Hej
Jeg har haft noget med en på 24 og jeg er 13 og vi havde noget i 16 uger vi var i biografen og ude og spise han er rigtig sød ikke en som de andre som man høre om vil udnytte dig han var en af mine venners nabo så de kender hvilken person han er og han kunne ikke finde på sådan noget
Nå men mine forældre finder så ud af det og de finder så ud af de ikke vil melde ham og de har snakket med ham hvor han sagde (Det ikke noget jeg bare gør jeg kan faktisk rigtig godt lide hende) og de siger til ham han ikke må kontakte mig på nogen måde mine forældre tror ikke på han er sød de siger bare mænd er gode til at manipulere og alt muligt problemet er vi har haft sex hvor jeg selv sagde Ja og mine forældre siger det er utilgiveligt og hvis jeg ikke havde gjort det kunne vi måske stadig være sammen sagde de
Han var en jeg altid kunne komme til og han kørte mig i skole
det var nogle af mine veninder der sagde det så dem er jeg uvenner med
Men jeg føler det min skyld jeg ved ikke om han er okay og han er en rigtig følsom person hvis han er ked af det har han det helt dårligt og kan ikke spise
Jeg vil bare gerne vide om han er okay det der gør mig mest ked af det er at jeg ikke fik sagt ordentligt farvel og jeg ved ikke om han er okay og fortryder måske også lidt det med jeg har haft sex med ham for hvis jeg ikke havde haft det kunne vi måske stadig være sammen
Men nu har jeg ikke lyst til at lave noget jeg har heller ikke lyst til at spise og jeg er ked af det hele tiden og jeg vil bare gerne have ham tilbage
Og jeg har ikke lyst til at leve
Hvad skal jeg gøre?

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 13 år
Jeg kan godt læse, at du er rigtigt ked af det i øjeblikket. Og derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind.
Det er ulovligt
Når man er 24 år, så er det ulovligt, at have et forhold til en på 13 år. Det er en lov, som er lavet for at beskytte børn mod voksne, som måske prøver at udnytte dem. Derfor er det også strafbart for en voksen at have et forhold til en mindreårig på 13. Og der er en risiko for, at man kan blive straffet og komme i fængsel, hvis man bliver anmeldt.
Når der er så stor en aldersforskel mellem 2 mennesker i et forhold, så er der stor risiko for, at forholdet ikke bliver ligeværdigt. For en 24-årig vil have prøvet meget mere i livet end en 13-årig og kan man sige, at magtforholdet ikke er lige. Det vil sige, at der er en risiko for, at den unge i forholdet ikke vil kunne sige fra overfor for den voksne, fordi den voksne er både fysisk og psykisk stærkere end den unge. Derfor har voksne et ansvar for at passe på børn og unge. Og derfor er det ulovligt for 24-årig at have sex med en 13-årig. Det tænker jeg, at fyren, du har været sammen med, godt ved. Og selvom du har sagt ja til at have sex med ham, så har han gjort noget strafbart på trods af, at han godt vidste, at det ikke var okay og imod loven. Det er der nogen, som ville kalde udnyttelse.
Det er dine forældres ansvar at passe på dig og sørge for, at du ikke ender i nogle situationer, som måske kan være skadelige for dig. Det står der i det, som hedder forældreansvarsloven. Og de fleste forældre vil uanset hvad, rigtigt gerne have, at deres børn bliver passet ordentligt på. Derfor giver det også rigtig god mening, at dine forældre har forbudt den 24-årige at kontakte dig igen.
Dine veninder har prøvet at passe på dig
Det lyder til, at dine veninder har fortalt dine forældre om forholdet til den 24-årige. Og nu er i blevet uvenner ovenpå det. Men jeg tænker, at dine veninder har fortalt det, fordi de gerne vil passe på dig og har været bekymrede for dig. Derfor tænker jeg også, at de har gjort det helt rigtige ved at fortælle dine forældre om forholdet. Det kan stadig godt føles som et tillidsbrud, når ens veninder fortæller noget, som man har holdt hemmeligt. Men måske kan du prøve at tilgive dine veninder og huske på, at de nok har gjort det, fordi de gerne ville være omsorgsfulde og passe på dig? Hvis du var nervøs for, at en af dine veninder måske blev udnyttet eller ikke var i sikkerhed, ville du så ikke også fortælle det til en voksen?
Hvis du har mod på det, så kunne det måske være en rigtig god idé, hvis du prøvede at snakke med dine veninder. Så i måske kunne blive gode venner igen. Du kan læse vores artikel om, hvordan man undgår konflikter og denne her om, hvordan man snakker om svære ting med sine venner. Der er nogle forskellige tips til, hvordan man kan tale sammen, uden det ender i bål og brand. Det kan også være, at i kan aftale at lave nogle af de ting sammen, som i plejede at kunne lide at lave sammen. Det kan nemlig være rigtigt rart at lave noget sammen med sine veninder, hvis man er ked af det.
Når man er ked af det
Lige nu er du rigtig ked af det og synes det hele er svært. Men det er vigtigt, at du ved, at selvom det er rigtigt svært lige nu, så skal de svære følelser nok gå over igen. Og indtil da, så kan det være en rigtig god idé at prøve at gøre nogle af de ting, som plejer at gøre en glad.
Du kan prøve at spørge dig selv om, hvad du plejede godt at kunne lide at bruge tiden på, inden du mødte den 24-årige. Det kan være, du havde nogle hobbyer, du dyrkede. At du kunne lide at bruge tid sammen med dine veninder, dyrke sport, se gode film eller noget helt andet. Så kan det være en rigtig god idé at begynde at bruge tid på de ting igen. For det kan være med til at skubbe de svære tanker og følelser lidt ud af hovedet, så det igen kan blive sjovt, at være dig.
Hvis du har brug for lidt ekstra inspiration, så kan du læse vores artikel om, hvordan man bryder tunge tanker og følelser. Der står nemlig en masse gode idéer til, hvordan man kan distrahere sig selv lidt.
Tag fat i Livslinien
Hvis du oplever, at du bliver ramt af tanker om, at du ikke har lyst til at leve mere så er det rigtigt vigtigt, at du får det fortalt til nogen. De tunge tanker kan godt dukke op, hvis man har en rigtig svær periode og for det meste, går de væk af sig selv igen. Men det er vigtigt at man ikke går alene med dem, indtil de er væk igen. For så kan tankerne godt vokse sig større. Det allerbedste vil være, hvis du kunne fortælle dine forældre om det. For jeg er næsten helt sikker på, at de gerne vil hjælpe dig og snakke med dig, hvis det bliver svært.
Men hvis du ikke har lyst til at snakke med dine forældre om det, så kan du også ringe til Livslinien og snakke med dem. Livslinien er en frivillig rådgivning, som hjælper mennesker, der oplever selvmordstanker. De er super søde og helt vant til at snakke med unge, som har det svært. Det er helt anonymt og du er meget velkommen til at kontakte dem enten på telefon, chat eller netrådgivningen.
Jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper