Hej
jeg er en pige på 15 år, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. jeg er næsten lige started på efterskole, hvor jeg bare ligger i min seng, hvor en af mine drenge venner kommer ind og begynder og masser min ryg, det var hyggeligt og vi snakked en del, tilsidst var jeg næsten ved at falde i søvn. pludseligt begynder han og hive mine bukser ned og begynder og røre mig nede i trusserne, jeg prøver at ragse mig op fordi jeg ikke kunne lide det, men han holdte mig nede i sengen, hvor han så begynder og give mig finger… han gav slip på mig efter noget tid da hans venner kom ind på værelset og spurte om han ville med ned og havde noget mad, hvor han så ragste sig og gik. jeg begynte og græde og det gøre jeg stadig, jeg føler slet ikke jeg kan være i min egen krop. jeg gik så i bad efter han var gået og brugte omkreng 1 time på og skrubbe alle de steder han har rørte mig.
er så bange for at sige det til en voksen da han var en af mine bedste venner og er lidt bange for hvad der ville ske med ham, hvis jeg sladre. men på samme tid ville jeg gerne snakke med nogle om det da jeg stadig er i choke og rigtig ked af det.

(15 år)
Kære Du
Det er en rigtigt grim oplevelse, når nogen gør noget med ens krop, som man ikke er med på. Derfor er jeg også så glad for, at du har skrevet herind og fortalt om, hvad der skete mellem dig og din ven. For det er hammer-vigtigt, at du ikke går alene med den oplevelse.
Du reagerer helt normalt
Når jeg læser dit brev, så får jeg rigtigt ondt i maven på dine vegne. For det er en rigtigt grim og svær oplevelse, du fortæller om. Det er nemlig rigtigt modbydeligt, når ens grænser bliver overskredet og ignoreret af et menneske, som man troede, man kunne stole på. Og du skal vide, at det som din ven gjorde imod dig, på ingen måder er okay.
Det du er blevet udsat for, er nemlig det, som man kalder et seksuelt overgreb. Et seksuelt overgeb er, når der er nogen, der for eksempel gør noget seksuelt ved ens krop imod ens vilje, og det er ulovligt i den danske lovgivning. Det er det, fordi det er en svær og voldsom oplevelser at få sine grænser overskredet på den måde. Derfor vil man gerne beskytte folk fra at blive udsat for det.
Og derfor er det også en helt normal reaktion, at du er ked af det og har svært ved at være i din krop lige nu. Det er din krops måde at fortælle dig, at du har været udsat for noget, som var rigtigt voldsomt. Det er også helt normalt, at du har brug for at tale med nogen om det her og nærmest føler, du er ved at kvæles af at gå med det alene. For når vi bliver udsat for noget, som er rigtigt svært og som sætter en masse svære reaktioner i gang, så har vi brug for at tale med nogen om det og få støtte fra folk omkring os. Vi mennesker er nemlig bygget til at have brug for hinanden i svære perioder.
Snak med en voksen, selvom det er svært
Der er mange, der har været udsat for et seksuelt overgreb, som fortæller, at de er bange for at fortæller det til nogen. Især hvis det er et overgreb, som er blevet begået af en person, som de eksempelvis var gode venner med. For eksempel fordi de så kan blive bange for, om andre mon vil tro på det, som de fortæller. Er det mon noget, som du kan genkende?
Men det er vigtigt, at du får det fortalt til en voksen – også selvom du synes, det er svært. For det her er ikke noget, du kan eller skal gå alene med. Det er det for svært til. Og desværre bliver de fleste seksuelle overgreb begået af nogen, som man kender i forvejen. Så forhåbentligt skal de voksne nok tro på, hvad du fortæller dem. Samtidigt så skal du vide, at det ikke er at sladre at fortælle en voksen om, hvad der er sket. For man har altid ret til at snakke med en voksen om det, når andre har gjort noget imod en, som ikke var okay.
Derfor er mit bedste råd til dig også, at du skal fortælle en voksen om, hvad der er sket så hurtigt som muligt. Det er ikke så vigtigt lige præcis, hvilken voksen du vælger at snakke med. Det skal bare være en voksen, som du er tryg ved. Og som du tænker ville være god til at tale med dig og lytte til det, som du fortæller. Det kunne for eksempel være din kontaktlærer på efterskolen, en af de andre lærere på efterskolen eller dine forældre
Vis dem dit brev
Hvis det er svært at få det sagt, så kan du vise den voksne det brev, som du har skrevet herind. Der har du nemlig beskrevet det hele så fint. Så kan den voksne nemlig bruge brevet som udgangspunkt og spørge dig ind til det. På den måde skal du ikke være den, der starter samtalen.
Tag fat i Center for Voldtægtsofre
Hvis man har været udsat for et seksuelt overgreb, så er det en rigtigt god idé at tage fat i Center for Voldtægtsofre. Hos Center for Voldtægtsofre er der nemlig nogle rigtigt søde og dygtige mennesker, der er der til at hjælpe, hvis man har været udsat for et seksuelt overgreb. De har snakket med rigtigt mange mennesker, som har været udsat for seksuelle overgreb og er vant til det. Så de skal nok lytte til dig og hjælpe dig så godt, som de kan. Man behøver ikke at anmelde overgrebet til politiet for at snakke med dem, hvis man ikke har lyst. Men hvis man gerne vil anmelde det, så kan de hjælpe en med at gøre det.
De vil altid lytte hos Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du bare har brug for at snakke med nogen om alt det her. Hos Headspace sidder der nemlig nogle frivillige rådgivere klar til at lytte, hvis man er ung og har brug for nogen at snakke med. Og der er intet, der er hverken for småt eller for stort at snakke om hos Headspace. Samtidigt så kan du være helt anonym, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg ved, at det kan være rigtigt svært at fortælle, at man har været udsat for et seksuelt overgreb. Men du har allerede vist mega meget styrke ved at skrive herind og fortælle om det. Så jeg ved, at du også har styrken til at få det fortalt til en voksen tæt på dig. Og så håber jeg bare virkeligt, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper