Hej Mindhelper
jeg er en 17 årig pige som har en sød kæreste på 19, vi har kendt hinanden længe, men vi kom sammen for 4 måneder siden. vi har snakket lidt om at have sex, men jeg har et problem. jeg har været ude for sexualt overgreb mere end en gang (dette ved han godt) og får til tider panik anfald. dette skete på et tidspunkt da vi var sammen og han blev meget skræmt. så mit problem er at jeg gerne vil have sex med ham men er ekstremt bange for jeg får et panik anfald når vi går i gang for vil ikke have han skal tænke det har noget med ham at gøre, hvad gør jeg?

(17 år)
Kære Du
Jeg er rigtig ked af at høre, at du har været udsat for seksuelle overgreb. Det er noget, som er rigtig svært, og kan påvirke en meget. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os.
Det er naturligt
Du skriver, at du gerne vil have sex med din kæreste, men er nervøs for, at du får et panikanfald. Jeg tænker, at det er helt naturligt, at du gerne vil have sex med din kæreste. For det er en hel normal lyst at have, når man er glad for et andet menneske. Men når man tidligere har været udsat for overgreb, kan det godt sidde i en. Og derfor kan kroppen og hjernen også godt reagere og gå i panik, når man forsøger at være intim med andre. For det minder måske kroppen og hjernen om de tidligere ubehagelige oplevelser. Og det kan være vildt frustrerende og svært, når man egentlig gerne vil kunne nyde sex med sin kæreste. Derfor kan jeg også godt forstå, at det fylder en del hos dig. Men heldigvis kan man godt arbejde med det, så det ikke bliver ved med at fylde så meget.
Har du snakket med en voksen om det?
Når jeg læser dit spørgsmål kommer jeg også til at tænke på, om du har snakket med en voksen om, at du har været udsat for seksuelle overgreb? For hvis du ikke har det, tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide at gøre. Det kan fx være dine forældre, en lærer eller en anden voksen, som du er tryg ved. For langt de fleste voksne vil rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at man kæmper med nogle svære ting.
Det kan også være, at den voksne kan hjælpe dig med at få noget professionel hjælp til at håndtere panikanfaldene. Måske de kan hjælpe dig med at komme til lægen. Det kan også være, at de kan hjælpe dig med at komme til en privatpraktiserende psykolog. I vores artikel om at tale med en psykolog, kan du læse lidt mere om, hvordan man kan komme til at snakke med en psykolog.
Hvis du synes, at det er lidt svært at få åbnet op for snakken, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting. I den står der nemlig nogle gode råd til at få fortalt sine forældre om det, som er svært. Og rådene kan også sagtens bruges selvom det er en anden voksen, som man skal snakke med.
Snak med din kæreste
Du skriver, at din kæreste godt ved, at du har været udsat for seksuelle overgreb. Og her vil jeg lige rose dig. Det er virkelig godt, at du snakker med din kæreste om det. Det at dele svære oplevelser med andre, er nemlig rigtig vigtigt. For ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det med andre.
Du skriver også, at du ikke vil have, at din kæreste tror, at det har noget med ham at gøre, hvis du får et panikanfald, når I prøver at have sex. Derfor tænker jeg også, at det kunne være rigtig godt, at du snakkede med ham om, hvordan du har det. Og får sagt til ham, at det ikke har noget med ham at gøre, hvis du får et panikanfald. For så kan det måske også være med til at tage lidt af luften fra den bekymring.
Det kan også være en rigtig god ide at få snakket om, hvad man har brug for fra sin kæreste, når man fx får et panikanfald. For det kan være med til at skabe lidt mere ro om det for jer begge. For så ved han også, hvad han skal gøre i situationen, og så føles det måske ikke helt ligeså skræmmende. Det kan også være rart for dig at vide, at han er der og støtter på den måde, som du har brug for i den situationen.
Du kan finde mere inspiration i vores artikel om sex for første gang. Selvom det måske ikke er jeres første gang, så er det jeres første gang sammen. Og det kan være, at nogle af rådene derfor alligevel vil være hjælpsomme for jer.
Tag til lægen
Det allerbedste råd, som jeg kan give dig er at tage et smut til lægen og få snakket om overgrebene og det med, at du er nervøs for at få et panikanfald, når du er sammen med din kæreste. For så kan lægen hjælpe dig med at sørge for, at du får noget hjælp til at få arbejdet med det. Det kan fx være at lægen kan henvise dig til en psykolog, som du kan snakke med. Og få hjælp den vej igennem. For når man har været udsat for seksuelle overgreb er det vigtigt at få noget hjælp. Det er nemlig helt naturligt, at der er nogle ting, som man har brug for at få bearbejdet bagefter. Og det skal man ikke klare sig igennem alene.
Hvis du synes, at det føles svært og overvældende at skulle fortælle lægen om, kan du også tage det brev, som du har skrevet ind til os med og vise det til lægen. For så kan I få gang i snakken på den måde. Nogle synes også, at det kan være rart at have en ven, forældre eller kæreste med til lægen, som de kan støtte sig op ad. Så måske du kunne snakke med din kæreste, en god veninde eller dine forældre om at tage med, hvis du synes at det kunne være rart at have en anden med?
Det kan være rigtig hårdt, at gå og være nervøs for, om man får et panikanfald, når man skal have sex med sin kæreste. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender de varmeste tanker din vej og håber, at du får snakket med lægen om, hvordan du har det.
Tag fat i CSM
Du kan også tage fat i Center for Seksuelt Misbrugte (CSM). De er eksperter i det her med, hvordan overgreb kan påvirke en senere i livet. Og måske kan de komme med gode råd til dig om, hvordan du håndterer panikanfaldene. Deres tilbud om rådgivning er helt gratis. Og de har blandt andet en anonym chat-rådgivning, som måske kunne være et rart sted for dig at starte.
Jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper