvn uden at huden er renset. For at kigge lidt væk fra det med huden, har jeg i meget lang tid efterhånden haft kroniske spændinger i skuldrene, hvor jeg engang imellem tager mig selv i at have skuldrene løftet uden nogen grund.
Jeg håber det giver mening.

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Øv, altså – Jeg kan sagtens forstå at du er træt af, at du kommer til at være så hård ved dig selv. Det kan nemlig tage rigtig meget af ens energi, hvis man hele tiden skal dunke sig selv i hovedet.
Der er mange som oplever at få uren hud
Det kan være rigtig svært at kæmpe med uren hud og det lyder til, at det fylder en del hos dig. Når vi kommer i puberteten, så sker der en masse ting med hormoner og vores krop, og det kan være svært og overvældende. Uren hud og bumser er desværre en af de ting som ofte følger med alle de ændringer og det kan være rigtig træls. Men det er en ting, som de fleste unge oplever, og de fleste oplever også at det går over igen.
Ofte er vi også selv meget opmærksomme på de ting, som vi ikke er tilfredse med, mens andre slet ikke ser det. Du kan for eksempel prøve, at vende situationen om. Hvordan ville du beskrive dine veninder? Gør det en forskel om de har lidt uren hud på kinderne, eller er de stadig bare den gode veninde, du holder af? Det kan sommetider hjælpe at være opmærksom på, hvordan man selv ser andre, for så kan man huske på, at det måske også er den måde, de ser én på.
Ingen af os er supermennesker
De fleste unge oplever, at der fra tid til anden er ting som gør dem usikre på sig selv, og det er helt normalt. Du skriver også, at du stræber efter, at være perfekt og den følelse tror jeg, at der er rigtig mange der kan nikke genkendende til. Men husk på, at lige meget hvor meget man ønsker det, så er der ingen af os, som er supermennesker. Og det er helt menneskeligt, at man sommetider ikke får renset huden inden man hopper på køjen. Hvis man har været i gang hele dagen, kan man godt være så træt om aftenen, at det måske virker uoverskueligt at skulle rense huden. Kunne det så være en mulighed bare at vaske ansigtet med vand og så huske på, at der nok skal komme aftener med mere overskud, hvor huden kan få den helt store rensetur.
Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, at det lyder som om, du ofte kommer til at fokusere på de negative ting ved dig selv- er det rigtigt forstået? Det er nemlig helt menneskeligt at gøre, og det er noget som de fleste kommer til fra tid til anden, men derfor er det stadig rigtig øv, når man føler, at de negative ting fylder meget i ens tanker.
Vores hjerner kan nemlig rigtig godt lide vaner, og det som er nemt. Hvis man ofte kommer til at se og fokusere på alle fejlene, kan det blive en vane for hjernen at lede efter dem. Heldigvis er hjernen i god form og kan sagtens trænes ind i en anden vane. Derfor kan det sommetider hjælpe, hvis man forsøger at bryde de negative tanker. Hvis du tænker, at det er relevant kan du læse mere om det i vores artikel om at udfordre negative tanker om sig selv
Snak med nogen om det
Når man går og bekymre sig, er det en rigtig god ide, at snakke med nogen om det, så man ikke skal gå med alle ens tanker alene. Jeg tænker, at det kunne være en god ide, at snakke med dine forældre om det. Selvom det er mange år siden at de var teenagere, kan de nok sagtens huske, hvordan det var, og det kan være de også selv har haft problemer med uren hud. Uanset hvad, er det en god ide, at snakke med dem om det, så du får delt dine tanker og så kan det også være, at de kan hjælpe dig, med at finde den rigtige hjælp til din hud.
Du kan også tage fat i headspace. Hos headspace sidder der en masse søde og rare frivillige rådgivere klar til at lytte. Der er nemlig ikke noget som er for stort eller småt til headspace og de frivillige vil gøre deres allerbedste for at hjælpe. Du kan også være anonym og de frivillige sørger altid for, at det foregår på en måde som er rar for dig. Så I kan få snakket om de ting, som fylder hos dig.
Jeg håber, at mit svar har hjulpet, og husk på at ingen er supermennesker og uren hud er en helt naturlig ting.
De bedste hilsner fra en Mindhelper